MirusMentis Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Nå er jeg lei av at lønna varer i 1 dag, og må gå resten av mnd uten penger Føler jeg har sånn passe oversikt over økonomien, men søker litt hjelp her for å se om det er noe jeg kan gjøre for å bedre situasjonen. Brutto inntekt er ca 470.000 Denne mnd så utgiftene slik ut: Huslån: 6500 (rest -1.230.000) Billån: 3000 (rest -95.000) Privatlån:5000 (lånte for å reparere på huset i vinter - rest 17.000) Kredittkort: 5000 (rest -15.000 (bil rep/vedlikehold) Bensinkort: 2500 (rest 0, betaler alt hver gang) Overføring til regningskonto: 7000 (div regninger, adsl, strøm, forsikringer, bomringen etc) Overføring til BSU: 2000 (saldo 102.000) Overføring til Sparekonto: 1000 (saldo 3700) Sparing: 300+300 (setter av 300 til hver av ungene hver mnd) (saldo 7500 og 600) Samboer betaler mat, og annet til husholdningen. Totalt UT: 32600 Inntekten denne mnd var 33000. Dvs jeg har 300kr i "lommepenger". Nå vil jeg jo om et halvt års tid ha betalt ned på kredittkortet og privatlånet. Og da frigjør jeg 10.000 i mnd. Men kjenner jeg meg selv rett så har jeg nok klart å bruke kredittkortet på nytt innen den tid, vil ikke si jeg bruker det på uødvendige ting, men det er uforutsette utgifter. Som nå i juni måtte jeg bruke det for å kjøpe dekk og reparere clutch til bilen. Helt nødvendig. Men burde vel hatt en sparekonto til slikt. Lenke til kommentar
WhiteFire Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 7000 i diverse regninger? Det var en slump etter at alle lån var betalt. Ellers virker det som om du bare må smøre deg med tolmodighet og håpe på at det ikke dukker opp noe uforutsett i nærmeste fremtid. Når det er slutt på privatlån og kredittkort er jo mye gjort som du selv sier. Ellers er slike lån svært dyre. Du har ikke vurdert å utvide huslånet istedenfor? Et godt tips du gav deg selv er å ha litt til overs når noe uforutsett skjer! Hva er forresten renten på huslånet ditt? Banklojalitet har du ingenting igjen for! Lenke til kommentar
phphans Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Kredittkortlånet er du snart ferdig med. Jeg vil ikke oppfordre til noe så drastisk som å klippe det i stykker, for det kan komme godt med i en krise, men kanskje du f.eks. kan legge det hos noen andre, f.eks. foreldre? Da blir det vanskeligere å bruke det på impulskjøp. Sparepengene og det du setter av til sparekonto bør du heller bruke til å betale ned kredittkortlånet, siden det er svindyrt. Prioriter kredittkortgjeld og billån før du begynner sparing. Skulle du desperat trenge penger kan du heller ta opp lån igjen. Ideelt sett bør du også gjøre BSU-sparingen i løpet av de siste månedene i året. Det er viktig at du får fylt den opp, men når du sparer jevnt i den vil det påløpe mer renter på de dyre lånene. Med så trang økonomi kan det også være ekstra hensiktsmessig å jevnlig sjekke hvor du får billigst strøm og forsikring, og om du kan gjøre noe med det du abonnerer, f.eks. gå over til et rimeligere abonnement. Hvis banken går med på det og og renten er omtrent den samme bør du vurdere å bytte lånet til boligkreditt. Da kan du bruke det til å betale ned de dyre lånene, og gjøre all sparingen der i stedet for på egen konto med lavere rente enn du betaler på lånet. Lenke til kommentar
aquafrank Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Er enig i at du bør prioritere å betale dyr gjeld, før du setter av penger, selv til ungene. Men; er det ikke slik at en ikke kan ha fordelene med BSU når en allerede har kåk en betaler på? Mener at det var noe slikt, men har aldri satt meg mye inn i BSU-systemet. Lenke til kommentar
TheDale Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Huslån: 6500 (rest -1.230.000) Billån: 3000 (rest -95.000) - Hva med å få billånet inn i huslånet, for deretter å nedbetale dette med BSU pengene? Privatlån:5000 (lånte for å reparere på huset i vinter - rest 17.000) - toppen fire måneder her så har du plutselig 5000 til gode Kredittkort: 5000 (rest -15.000 (bil rep/vedlikehold) - samme som med privatlånet Bensinkort: 2500 (rest 0, betaler alt hver gang) Overføring til regningskonto: 7000 (div regninger, adsl, strøm, forsikringer, bomringen etc) - mulig å kutte ned denne posten? Overføring til BSU: 2000 (saldo 102.000) Overføring til Sparekonto: 1000 (saldo 3700) Sparing: 300+300 (setter av 300 til hver av ungene hver mnd) (saldo 7500 og 600) Og som du sier, uforutsette utgifter bør du ikke betale på kreditt, men heller med penger du har spart. Hvis du hadde latt være i å spare på BSU, og heller spyttet disse pengene inn på sparekonto, samt når du blir kvitt kredittkortgjelda og privatlånet har du plutselig 13.000 du kan sette inn på sparekonto. Lenke til kommentar
allyse Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Sammenliknet med veldig mange andre eksempler her inne, så vil jeg ikke i den økonomien der så helt på trynet ut. To poster til sparing, altså 3000 er ikke galt syntes jeg, og viser et skjønn for å ta ansvar. Selvfølgelig tar kreditt og privatlån på utgiftene, men du betaler også her ansvarlig ned, ved å pushe f.eks 5000 inn i kredittkort syntes jeg det er mer ansvarlig enn å sitte og betale 300 i mnd i all evighet som noen gjør. Hvis du er på 60 eller 80% av boliglån ville jeg nok prøvd (med mindre summen øker over prosentgreisen) å bake inn bil, privat og kredittkortgjeld og laget med et ekstrabudjsett for å betale ned denne ekstrasummen over si 2-3 år, eller hva resttiden på billånet ditt er. Med en gang får du mye bedre oversikt over økonomien din. Dog når det er sagt hvis du har 470k brutto og utbetalt 33k betaler du ca 70k i skatt, noe som for meg høres lite ut da. Du får regne på hvor mye du føler du sparer på å miste rentefradrag vs. lavere avdrag og renter. Mye handler om komfort også, selv om det ikke alltid lønner seg, men det bør nesten stå opp til den som velger. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Du bør undersøke om du kan få lavere rente på boliglånet ditt. Jeg tipper du betaler litt for høy rente. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 30. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2009 Skal høre med banken ang innbaking av billån. kredittkortgjelden ser jeg ingen grunn å bake inn. Huslånet er 80% og jeg har 3,25% rente mener jeg (60% renten) TheDale: hvorfor burde jeg ikke spare i BSU? Betaler 32% skatt, men deler av inntektsposten kommer fra utleie av sokkelen Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Du har jo veldig bra inntekt, mulig jeg kan spørre hva du jobber som? Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 Systemkonsulent står det på visittkortet mitt. Drifter nettverk/itløsninger for små/mellomstore bedrifter. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Hold ut i 3 måneder, så er det plutselig 10 000,- ekstra å rutte med. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 2. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2009 Klar over det, Dragen. Men sånn har det vært leenge nå. Garantert at om 3.mnd så har noe annet ryki på bilen, huset, eller noe annet som trenger påkostninger, og da er jeg "påan igjen" Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Klar over det, Dragen. Men sånn har det vært leenge nå. Garantert at om 3.mnd så har noe annet ryki på bilen, huset, eller noe annet som trenger påkostninger, og da er jeg "påan igjen" Da har du enten et skikkelige råttent hus, elendig bil eller andre dårlige produkter, for for resten av oss tipper slike kriser skjer maks en gang i året.. Lenke til kommentar
phphans Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 (endret) For å spare noe særlig er du mest sannsynlig nødt til å ofre noe. I den store bolken på 7000 skulle det overraske meg om du virkelig trenger alt. Bensinutgiftene dine er relativt høye, og i tillegg er jeg enig i at det virker som både huset og bilen er ganske dyre i drift. Hvis det stadig ryker i huset bor du i dyreste laget. Er du nødt til å kjøre så mye, og kunne du spart noe på å bytte den i f.eks. en billigere dieseldrevet Toyota? Endret 2. juli 2009 av phphans Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Huslån: 6500 (rest -1.230.000)Billån: 3000 (rest -95.000) Privatlån:5000 (lånte for å reparere på huset i vinter - rest 17.000) Kredittkort: 5000 (rest -15.000 (bil rep/vedlikehold) Alt inn i huslån og øk renter og avdrag opp til ca. 8-9000,- hvis mulig innenfor 80% av taksten. Disse bør du i allefall dele opp i mindre avdrag, helst bake de inn i huslånet fortest mulig. Privatlån:5000 (lånte for å reparere på huset i vinter - rest 17.000)Kredittkort: 5000 (rest -15.000 (bil rep/vedlikehold Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 er flere store feil med det budjsettet. for det første: ALDRI betal kun en del av kredittkortgjelda, da blir rentene høye og pengene du må punge ut øker, betal ned alt på en gang, vent heller med noe annet til neste lønn. for det andre, hva går de 7000 til?! 0_0 det skulle jeg likt å visst. ellers ville jeg fulgt det TheDale sa, meget vist. spar pengene dine på EN konto, helst en høyrente sparekonto, dropp hvertfall å ha en BSU og en sparekonto. det jeg også lurer litt på er om du har full kontroll over hvor pengene går til på alle kontoer, f.eks den kontoen du setter av 7000 på. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 2. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2009 Bilen er billig i drift, men har nå passert 220.000km og da kommer det en del slitedeler som må byttes. Kjører 3500km i mnd ca, og da er ikke ca 2500,- mye i drivstoff. Huset er gammelt, og det jeg har kostet på et nytt el.anlegg, samt varmepumpe. Må bytte en del dører og vinduer etterhvert også. Regnings posten er litt høy, men der er det innbakt litt sparing. Jeg har tatt alle måndlige utgifter og rundet opp til nærmeste hundre, lagt de sammen og ganget med 12. Så har jeg lagt til årlige utgifter, sånn som vann/renovasjon, /årsavgift etc. Dette har jeg delt på 12 og rundet opp til nærmeste tusen. Da skal jeg i teorien sitte igjen med noen kroner på den kontoen etterhvert. Billånet skal jeg forsøke å få inn i huset, men er det verdt det? Mener jeg har hørt så mye bakdeler med det. Privatlånet er rentefritt, burde ikke ta det inn i huslånet vel? Og kredittkortet er jo nedbetalt innen den tid banken har rukket å inkludere den summen i lånet. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Privatlånet er rentefritt, burde ikke ta det inn i huslånet vel? Nei, ingen vits. Men om du kan redusere avdragene med en tusenlapp i mnd. så hadde det lettet likviditeten en del. Billånet, pant i bilen eller usikret lån med høy rente? Billånet skal jeg forsøke å få inn i huset, men er det verdt det? Mener jeg har hørt så mye bakdeler med det. Hvilke bakdeler? Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 2. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2009 Privatlånet er rentefritt, burde ikke ta det inn i huslånet vel? Nei, ingen vits. Men om du kan redusere avdragene med en tusenlapp i mnd. så hadde det lettet likviditeten en del. Billånet, pant i bilen eller usikret lån med høy rente? Billånet skal jeg forsøke å få inn i huset, men er det verdt det? Mener jeg har hørt så mye bakdeler med det. Hvilke bakdeler? pant i bil ja, renta er vel på 6,5% mener jeg. Har hørt at å ta billånet i huslånet så får man så lang nedbetalingsstid, og at man vil gå å betale på denne bilen soim regel lenge etter at den er byttet ut? simster: forklarte hva de 7000 går til, i forrige post, men ser at du postet mens jeg skrev det. Hvorfor ville du ikke hatt BSU? Er ikke det liksom sparekonto med stor 'S' ? God rente og skattelette. At jeg har en egen sparekonto er for å lettere ha litt oversikt, der setter jeg av 'øremerka' penger. f.eks om jeg skal spare opp til innkjøp, ferie, o.l. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 7000 var velidg mye syns jeg, se om du kan kutte ned på noen av regninge, f.eks billigere mobil abn osv. BSU er jo boligsparing, og du kan kun bruke pengene på boligsparing, så sålenge du har bolig, står bare pengene der og umulig å disponere slik jeg ser det, med mindre jeg har fått med meg feil. en høyrente sparekonto og en feriekonto er jo en ide. det du også kan gjøre for å spare litt og ikke ha så mange kontoer er å sette opp slik at du betaler mer skatt, da vil du få igjen på skatten og en stor sum en gang i året, men det blir uten renter forsåvidt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå