Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Personalopplysninger via Folkeregister

lolcopter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tilgang til Folkeregisteret er begrenset. Men så lenge det er mennesker involvert er det svakheter, på linje med bankfolk som titter på kontoutskrifter til Ari eller sykehusfolk som snoker i journalene til kjendiser.

Som rozon skriver kan du få hemmelig adresse om saken er alvorlig nok.

Lenke til kommentar

Det viser seg om en leser forvaltningsloven at det ikke er alt for meget en har krav på at skal være taushetsbelagt.

§ 13. (taushetsplikt).

Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det han i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om:

1) noens personlige forhold, eller

2) tekniske innretninger og fremgangsmåter samt drifts- eller forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den som opplysningen angår.

Som personlige forhold regnes ikke fødested, fødselsdato og personnummer, statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted, med mindre slike opplysninger røper et klientforhold eller andre forhold som må anses som personlige. Kongen kan ellers gi nærmere forskrifter om hvilke opplysninger som skal reknes som personlige, om hvilke organer som kan gi privatpersoner opplysninger som nevnt i punktumet foran og opplysninger om den enkeltes personlige status for øvrig, samt om vilkårene for å gi slike opplysninger.

Taushetsplikten gjelder også etter at vedkommende har avsluttet tjenesten eller arbeidet. Han kan heller ikke utnytte opplysninger som nevnt i denne paragraf i egen virksomhet eller i tjeneste eller arbeid for andre.

Som du ser, er ikke info om hvor du bor hemmelig - men det er jo ikke dermed sagt at de bak skranken røper slikt til enhver som spør.

Lenke til kommentar
Adressen din er ikke hemmelig.

etter all sansynlighet vil adressen til trådstarter finnes i folkeregisteret og da kan hvem som helst med tilgang til det systemet få tak i adressen hans og finne ut hvor han bor. dette krever dog at de som skal ta han har tilgang selv eller kjenner noen som kan skaffe og overlevere informasjonen.

det er dog mulig å få skjult adressen sin fra folkeregisteret men det er særskilte grunner til at det skal skje.

Lenke til kommentar
Det viser seg om en leser forvaltningsloven at det ikke er alt for meget en har krav på at skal være taushetsbelagt.

§ 13. (taushetsplikt).

.........

.

Som du ser, er ikke info om hvor du bor hemmelig - men det er jo ikke dermed sagt at de bak skranken røper slikt til enhver som spør.

Jeg er i min jobb bundet av § 13. Jeg har dessuten signert på ytterligere bestemmelser om taushetsplikt, og det vil jeg tro er standardprosedyre for alle som er underlagt denne bestemmelsen. Jeg kan i henhold til dette ikke gi opplysninger om noe jeg får vite gjennom jobb, inkl. Folkeregisteret, til utenforstående.

Endret av konungr
Lenke til kommentar

Du kan ikke nei , men faen det er mye suspekte ansatte og annet pakk som aldri skulle hatt tilgang til noe som helst av opplysinger . Folk i Telenor selger utskrifter av oppringte nummer og sendte / motatte sms til den som betaler nok, det gjelder bare å ha en bekjent. eller kjenne en som kjenner . Samme med legejournaler og personopplysninger.

Når 2 studenter i trondheim fikk tilgang til 110.000 legejournaler ulovlig , kan en ikke stole på en kjeft

Lenke til kommentar
Jeg er i min jobb bundet av § 13. Jeg har dessuten signert på ytterligere bestemmelser om taushetsplikt, og det vil jeg tro er standardprosedyre for alle som er underlagt denne bestemmelsen. Jeg kan i henhold til dette ikke gi opplysninger om noe jeg får vite gjennom jobb, inkl. Folkeregisteret, til utenforstående.

selvom folk har taushetsplkt på jobben er det nok av idioter som gir ut taushetsbelagt informasjon.

Lenke til kommentar
Du kan ikke nei , men faen det er mye suspekte ansatte og annet pakk som aldri skulle hatt tilgang til noe som helst av opplysinger .

selvom folk har taushetsplkt på jobben er det nok av idioter som gir ut taushetsbelagt informasjon.

Prinsippet med taushetsplikt er greit nok, men ingen systemer er sikre når mennesker er involvert. Se gjerne mitt innlegg i går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...