Gå til innhold

Er kristne palestinere i Israel glemt av kristne her i landet.

Anbefalte innlegg

I lang tid, siden opprettelsen av kristendommen, har det vært mange kristne palestinere som holder til i Israel. Er disse glemt? Vi hører veldig lite til den kristne minoriteten.

Det finnes anslagsvis 400 000 kristne palestinere i dag. 125 000 bor i Israel og 50 000 i de palestinske områdene, resten i naboland som Libanon. Mange av disse har over tid flyttet ut av Israel, som eksempel bodde det ca 30 000 kristne i Jerusalem ved opprettelsen av den jødisk stat (1948) og i dag bor det ca. 8 000 kristne i byen. I Betlehem var det et stort kristent flertal, i dag under en fjerdedel.

(Kilde; Glemt av sine egne av Jens Olav Mæland – finnes på biblioteket)

Hvorfor er det slik? Dette har vel med å gjøre at sionistiske ideologier gjør alle andre til annenrangs borgere.

Når det gjelder kristne her i Norge, så tolker jeg det slik at det er viktigere å støtte jøder enn palestinere, uansett om de er kristne eller muslimer. Dette viser seg også i at kristne turister besøker ”hellige steder” og synagoger, og glemmer helt sine artsfrender og menigheter. Min tolkning er at vestlige kristne er rasistisk anlagt ovenfor arabere uansett hvilken tro de har.

Nå er jeg ikke religiøs, så det jeg lurer på i denne sammenhengen er om kristne her i Norge gir F… i kristne palestinere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en høyre-venstre sak.

...

Som venstremann støtter jeg palestinerene fordi jødene burde tilpasset seg landene de bodde i, OG landene de bodde i burde integrert dem bedre/tvunget dem til å integrere seg.

Å oppfylle en bibelsk profeti, som var en av de viktigste grunnene til å danne israel: Kongefamiliene i Frankrike, Russland og England fikk gjennom en avtale om opprettelsen av "et Jødisk Folkehjem" på tross av politisk motstand.

Andre verdenskrig betydde ikke så mye for opprettelsen av Israel, da opprettelsen allerede var godt i gang i 1923...

...

Som oftest ender diskusjonen med at høresiden påpeker at "araberene angrep Israel først" og at "Israel måtte / MÅ okkupere Palestinsk jord for å beskytte seg mot araberene".

Motargumentene som:

-"Palestinerene er ikke mer arabere enn nordmenn er europeere"

-"Israel ble begynt opprettet i ~1920 PÅ TROSS AV AT ARABERENE HADDE skriftlig kontrakt på HELE området fra 1915.

Blir simpelthen ignorert.

Jeg ser på palestinerene som en kultur, akkurat som samene, mer enn som arabere.

Jeg aner ikke hvorfor arabere blir rakket ned på, bortsett fra at de fleste arabiske land har bedritne kulturer, mens jødene blir ansett som vestlige.

Skriv historien fra 1915 til 1939 uten årstall eller nasjonaliteter eller navn (erstatt navn med bokstaver og nasjonaliteter med tall), og de fleste støtter palestinerene.

Men så igjen, historien tolkes forskjellig av alle som leser den.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Det er en høyre-venstre sak.

...

Som venstremann støtter jeg palestinerene fordi jødene burde tilpasset seg landene de bodde i, OG landene de bodde i burde integrert dem bedre/tvunget dem til å integrere seg.

Å oppfylle en bibelsk profeti, som var en av de viktigste grunnene til å danne israel: Kongefamiliene i Frankrike, Russland og England fikk gjennom en avtale om opprettelsen av "et Jødisk Folkehjem" på tross av politisk motstand.

Andre verdenskrig betydde ikke så mye for opprettelsen av Israel, da opprettelsen allerede var godt i gang i 1923...

...

Som oftest ender diskusjonen med at høresiden påpeker at "araberene angrep Israel først" og at "Israel måtte / MÅ okkupere Palestinsk jord for å beskytte seg mot araberene".

Motargumentene som:

-"Palestinerene er ikke mer arabere enn nordmenn er europeere"

-"Israel ble begynt opprettet i ~1920 PÅ TROSS AV AT ARABERENE HADDE skriftlig kontrakt på HELE området fra 1915.

Blir simpelthen ignorert.

Jeg ser på palestinerene som en kultur, akkurat som samene, mer enn som arabere.

Jeg aner ikke hvorfor arabere blir rakket ned på, bortsett fra at de fleste arabiske land har bedritne kulturer, mens jødene blir ansett som vestlige.

Skriv historien fra 1915 til 1939 uten årstall eller nasjonaliteter eller navn (erstatt navn med bokstaver og nasjonaliteter med tall), og de fleste støtter palestinerene.

Men så igjen, historien tolkes forskjellig av alle som leser den.

Er litt usikker på hvor du vil med denne kommentaren eller svaret? Spørsmålet er ikke av politisk art, men mer religiøst rettet mot kristne her i landet og hva de synes om diskriminering av personer med samme tro som dem. Jeg ser daglige signaler og leser daglig artikler at kristennorge støtter jødene. Hva synes de om kristne palestinere?

Lenke til kommentar

Helt ærlig så tror jeg helhjertet at det er fordi alle i Norge( og resten av verden ) er møkka lei av å høre om at alle de vranglærte idiotene i Midtøsten bomber hverandre til helvete hver dag. At en plutselig skal begynne å "bry seg" om at en bitteliten minoritetsgruppe i et annet land som har vært et minefelt i alle år, det er usannsynlig.

Misforstå meg rett, jeg er 110% i mot all slags krig. Men Midtøsten og Gazastripen er og kommer alltid til å være et helvete på jord. Folk gidder ikke å bry seg om bombing mer.. Synd å si det..

Dessuten: Nordmenn er ikke så kristne at man tenker i grupper på tvers av landegrenser på grunn av religion. For å svare direkte på ditt spørsmål!

Lenke til kommentar
Helt ærlig så tror jeg helhjertet at det er fordi alle i Norge( og resten av verden ) er møkka lei av å høre om at alle de vranglærte idiotene i Midtøsten bomber hverandre til helvete hver dag. At en plutselig skal begynne å "bry seg" om at en bitteliten minoritetsgruppe i et annet land som har vært et minefelt i alle år, det er usannsynlig.

Misforstå meg rett, jeg er 110% i mot all slags krig. Men Midtøsten og Gazastripen er og kommer alltid til å være et helvete på jord. Folk gidder ikke å bry seg om bombing mer.. Synd å si det..

Dessuten: Nordmenn er ikke så kristne at man tenker i grupper på tvers av landegrenser på grunn av religion. For å svare direkte på ditt spørsmål!

Er det noen konflikt som opptar oss her i Norge, så er det konflikten i Midtøsten. Sammenlignet med andre konflikter på kloden vår. At du ikke gidder er din sak, men ikke kom med en påstand at folk ikke gidder å bry seg med bombingen, fordi dette er langt fra sannheten.

Når det gjelder dette med å tenke på tvers av landegrensene, så er dette også en påstand som ikke avspeiler sannheten. Det er mange menigheter og religiøse personer (kristne) som er veldig opptatt av å støtte Israel grunnet det som er skrevet i gamle testamentet. Samtidig som de ikke tenker på sine medtroende kristne palestinere. Hvorfor er det slik? Hvorfor støttes jødedommen av kristne, som i jødenes øyne er annenrangs borgere? Jesus død er det jødene som har fått skylden for. Det er dette jeg ikke forstår? De menighetene som støtter jødene viser til Gud’s plan og at planen var at jødene skulle drepe Jesus. Hvor er logikken?

Lenke til kommentar
Nå er jeg ikke religiøs, så det jeg lurer på i denne sammenhengen er om kristne her i Norge gir F… i kristne palestinere?

Fordi de fleste palestinere er ikke protestanter. Og idag er den ledende retning i vestlig kristendom protestantisk og veldig anglo-britisk. Palestinerne er enten katolikker eller mer sannsynlige ortodokse. Kristendommen i MØ har også en helt annen funksjon i Israel/Palestina enn i vesten. I tillegg har man etterkrigshistorien, der kristne palestinere var fremtredende i PLO, og stod for stor del av motstanden mot Israel. Dette kunne selvsagt ikke vesten ha noe av siden de vestlige kristne prøvde alt de kunne å utrydde de europeiske jødene noen år i forveien.

Historie betyr alt der nede, for alle partene.

Lenke til kommentar
Så når du hører på radioen at ei bombe ble sprengt i Kabul så blir du lei deg ? Du tenker over det og blir trist den dagen?

Gjør du dette kun for å kverulere? Og ikke bland Kabul inn i denne diskusjonen, for det ender lett offtopic da...

Nei, seff kverulerer jeg ikke. Men bombeangrep i Midtøsten/Israel er jo hverdagskost. Folk er drittlei, uansett om det er i Kabul eller Israel. Folk er lei av å høre om krig, fordi det er det eneste som er konstant i verden. Krig finner man i historien, i aktuelt-nyheter, og i fremtiden. Det er nesten overalt. Og skal norske kristne "bry seg om" palestinske kristne fordi de føler et internasjonalt sosialt bånd.. ? ... nei ?!??!

Og som nevnt i en post over, som jeg glemte å nevne i mitt innlegg, så er de ikke protestanter, de er katolikker... Kommer alltid til å være krig der, for det har alltid vært et "hett" område.

Lenke til kommentar

Ja, historie betyr mye!

Fordi de fleste palestinere er ikke protestanter. Og idag er den ledende retning i vestlig kristendom protestantisk og veldig anglo-britisk. Palestinerne er enten katolikker eller mer sannsynlige ortodokse. Kristendommen i MØ har også en helt annen funksjon i Israel/Palestina enn i vesten. I tillegg har man etterkrigshistorien, der kristne palestinere var fremtredende i PLO, og stod for stor del av motstanden mot Israel. Dette kunne selvsagt ikke vesten ha noe av siden de vestlige kristne prøvde alt de kunne å utrydde de europeiske jødene noen år i forveien.

Historie betyr alt der nede, for alle partene.

Som du nevner så tilhører de fleste den gresk-ortodokse kirken og noe tilhører katolske og protestantiske menigheter. De kristne har felles trosgrunnlag med vesten og at kristendommen har en annen funksjon i Israel er jeg veldig uenig i (slik du skriver det). Muligens du kan utdype dette? Det viser seg også at i løpet av 40 år er antall kristne innbyggere sunket fra ca. 25% til 2%. Disse kristne har emigrert til vestlige land som tenker slik som dem, så argumentet med at kristendommen er annerledes faller litt i fra hverandre.

Når det gjelder PLO, så var dette fra starten av en sekulær organisasjon. Men som for det meste består av muslimer. PLO har i løpet av historien også kriget mot kristne i Libanon en gang på 70’tallet. Derfor kan ikke dette være en årsak for at jøder undertrykker kristne. Men en annen årsak til den store emigreringen kan jo også være at muslimene også undertrykker kristne.

Men det som forundrer meg mest er at mange kristne her i Norge ikke har et fokus på dette. Hvorfor synes ikke de at det er bedre for alle parter at kristendommen blir værende i Israel? Samtidig som de helliggjør jødene og daglig ber for jødene. Og dette vet jødene å benytte seg av i en hver situasjon, samt at jødene definerer kristne som annenrangs borgere (på lik linje med muslimene).

Nei, seff kverulerer jeg ikke. Men bombeangrep i Midtøsten/Israel er jo hverdagskost. Folk er drittlei, uansett om det er i Kabul eller Israel. Folk er lei av å høre om krig, fordi det er det eneste som er konstant i verden. Krig finner man i historien, i aktuelt-nyheter, og i fremtiden. Det er nesten overalt. Og skal norske kristne "bry seg om" palestinske kristne fordi de føler et internasjonalt sosialt bånd.. ? ... nei ?!??!

Og som nevnt i en post over, som jeg glemte å nevne i mitt innlegg, så er de ikke protestanter, de er katolikker... Kommer alltid til å være krig der, for det har alltid vært et "hett" område.

Hvis du er drittlei. Hvorfor kommer du med innspill i denne tråden?

Lenke til kommentar
Haha du sier jeg kverulerer ? Nei faen gidder ikke diskutere på denne tråden. Skriv hva du vill

Freddy out !

Helt greit for meg at du ikke vil diskutere, så lenge du ikke kommer med kreative innspill som tilfører tråden noe. Du har et stort fokus på at folk er drittlei. Hvordan kan du svare for folk flest? Muligens finnes det noen i dette langstrakte landet som oppriktig føler at situasjonen i Israel er en overtredelse og virkelig bryr seg. De ønsker virklig å følge med. Slik du svarer virker det som om det største problemet ditt er at ”Cola’en er tom og Acer’en burde vært byttet ut”.

Det nærmeste du har kommet en mening er:

Og skal norske kristne "bry seg om" palestinske kristne fordi de føler et internasjonalt sosialt bånd.. ? ... nei ?!??!

Dette argumentet kan muligens stemme i noen grad. Men det finnes mange kristne her i landet som har internasjonale bånd med kristne i andre land. Min mening er at det er jødene som ”snurrer de kristne rundt lillefingeren” med argumentasjon at de er gud’s folk. Gamletestamentet brukes aktivt mot bibeltro personer og kreasjonister. Og de lar seg lure!

Endret av SirEmanon
Lenke til kommentar

Nei, tror ikke kristne i Norge gir F i kristne palestinere.

Det som derimot vil være utbredt hos kristne er en motvilje mot å være fientlig mot jødene. Tror dette grunner i noe som står i bibelen om at:

Mosebok 12:3, ”Jeg skal velsigne dem som velsigner deg, og Jeg skal forbanne den som forbanner deg.”

Selv om dette var et løfte fra Gud til Abraham, tror jeg det blir forstått sånn at løftet skulle fortsette til hans etterkommere, sånn som også de andre av Guds løfter til Abraham fortsatte. Og Abrahams etterkommere er jo nettop jødene.

Det er jo også en alminnelig tanke i kristne kretser om at jøder er Guds utvalgte folk.

Men dersom man skal studere bibelen i detalj, så kommer det klart frem at det ikke er forskjell på "jøde og greker", og også f.eks. påstander om at en ekte jøde ikke er en som er jøde fysisk sett, men en som følger Gud, så på den måten kan kristne kalles jøder. Og selve judaismen, den gammeltestamentlige religionen, blir jo heller ikke løftet frem som noe bra i det nye testamente. F.eks. Jesus i åpenbaringen kaller synagoger for "satans synagoge", og i evangeliene er det vel de jødiske skriftlærde og fariseerne (den strengeste judaistiske sekten) som får mest kritikk.

Men jeg vil tro at de fleste kristne er zionistiske, altså at de tror på ideen om at jøder bør få bo i Israel. Og derfor vil de antageligvis være mer kritiske til de som er imot dette, enn de som er for.

Men jeg kan ikke tenke meg at en jødisk israeler ville blitt bedre mottatt i et tilfeldig, gjennomsnittlig kristelig hjem, enn f.eks. en arabisk, palestinsk kristen.

Tror også media har en del å si, ikke bare for kristne, men for vestlige generellt sett, der man gjerne får et bilde av at Israel er den siste demokratiske bastion i midt-østen, og at landene omkring er fylt av blodtørstige, arabiske muslimer.

Lenke til kommentar
Nei, tror ikke kristne i Norge gir F i kristne palestinere.

Det som derimot vil være utbredt hos kristne er en motvilje mot å være fientlig mot jødene. Tror dette grunner i noe som står i bibelen om at:

Mosebok 12:3, ”Jeg skal velsigne dem som velsigner deg, og Jeg skal forbanne den som forbanner deg.”

Selv om dette var et løfte fra Gud til Abraham, tror jeg det blir forstått sånn at løftet skulle fortsette til hans etterkommere, sånn som også de andre av Guds løfter til Abraham fortsatte. Og Abrahams etterkommere er jo nettop jødene.

Det er jo også en alminnelig tanke i kristne kretser om at jøder er Guds utvalgte folk.

Kristne støtter Israel først og fremst fordi de føler en bibelsk forpliktelse til å gjøre det. Som du skriver så har dette en bakgrunn i gamle testamentet. Men da kommer det opp flere spørsmål, og ting som jeg blir litt forundret over. Som bla. at noen kristne ikke følger moseloven og at kristendommen dreier seg ikke om å følge reglene i GT for å oppnå frelse (som du bl.a. skriver om i en annen tråd). Dette viser at kristne i Norge er en gjeng som kun følger i flokk. Når det øverste organet/presteskapet/menighet har kommet ut med en mening eller politikk som de skal følge, ja, så gjør medlemmene dette. Menighetsfolk er lett påvirkelige! Det finnes ingen kritisk tankevirksomhet!

I tillegg synes jeg de glemmer hva jødene mener om kristne. Den kristne tro aksepteres ikke av jøder. Den jødisk tro er en konsekvent monoteistisk tro; Gud er kun en, finnes ingen treenighet og Gud er udelig. Derfor aksepterer de ikke den kristne troen på Jesus som Messias. Jesus var kun en som kun besudlet den jødiske tro. Hvordan kan dette forsvares med tanken om at jødene er guds utvalgte folk, når flesteparten her i Norge følger Nye Testamentet.

Men jeg vil tro at de fleste kristne er zionistiske, altså at de tror på ideen om at jøder bør få bo i Israel. Og derfor vil de antageligvis være mer kritiske til de som er imot dette, enn de som er for.

Dette er antageligvis korrekt, men det viser jo at de ikke klarer å tenke og stille seg kritiske spørsmål.

Men jeg kan ikke tenke meg at en jødisk israeler ville blitt bedre mottatt i et tilfeldig, gjennomsnittlig kristelig hjem, enn f.eks. en arabisk, palestinsk kristen.

Her tar du grundig feil! Jeg bor i et område hvor det finnes mange forskjellige kristne menigheter og trossamfunn og har (dessverre) familie som er aktive. Det har seg slik at når det kommer besøk fra Israel, så er de velkommen til alle menighetene og blir ønsket velkommen av alle. Menighetshus blir fylt til randen av folk og alle skryter av jødene over hvor gode de er og snakker om hvor fælt de har det. Men når kristne palestinere eller kristne jøder kommer, så er det kun menigheten til den norske kirke som tar i mot dem. Menighetshuset blir heller ikke oppfylt av folk. Dette har hendt flere ganger og det viser at jøder er mer velkommen.

Tror også media har en del å si, ikke bare for kristne, men for vestlige generellt sett, der man gjerne får et bilde av at Israel er den siste demokratiske bastion i midt-østen, og at landene omkring er fylt av blodtørstige, arabiske muslimer.

Media har vel en stor del av æren for den mening og oppfattelse vi har av verden. Men dette vet de fleste av oss og jeg vil tro at de fleste menighetene kjenner til medias posisjon. Og dette er en av grunnene til at jeg er så forundret over menigheter som ikke stiller opp for trosfeller i Israel?

Lenke til kommentar

Tror du har et litt svart-hvitt syn på dette SirEmanon, husker f.eks. at Arild Edvartsen kontaktet Arafat for å be om unnskyldning for at de kristne ikke viste mer støtte til palestinerne.

cci-Aft-20080908-1-_242733c.jpg

Kan godt hende at det er mange kristne som sympatiserer med Israel, men tror ikke dette nødvendigvis betyr at de ikke bryr seg om palestinere i det hele tatt. Tipper du vil kunne finne noen kristne organisasjoner som driver støttearbeid for palestinere, hvis du leter litt.

Lenke til kommentar

Tror du har et litt svart-hvitt syn på dette SirEmanon, husker f.eks. at Arild Edvartsen kontaktet Arafat for å be om unnskyldning for at de kristne ikke viste mer støtte til palestinerne.

cci-Aft-20080908-1-_242733c.jpg

Kan godt hende at det er mange kristne som sympatiserer med Israel, men tror ikke dette nødvendigvis betyr at de ikke bryr seg om palestinere i det hele tatt. Tipper du vil kunne finne noen kristne organisasjoner som driver støttearbeid for palestinere, hvis du leter litt.

Svart-hvitt syn? Hvordan kan du påstå dette?

Når det gjelder Arild Edvardsen, så skal han ha, at han var en av dem som prøvde å sette fokus på dette. Men at han møtte Arafat har ingen ting med dette å gjøre. Men du kan jo først lese boken som jeg viser til i førstepost; Glemt av sine egne av Jens Olav Mæland. Når du har lest denne, så tror jeg du får problem med å påstå at dette er svart og hvitt. Bare for å nevne det, så er forfatteren prest av yrke og har besøkt og arbeidet mye i Israel. Jeg har selv også arbeidet i Israel og jeg har sett med mine egne øyer at Israelere (eller jøder om du vil) driver med undertrykkelse og trakkasering av alle som ikke er jøder. Det er derfor jeg har en stor forundring over at så mange menigheter/sekter her i Norge støtter jødene til de grader, og det er dette som er et svart-hvitt syn. Alt pga. det gamle testamentet?

Ja, og det finnes mange organisasjoner som driver støttearbeid til mange svake grupper rundt omkring i verden. Men det er langt fra å gi en krone i ny og ne, og til å sette et fokus på dette. Men egentlig er det for sent, fordi det finnes nesten ingen kristne igjen i Israel.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Støtten til Israel begynte vel pga dårlig samvittighet, kristne har behandlet jøder stygt i løpet av historien. I tillegg var det en del som fant ut at det var profetert i Bibelen at den israelske oldtidsnasjon skulle bli gjenopprettet, og at dette var sentralt i forhold til endetiden.

Lenke til kommentar

Vil dette si at endetiden kan forskyves hvis staten Israel ikke hadde blitt opprettet?

Det er også som du skriver profetier i GT som er en av hovedårsakene til den massive støtten til jødene. Men er det ikke slik at de fleste kristne her i landet ikke ser på GT som Guds budskap, kun NT?

Lenke til kommentar
Vil dette si at endetiden kan forskyves hvis staten Israel ikke hadde blitt opprettet?

Det er også som du skriver profetier i GT som er en av hovedårsakene til den massive støtten til jødene. Men er det ikke slik at de fleste kristne her i landet ikke ser på GT som Guds budskap, kun NT?

Det vil egentlig si det ja. Du skriver i presens, men nå er jo allerede staten blitt opprettet. Så du mener vel heller "Vil dette si at endetiden kunne blitt forskjøvet hvis staten Israel ikke hadde blitt opprettet". I teorien kan man også si at man kan påskynde dommedag ved å gi penger til bibeloversettelser. Siden dette vil påskynde prosessen med å bringe evangeliet ut til alle folkeslag.

Nye testamentet er på mange måter de kristnes veiledning. Og Gamle testamentet sier mye om Israel. Det er på en måte en tråd som blir kuttet over i NT der Israel blir erstattet med den kristne menigheten, men så står det noe om Israels tolv stammer i Bibelens siste bok, Johannes' Åpenbaring. Plutselig er Israels stammer aktuelle igjen.

I tillegg er det landprofetier i GT der Israels grenser står beskrevne, men disse profetiene er aldri blitt oppfylt helt og fullt. Siden mange tar profetiene helt bokstavelig forventer vi derfor at Israels landegrenser kommer til å bli utvidet og profetien bli oppfylt. Staten Israels nyopprettelse like etter 2. verdenskrig er selvsagt en konkret grunn til at man igjen kan håpe på et stor-Israel som beskrevet i GT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...