drz Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Skal få slengt opp noen bilder av hvor langt jeg har kommet. Uansett, jeg har nå gravet der jeg mener fossen og bekken skal gå i hagen, og jeg har gravet ut mesteparten av dammen i bunn. Det jeg lurer på er om noen av dere har noen tips til pumpe, hva slags plastikk jeg skal dekke over deler av bekken med slik at vannet ikke forsvinner og om det finnes noen brukbare midler som kan tette igjennom/lime sammen steiner? gjerne et utvidene skum av et slag. Lenke til kommentar
aquafrank Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Skal du ha fisk i dammen? Da bør du ha ett godt filter, for å ta unna avfall. Duk til dammen; velg en kvalitetsduk til hagedam. Det meste annet holder ikke mål over tid. Koster en del kroner, men om jobben gjøres skikkelig, er det en gang du gjør jobben/ legger penger i denne. Liming av stein der det skal leve fisk, krever at limet både holder mål og er giftfritt. Det er lite av lim på det "vanlige" markedet som egner seg. Selv ville jeg nok valgt å bruke Aquarium Munster sitt "Orca" lim (Tropefisk har denne). Sterkere lim skal en leite leeeeenge etter. Filter; Må spesifiseres etter volum og belastning. Siden dette ikke er opplyst, er det dønn vanskelig å så noe mer om den saken. Fossefall; Her kreves nok ei pumpe som dytter ganske mye vann. Hvor høyt blir løftet av vann? Hvor mange liter i timen ser du for deg at skal renne? Evt, hvor brei og dyp blir fossefallet? Kraftige pumper koster forøvrig mye.... Lenke til kommentar
drz Skrevet 30. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2009 (endret) Skal du ha fisk i dammen? Da bør du ha ett godt filter, for å ta unna avfall. Duk til dammen; velg en kvalitetsduk til hagedam. Det meste annet holder ikke mål over tid. Koster en del kroner, men om jobben gjøres skikkelig, er det en gang du gjør jobben/ legger penger i denne. Liming av stein der det skal leve fisk, krever at limet både holder mål og er giftfritt. Det er lite av lim på det "vanlige" markedet som egner seg. Selv ville jeg nok valgt å bruke Aquarium Munster sitt "Orca" lim (Tropefisk har denne). Sterkere lim skal en leite leeeeenge etter. Filter; Må spesifiseres etter volum og belastning. Siden dette ikke er opplyst, er det dønn vanskelig å så noe mer om den saken. Fossefall; Her kreves nok ei pumpe som dytter ganske mye vann. Hvor høyt blir løftet av vann? Hvor mange liter i timen ser du for deg at skal renne? Evt, hvor brei og dyp blir fossefallet? Kraftige pumper koster forøvrig mye.... Her har jeg lagt ut bilder og beskrevet litt mer utførende http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=101...amp;mp=1#341979 Aner ikke hvor mye vann som skal pumpes igjennom siden jeg ikke har peiling på slikt. Skal ikke være noe fisk i dammen, bare vann. Vannet skal pumpes ca 3 meter opp og 4 meter bort hvis du skjønner hva jeg mener =) Tror du et passe stort hagesenter fører de varene jeg trenger? tenker da mest på pumpe og duk. Endret 30. juni 2009 av drz Lenke til kommentar
aquafrank Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Siden det ikke skal være noe som dauer i dammen, er giftproblemet borte. Du kan da for den del velge å støype med betong om det frister mer enn en PVC-duk ;-) Hva som finnes i deres hagesentre, har jeg svært få forutsettninger for å uttale meg om. Her jeg bor, er det ikke anntydning til slikt utstyr å finne engang. Pumpe: Ville nok valgt noe som dytter bra med vann her. Ser ut til at bredden på "kanalen" er 25-30cm, og med en vannstand på 5cm i snitt, og en lengde på 4m, får du ett totalt vannvolum på ca 60L i renna(3*0,5*40). Hvor lang tid vannet bruker på turen ned - eller kort tid - bestemmes mye av fallet. Men det er vel realistisk å se for seg maks 2sec pr "tur", og da er du oppe i ett volum på +-1800 L/min - som igjen er mye mer enn hva ei normal pumpe kan matche. Ting som kan bedre forholdene her er en smalere kanal, og lavere fall. Test gjerne ut kanalen etter at duk (eller en pressening, søppelsekk eller hva annet du har av midlertidige ting). Hvor lenge har du en flyt som aksepteres i kanalen fra ei vaskebøtte? Lenke til kommentar
drz Skrevet 30. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2009 (endret) Siden det ikke skal være noe som dauer i dammen, er giftproblemet borte. Du kan da for den del velge å støype med betong om det frister mer enn en PVC-duk ;-) Hva som finnes i deres hagesentre, har jeg svært få forutsettninger for å uttale meg om. Her jeg bor, er det ikke anntydning til slikt utstyr å finne engang. Pumpe: Ville nok valgt noe som dytter bra med vann her. Ser ut til at bredden på "kanalen" er 25-30cm, og med en vannstand på 5cm i snitt, og en lengde på 4m, får du ett totalt vannvolum på ca 60L i renna(3*0,5*40). Hvor lang tid vannet bruker på turen ned - eller kort tid - bestemmes mye av fallet. Men det er vel realistisk å se for seg maks 2sec pr "tur", og da er du oppe i ett volum på +-1800 L/min - som igjen er mye mer enn hva ei normal pumpe kan matche. Ting som kan bedre forholdene her er en smalere kanal, og lavere fall. Test gjerne ut kanalen etter at duk (eller en pressening, søppelsekk eller hva annet du har av midlertidige ting). Hvor lenge har du en flyt som aksepteres i kanalen fra ei vaskebøtte? Tror jeg kjøper duken i morgen, også prøver jeg meg frem litt. Skal legge noen flate heller på hver av de "fossefallene" slik at vannet detter ned og ikke sildrer ned langs kanten. Er også litt vanskelig å teste hvor for vannet renner mtp at en av de "dammene" midt i bekken inneholder jord, som suger opp mye av vannet Takk for fantastisk hjelp edit: Er ikke meningen at vannet skal falle rett ned, skal være en dam midtveis hvor noe vann skal samles opp. Må pumpen fortsatt være like stor? Endret 30. juni 2009 av drz Lenke til kommentar
aquafrank Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Legg duk også i renna, ellers vil det meste av jord her etterhvert ende i dammen, og lage bare krøll med pumpa. Der du må brette duken for å få den til å passe, kan du lime litt, og evt legge stein oppå, slik at det ser bedre ut. Evt så legger du ett tynt lag med betong over hønsenetting når du har funnet "stilen" du ønsker. Betongen kan males dersom du vil ha noe annet enn ei grå renne (hvem vil vel det?), eller for den del forsøke deg med pigmenter i massen, slik at du får den fargen du vil. Ett annet alternativ er å legge på steiner med ulik størrelse og fassong på den våte betongen, så får du det skikkelig flott! Og som du er inne på; det gjelder å prøve seg fram en del. Smak og behag, samt minimale forskjeller i oppsettet, kan bety natt og dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå