Gå til innhold

Hvordan trene leggene?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har veldig tynne legger og kunne tenkt meg å ha gjort noe med det. Er det noen måter å få trenet leggene på ? Et lite trenings program hadde vært fint hvis noen har tid til å sette det opp.

Resten av kroppen er normal, og veltrent. Spiller fotball daglig. Men det hadde vært litt penere med litt mer "kjøtt" på bena.

Endret av Borden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du går på leggene hele dagen så det er hardt å bygge masse på dem.

I konkurranser trener man legger og sitter hele dagen, går ikke trapper men tar heis og holder på sånn frem til dagen man skal vise og etter det går det ned til normal igjen.

Ville ikke ha lagt noe tid i det, men vært fornøyd med den massen som kom der fra resten av programmet.

Lenke til kommentar

Alternativt kan du stille deg på kanten av f.eks. et trappetrinn, slik at bare den fremste delen av foten står på trinnet. Hev deg opp på tå og ned igjen - gjerne med en sekk på ryggen som du legger x antall kg i. Litt av cluet for å bygge opp leggene er å trene såpass tungt og med få nok repetisjoner til at det ikke blir utholdenhetstrening i stedet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

For meg har markløft vært den desidert beste øvelsen for å få både masse og styrke i leggene. Knebøy har aldri gjort noe for mine legger. Aner ikke hvorfor.

Ellers er det masse forskjellige varianter av tåhev. Tåhev i tåhev maskin, tåhev i benpress, tåhev stående i smith maskin, med eller uten planke osv. Det viktige når du trener leggene direkte med en slik isolasjonsøvelse er at du har full stopp i bevegelsen (1 sekund ++) i topp og bunn. Dette fordi akillessenen er veldig elastisk, slik at ved en kontinuerlig bevegelse opp og ned blir mesteparten av "jobben" gjort av elastisiteten i senen og ikke av muskelen.

Ellers er vel konsensus at legger er veldig genetisk bestemt. Enten "har man" legger, eller så har man ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...