SirEmanon Skrevet 18. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2009 Bibelen spiller en stor rolle, men den er ikke på rollelisten alene. Her finnes mange andre momenter i forhold til kristne palestinere, muslimske palestinere, jøder og resten av verden. Norges statsreligion er evangelisk-luthersk og har utviklet seg fra teologien til Martin Luther. Han hadde jo et grunnsyn som var veldig jødefiendtlig og ønsket en omvendelse av alle jøder til kristendommen. Han kom også med utsagn at jøder måtte drepes. Dette har den Norske kirke tatt avstand fra etter den andre verdenskrig. Jeg oppfatter det slik at de kristne i Norge fortsatt føler et ansvar ovenfor nedslaktingen av jøder og dermed må de støtte jødene i sin kamp for staten Israel og deres selvstendighet. Dette medfører derfor at kristne i Israel blir glemt og det settes ikke så stort fokus på deres lidelser. Andre momenter som spiller inn er jo som nevnt tidligere i denne tråden at det stort sett er den ortodokse kirke som finnes i Israel. Kristne her i Norge har historisk sett ikke hatt den store kontakten med den ortodokse kirke og dermed blir jødene verdsatt høyere. Vi har også kristne her i Norge som hater muslimer (arabere) så sterkt at det blir helt naturlig for dem å ofre kristne i Israel for å få fjernet muslimene. Til slutt har vi mange som ikke tenker gjennom hva som skjer i Midtøsten og følger den store flokken og det presteskapet predikerer. Regelrett manglende informasjon om kristne i Israel. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Som du nevner så tilhører de fleste den gresk-ortodokse kirken og noe tilhører katolske og protestantiske menigheter. De kristne har felles trosgrunnlag med vesten og at kristendommen har en annen funksjon i Israel er jeg veldig uenig i (slik du skriver det). Muligens du kan utdype dette? Det viser seg også at i løpet av 40 år er antall kristne innbyggere sunket fra ca. 25% til 2%. Disse kristne har emigrert til vestlige land som tenker slik som dem, så argumentet med at kristendommen er annerledes faller litt i fra hverandre. Tror du vil oppdage at en østlig kristen er ganske så forskjellig fra en vestlig når du engang besøker området. De kristne har også som regel bedre utdanning enn muslimene. Så de får letter arbeid i vesten enn muslimene. Dessuten yngler de ikke som muslimene og jødene. Dessuten blir de også forfulgt av både muslimer og jøder. Men, de kristne i området må sone for det de kristne i vesten har gjort. Ellers hadde f.eks jødene aldri fått lov til å holde på som de gjør. Når det gjelder PLO, så var dette fra starten av en sekulær organisasjon. Men som for det meste består av muslimer. PLO har i løpet av historien også kriget mot kristne i Libanon en gang på 70’tallet. Derfor kan ikke dette være en årsak for at jøder undertrykker kristne. Men en annen årsak til den store emigreringen kan jo også være at muslimene også undertrykker kristne. Da PLO ble opprettet var det i henhold til folketall overvekt av kristne. Mange organisasjoner som var under PLO var startet og styrt av kristne palestinere. George Habash, som var kristen ledet den nest største del etter Fatah i PLO. Der Fatah prøvde å skape en avtale med Israel var PFLP var sterkt imot. PLO kriget faktisk ikke først mot kristne i Libanon. De kriget først mot shiaene i sør. Hezbollah som steg ut fra rankene til Amal-bevegelsen fordi de dannet en forsvarsorganisasjon som skulle forsvare shiaene mot PLO. Dette var tidlig på 70-tallet. Historien er full av ironi. Men det som forundrer meg mest er at mange kristne her i Norge ikke har et fokus på dette. Hvorfor synes ikke de at det er bedre for alle parter at kristendommen blir værende i Israel? Samtidig som de helliggjør jødene og daglig ber for jødene. Og dette vet jødene å benytte seg av i en hver situasjon, samt at jødene definerer kristne som annenrangs borgere (på lik linje med muslimene). Som sagt. Historien viser at vestlige kristne skal holde truten ganske godt lukket når det gjelder jøder. Det er tross alt ikke mer enn 70 år siden de prøvde så godt de kunne å få de vekke fra jordens overflate. Albania som er hovedsaklig muslimsk (opp til 70%), har f.eks flere hedrede i Yad Vashem enn Norge. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Tror du vil oppdage at en østlig kristen er ganske så forskjellig fra en vestlig når du engang besøker området. De kristne har også som regel bedre utdanning enn muslimene. Så de får letter arbeid i vesten enn muslimene. Dessuten yngler de ikke som muslimene og jødene. Dessuten blir de også forfulgt av både muslimer og jøder.Men, de kristne i området må sone for det de kristne i vesten har gjort. Ellers hadde f.eks jødene aldri fått lov til å holde på som de gjør. Har bod og reist mye rundt i Israel og har oppdaget den forskjellen du nevner. Men vil nå nevne at denne forskjellen ikke er av negativ art slik jeg opplevde dette. Og det er jo sant det du skriver at kristne har høyere utdanning og derfor kan det være lettere å emigrere og integreres i andre land. Likevel gir ikke dette meg en forståelse hvorfor vestlige kristne har et så stort fokus på jødene, men ikke på kristne palestinere. Da PLO ble opprettet var det i henhold til folketall overvekt av kristne. Mange organisasjoner som var under PLO var startet og styrt av kristne palestinere. George Habash, som var kristen ledet den nest største del etter Fatah i PLO. Der Fatah prøvde å skape en avtale med Israel var PFLP var sterkt imot.PLO kriget faktisk ikke først mot kristne i Libanon. De kriget først mot shiaene i sør. Hezbollah som steg ut fra rankene til Amal-bevegelsen fordi de dannet en forsvarsorganisasjon som skulle forsvare shiaene mot PLO. Dette var tidlig på 70-tallet. Historien er full av ironi. Etter min viten var ikke PLO en organisasjon med overvekt av kristne. Jo, det var kristne med og frem til 1968 når Arafat overtok. Etter dette ble antall kristne kraftig redusert, samt når PLO startet kamper mot den Maronittiske militsen i Libanon var det nesten ingen kristne palestinere igjen i PLO. Kristne palestinere startet sine egne organisasjoner som var paraplyorganisasjoner under PLO, men likevel var de sterkt uenig i PLO sin politikk. Som sagt. Historien viser at vestlige kristne skal holde truten ganske godt lukket når det gjelder jøder. Det er tross alt ikke mer enn 70 år siden de prøvde så godt de kunne å få de vekke fra jordens overflate. Albania som er hovedsaklig muslimsk (opp til 70%), har f.eks flere hedrede i Yad Vashem enn Norge. Finnes det en oversikt på nett hvem som er oppført i Yad Vashem? Lurer også på en ting til? Siden du har ”Hajastani Hanrapetutjun” i din signatur lurer jeg på om det er her du kommer fra. Hvis det, så er jo du antakeligvis ortodoks. Hvis du er det, hvilke forhold har armenere ovenfor ortodokse palestinere? Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Har bod og reist mye rundt i Israel og har oppdaget den forskjellen du nevner. Men vil nå nevne at denne forskjellen ikke er av negativ art slik jeg opplevde dette. Og det er jo sant det du skriver at kristne har høyere utdanning og derfor kan det være lettere å emigrere og integreres i andre land. Likevel gir ikke dette meg en forståelse hvorfor vestlige kristne har et så stort fokus på jødene, men ikke på kristne palestinere. Hvis du har bodd i Israel vet du også utmerket godt hvordan kristne blir sett på av de mer rigide jødene. Ikke akkurat et vennskaplig forhold. Den anglo-britiske forkjærligheten for jødene kom ikke før etter andre verdenskrig da de så seg selv i speilet og så at det var 2000 år med jødehets som drev frem holocoust. Ikke kun nazismen i seg selv. For dette har vestlige kristne lagt seg ned i hockey og lar seg villig bruke. Etter min viten var ikke PLO en organisasjon med overvekt av kristne. Jo, det var kristne med og frem til 1968 når Arafat overtok. Etter dette ble antall kristne kraftig redusert, samt når PLO startet kamper mot den Maronittiske militsen i Libanon var det nesten ingen kristne palestinere igjen i PLO. Kristne palestinere startet sine egne organisasjoner som var paraplyorganisasjoner under PLO, men likevel var de sterkt uenig i PLO sin politikk. PLO er en paraplyorganisasjon. Den største organisasjonen er Fatah, som nå er omtrent enerådende. Men til langt utpå 80-tallet var kristne sterke og tonegivende i PLO. Fremveksten av Hamas og lignende organisasjoner og ikke minst Sovjets fall gjorde det slutt på den sterke stilling de kristne hadde innen PLO. Finnes det en oversikt på nett hvem som er oppført i Yad Vashem? http://www1.yadvashem.org/righteous_new/statistics.html Lurer også på en ting til? Siden du har ”Hajastani Hanrapetutjun” i din signatur lurer jeg på om det er her du kommer fra. Hvis det, så er jo du antakeligvis ortodoks. Hvis du er det, hvilke forhold har armenere ovenfor ortodokse palestinere? Armenere og jøder/israelere har et anstrengt forhold. Men siden begge er handelsfolk så lar man ikke en god handel stå i veien for slikt. Jeg er ateist. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 21. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2009 Hvis du har bodd i Israel vet du også utmerket godt hvordan kristne blir sett på av de mer rigide jødene. Ikke akkurat et vennskaplig forhold.Den anglo-britiske forkjærligheten for jødene kom ikke før etter andre verdenskrig da de så seg selv i speilet og så at det var 2000 år med jødehets som drev frem holocoust. Ikke kun nazismen i seg selv. For dette har vestlige kristne lagt seg ned i hockey og lar seg villig bruke. Ja, jeg kjenner godt til jødenes undertrykkelse av kristne, eller palestinere er vel det rette. Det jeg ville forklare eller vise til i mitt innlegg var forskjellen mellom kristne i vesten og kristne i Israel (eller Palestina om du vil). Armenere og jøder/israelere har et anstrengt forhold.Men siden begge er handelsfolk så lar man ikke en god handel stå i veien for slikt. Jeg er ateist. Det jeg lurte på var samarbeid mellom ortodokse kristne i Armenia med kristne i vest Europa. Hvis du er Armener, så har du antagelig vis noe erfaring/kunnskap om dette. Selv om du er ateist. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 (endret) Det jeg lurte på var samarbeid mellom ortodokse kristne i Armenia med kristne i vest Europa. Hvis du er Armener, så har du antagelig vis noe erfaring/kunnskap om dette. Selv om du er ateist. Rent teologisk så har den armenske kirke mest til felles med kopterne, den etiopiske ortodokse kirke, eritreiske, syriske ortodokse, og den indisk syriske ortodokse. De har prøvd å få til en felles plattform med den ortodokse delen av kristendommen men det ligger nok mange hundre år frem i tid om det i hele tatt blir mulig tror jeg selv. Av vestlig kristne, slik som romersk-katolsk og protestantene så er det meget tvilsomt. Det er et stort teologisk skille siden de orientalsk ortodokse ikke anser at jesus har to naturer, den menneskelige og guddommelige. De kjennetegnes ved at de tar avstand fra kirkemøte i Kalkedon 451. Dessuten har armenerne gode kontakter med den assyriske kirke, men her spiller også den rent historiske delen også inn. Assyrerne og armenerne har alltid hatt god kontakt og det ble mer sammenspleiset pga hva Tyrkia gjorde i 1915 og utover. Hvis du har bodd i Jerusalem antar jeg du har hørt, eller kanskje opplevd, hissigproppene øverst i gamlebyen som har sine slåsskamper engang i blant i Den hellige gravs kirke . Men nå var de unggutta som har litt for meget testosteron i seg. Ser nestsjefen i den armenske kirken i Jerusalem prøver å roe gemyttene i videoen. http://www.dagbladet.no/art/israel/religion/3675155/ En god link; http://philtar.ucsm.ac.uk/encyclopedia/chr...arly/index.html edit: dessuten er armenerne orientalsk ortodokse, ikke det samme som ortodoks. Endret 21. juli 2009 av Luftbor Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 21. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2009 He,he… morsom video. Dette fikk jeg ikke med meg. Det var fred og behaglighet når jeg var der. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 He,he… morsom video. Dette fikk jeg ikke med meg. Det var fred og behaglighet når jeg var der. Du verden. Skjer jo titt og ofte hehehe. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 I lang tid, siden opprettelsen av kristendommen, har det vært mange kristne palestinere som holder til i Israel. Hvordan kan det bo PALESTINERE i Israel? Hvis de har israelsk statsborgerskap er de israelere, ikke palestinere. Både Israel-arabere og palestinere er vanlige arabere. Hvorfor er det slik? Dette har vel med å gjøre at sionistiske ideologier gjør alle andre til annenrangs borgere. Arabere i Israel har både stemmerett og representanter i Knesset. Dessuten har de faktisk enkelte fordeler i forhold til jødene. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Som venstremann støtter jeg palestinerene fordi jødene burde tilpasset seg landene de bodde i, OG landene de bodde i burde integrert dem bedre/tvunget dem til å integrere seg. "Tilpasse seg" ville vært det samme som "la seg slakte ned". Arabernes hat mot jøder kjente ingen grenser. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 26. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2009 I lang tid, siden opprettelsen av kristendommen, har det vært mange kristne palestinere som holder til i Israel.Hvordan kan det bo PALESTINERE i Israel? Hvis de har israelsk statsborgerskap er de israelere, ikke palestinere. Både Israel-arabere og palestinere er vanlige arabere.Hvorfor er det slik? Dette har vel med å gjøre at sionistiske ideologier gjør alle andre til annenrangs borgere.Arabere i Israel har både stemmerett og representanter i Knesset. Dessuten har de faktisk enkelte fordeler i forhold til jødene. Israel arabere er en betegnelse for en gruppe som bor i Israel. Disse blir også benevnt som palestinske arabere. Lurer også hva du mener med vanlig araber? For å si det slik er ikke en saudiaraber det samme som en palestiner. Det er stor forskjell på disse folkeslagene og hvis det er en saudiaraber som har israelsk pass (om dette virkelig finnes er jeg usikker på) så er denne personen en israel araber, ikke palestinsk israeler. Det samme kan sies om drusere og beduiner. De er Israel arabere, men ikke palestinere. Lurer også på hvilke fordeler du viser til som arabere har i Israel? Er det verneplikten du tenker på? Slik jeg har oppfattet dette på mine turer i Israel, så er det mer av undertrykkelse enn fordeler. Som venstremann støtter jeg palestinerene fordi jødene burde tilpasset seg landene de bodde i, OG landene de bodde i burde integrert dem bedre/tvunget dem til å integrere seg. "Tilpasse seg" ville vært det samme som "la seg slakte ned". Arabernes hat mot jøder kjente ingen grenser. Det er en sannhet med modifikasjoner. Vi kan også si at jødenes hat mot araberne kjenner ingen grenser. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Israel arabere er en betegnelse for en gruppe som bor i Israel. Disse blir også benevnt som palestinske arabere. Men de er ikke palestinere. Lurer også hva du mener med vanlig araber? De er ikke en egen biologisk gruppe som skiller dem fra andre arabere. "Palestiner" er en rent politisk definisjon. Lurer også på hvilke fordeler du viser til som arabere har i Israel? Er det verneplikten du tenker på? Slik jeg har oppfattet dette på mine turer i Israel, så er det mer av undertrykkelse enn fordeler. Nei, det er en fordel fordi de faktisk får valget. Jøder blir tvunget til å avtjene verneplikt. "Tilpasse seg" ville vært det samme som "la seg slakte ned". Arabernes hat mot jøder kjente ingen grenser. Det er en sannhet med modifikasjoner. Vi kan også si at jødenes hat mot araberne kjenner ingen grenser. Jo, det kan vi si, i og med at araberne faktisk ikke var i noen fare i den nyopprettede staten i utgangspunktet. Faktisk prøvde israelske myndigheter så godt de kunne å hindre arabere i å rømme landet. Ja, de kastet ut arabere som falt landet i ryggen, men arabere som oppførte seg som folk fikk bli, og ble oppfordret til å la dagliglivet gå så normalt som mulig. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 (endret) De er ikke en egen biologisk gruppe som skiller dem fra andre arabere. "Palestiner" er en rent politisk definisjon. Her tar du gedigen feil. T.o.m en jøde fra tykkeste Harleem som ser Eretz som sitt mål må erkjenne dypt inne at det er vesentlige forskjeller mellom en palestiner og en jemenitt f.eks. Palestina er genetisk en blanding av alt mulig rart. Fra kristne korsfarere til arabere og persere. F.eks palestinerne i Nablus er sannsynlighvis etterkommere av samaritanere som konverterte til islam. Nei, det er en fordel fordi de faktisk får valget. Jøder blir tvunget til å avtjene verneplikt. Fordel og fordel. Mange funksjoner i det Israelske samfunnet er bundet opp i om man har avtjent verneplikt. Uansett er det ytterst få muslimer og kristne som er villige til å tjenestegjøre i IDF. Jo, det kan vi si, i og med at araberne faktisk ikke var i noen fare i den nyopprettede staten i utgangspunktet. Faktisk prøvde israelske myndigheter så godt de kunne å hindre arabere i å rømme landet. Ja, de kastet ut arabere som falt landet i ryggen, men arabere som oppførte seg som folk fikk bli, og ble oppfordret til å la dagliglivet gå så normalt som mulig. hehehe. Joda. Men fortsetter vi her så har vi en ny "Israel er moralens land og arabere er mennesker som spiser jødebarn til frokost"-tråd. Endret 27. juli 2009 av Luftbor Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Her tar du gedigen feil. T.o.m en jøde fra tykkeste Harleem som ser Eretz som sitt mål må erkjenne dypt inne at det er vesentlige forskjeller mellom en palestiner og en jemenitt f.eks. Palestina er genetisk en blanding av alt mulig rart. Igjen: De er ikke noe genetisk forskjellige fra andre arabere. De var aldri en egen gruppe før 1968, da PLOs grunnlov ble undertegner. Fordel og fordel. Mange funksjoner i det Israelske samfunnet er bundet opp i om man har avtjent verneplikt. Og for arabere er det altså valgfritt. For jøder er det tvang. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Igjen: De er ikke noe genetisk forskjellige fra andre arabere. De var aldri en egen gruppe før 1968, da PLOs grunnlov ble undertegner. så så så, dine 'fakta' stemmer ikke helt med det vitenskapen sier; http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlere...bmedid=11573163 http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/742430.stm http://kinoko.c.u-tokyo.ac.jp/~duraid/stol...Populations.pdf http://bric.postech.ac.kr/science/97now/00...ow/001030a.html Så enkelt fortalt så er libanesere, jøder, palestinere og syrere genetisk meget like. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 De linkene der er jo irrelevante for poenget mitt: "Palestinerne" er opprinnelig ingen egen gruppe. De er vanlige arabere som er politisk definert som et eget folk, "Palestinerne". Dette skjedde i 1968. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 (endret) ... Og hvem er jødene? ... alle som tror på den jødiske guden. Å klassifisere folk på religion eller manglende evne til å integrere seg er håpløst, men palestinerene er folket som bor i Palestina. Du vet. De som bodde der og hadde familie der når "araberene" ble lovet HELE palestina for å hjelpe Russland, England og Frankrike med å styrte det Ottomanske riket etter avtale med englands utenriksminister, en avtale som kongen i England brøt da han og Tsarene og Frankrikes kongelige bestemte seg for å bygge et jødisk hjem i palestina gjennom Balfour-erklæringen fra 1917 av religiøse motiver. ... Det bodde bar 10 000 jøder i hele det Palestinske mandat i 1917. http://en.wikipedia.org/wiki/Balfour_Declaration_of_1917 Like før andre verdenskrig var det hundre tusen ulovlige invadrere og jødiske invandrer takket være Balfouravtalen fra 1926. The long term motives for the British decision to allow Jewish immigration into the League of Nations Mandate of Palestine were in order to protect the nearby Suez Canal which formed part of the sea lane to British India, and as a terminus at the Mediterranean sea port of Haifa of an oil pipeline, construction of which was completed in 1935, which ran all the way to the Iraqi city of Mosul. The Iraqis cut off the flow of oil to the port of Haifa in 1948 after Israel declared its independence. Israel ble erklært selvstendig FØR andre verdenskrig brøt ut. FØR andre verdenskrig. FØR jødene ble forfulgt av nazistene ble Israel praktisk talt opprettet I området som araberene ble lovet av England. Det er bare til å lese ALT som står på disse sidene her, igrunn..: Jødene får en egen stat i 1917 i Palestina: http://en.wikipedia.org/wiki/Balfour_Declaration_of_1917 Araberene blir lovet HELE palestina i 1916 MEN sionistiske interesser stopper planen halvveis: http://en.wikipedia.org/wiki/Sykes–Picot_Agreement Resultat: Araberene er ikke lengre blide på vesten, og har ikke vært blide på vesten siden. UANSETT. Palestinerene bodde i Palestina og i Israel -- helt til de ble kastet ut fra Israel for å gjøre plass til hundre tusen jødiske innvandrere fra 1917 til 1935. ... SÅ. Palestinerene er en gruppe mennesker som bodde i Palestina før palestina ble palestina. På samme måte som vi er nordmenn selv om landet vårt både var dansk og svensk for litt over hundre år siden. Poenget er: Et folk er et folk, hver gang grensene settes ned er alle innenfor den grensen et folk -- ellers er vi alle dansk-svenske her i norge da vi ikke har egen identitet da vi ikke alltid har vært frie. Endret 3. august 2009 av Andre1983 Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 De linkene der er jo irrelevante for poenget mitt: "Palestinerne" er opprinnelig ingen egen gruppe. De er vanlige arabere som er politisk definert som et eget folk, "Palestinerne". Dette skjedde i 1968. Vel, for å ta det fra en annen vinkel; hva er en jøde? Hvis det er genetisk, hva er da forskjellen mellom en jøde og palestiner? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Jøder og arabere i dag er ikke genetisk like. De er "genetiske brødre", som artiklene dine så fint kalte det. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Jøder og arabere i dag er ikke genetisk like. De er "genetiske brødre", som artiklene dine så fint kalte det. hehe. Vel, med den begrunnelse har du jo også skilt opp jødene i ørti grupper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå