olabilen Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Hei, Fant en veldig bra side i dag med liste/artikler om skrivefeil i nettaviser og slikt: http://logopedane.no/ Skjekk den ut! De registrerer hver skrivefeil de kommer over på nettsider, så det er viktig at vi er med på å rapportere feil når vi også finner. Målet vårt er å registrere nett-tabloid som lar innhaldet kome før rettskriving, ortografi, syntaks, grammatikk, struktur eller kontekst. Store nettaviser og nettsamfunn som sløyfer norsktimen, til fordel for å tene pengar, er noko me slår hardt ned på. Vårt formål er å opplyse Noregs landsmenn, om kva som føregår i det skjulte, samt oppfordre alle til å utvide sitt ordforråd. Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 (endret) Tross navnet er ikke dette noen spesielt seriøs gruppe. Det står jo også at det er en gruppe med ungdommer som står bak, ikke folk med språklig bakgrunn og utdannelse. Nedenfor et tilfeldig eksempel på hvordan de tar for seg skrivefeil, her fra dinside.no: DinSides fyrste feil er herved registrert hos oss, og foralltidgjort. «Å jobbe i apne kontorlandskap kan få store negative konsekvenser». Kva meinar dei her? «Apné» eller «åpne»? Sjokkerande kva konsekvenser slike «småfeil» har for meininga i innhaldet. Jeg stiller meg meget tvilende til ordet "foralltidgjort". Og ellers må de ha en smule tungt for det hvis de ikke uten videre skjønner at "apne" er en skrivefeil for "åpne" og ikke for "apné" (som betyr stans i åndingen, ifølge min ordbok). Nettstedet har selv en del skrivefeil som opphavsmennene kanskje burde rette før de begynner å henge ut andre nettsteders skrivefeil. Men det er selvsagt positivt at det fortsatt finnes ungdom som er en smule interessert i språket, så tross ovenstående surmagede kritikk er jeg positivt innstilt til at nettstedet er opprettet. Endret 30. juni 2009 av Beatnik Lenke til kommentar
olabilen Skrevet 30. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2009 Det med slike skrivefeil du tok frem i eksempelet, og deres tolkning, tror jeg de gjør bare for "moro". Nå var jo ikke det er så alvorlig feil, men de har jo tydelig valgt "a" fremfor "å" (de er jo i to ulike ender på tastaturet!). Jeg ser ikke noen skrivefeil på nettstedet. Hvilke henviser du til? Men alt i alt er det jo et bra konsept, selv om de kanskje har noen feil inniblant. Essensen er der jo fortsatt: Nettaviser tenker jo publisering før saken. Ta NRK for eksempel: de publiserer rundt 500 nyheter hver dag.. hvor god kvalitet kan disse ha? Håper de klarer å bryte igjennom, jeg Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 (endret) Nå kan det selvsagt hende at jeg tar fullstendig feil og at det bare er en pussig tilfeldighet at du kaller deg phpdavid samtidig som nettstedet logopedane.no er utviklet i PHP og i Norid har epostadressen david[email protected]. Men hvis jeg har rett i min mistanke om at du selv er med på både å utvikle og drive logopedane.no, forekommer det meg mildt sagt en smule uredelig når du skriver at du "fant en veldig bra side i dag". Du ber om eksempler på skrivefeil på nettstedet. Her er noen av dem: "Ved å laste ned gjere du deg klar over Åndsverksloven, og at denne fila er beskytta." (Presens av gjere heter gjer.) "Nedenfor får du en oversikt over alle sidene vi har lagt inn, rangert fra flest til minst synder." (Det motsatte av flest heter færrest, ikke minst, som er det motsatte av størst.) "Databasen inneholder 12 sider med 120 linker." (Det heter lenker på norsk.) Endret 30. juni 2009 av Beatnik Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Det er bare å bla noen få måneder tilbake, til denne tråden - https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1075966 - så framkommer det tydelig at phpdavid er mannen bak nettstedet logopedane.no som han angivelig nettopp har funnet. Godt gjort å finne sin egen nettside! Lenke til kommentar
Alpakasso Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 For et patetisk forsøk på skjult reklame. Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Man kan vel ikke vente annet av noen som bruker STASI som en positiv betegnelse. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Stenges Å drive reklame for egen nettstad på denne måten er ikkje godkjent i forumets retningslinjer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg