Gå til innhold

Objektiv til Nikon D40

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe meg et nytt objektiv til mitt D40. Har bare objektivet på 18-55 som fulgte med og har ikke så god greie på objektiver.

Vil gjerne ha et som en kan bruke til det meste, gjerne med en del mer zoom enn på det jeg har.

Prisen skal helst være så billig som mulig men kan gå litt opp i pris hvis kvaliteten øker tilsvarende.

Håper dere kan hjelpe meg ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støtter Nautica sitt forslag (ønskermeg det objektivet selv).

Et annet objektiv du kan se på er Tamron 18-270. Kvaliteten ligger en del under Nikonobjektivet, men det du mister i kvalitet vil du få igjen i allsidighet.

Konklusjonen blir altså at om du er kresen på kvaliteten velger du første alternativ, mens vil du ha ett objektiv som dekker "alt" og kan se litt mellom fingrene når det kommer til kvalitet velger du alternativ to.

Lenke til kommentar
Begge de to var en del dyrere enn hva jeg hadde tenkt. Ser de ligger på 4500,- og det blir litt vell mye

Får somregel kvalitet etter prisen man betaler. Er prisen for stiv er det jo alltid et alternativ å fortsette med objektivet du har inntil videre.

Lenke til kommentar
Hvis du vil ha et bedre objektiv enn det du har, men innenfor samme bruksområde, er det ikke noe vits i å kjøpe noe billigere enn 16-85 VR f/3.5-5.6. Da kan du like gjerne beholde det du har.

- Et lite poeng har du. Oppgraderinger som gir marginalt bedre produkt er fort bortkastete penger, for han får neppe mye penger for sitt nåværende objektiv. Det er nok bedre med VR-versjonen, men er det verdt for eksempel å selge den han har og kjøpe VR-versjonen? Tror egentlig ikke det. Men han kunne vel hatt fordel av å oppgradere til et objektiv med stabilisering og/ eller litt mer lysstyrke.

For begge, til forventet under tre tusen, men enda ikke på markedet:

Sigma 18-50mm F/2.8-4.5 DC OS HSM

Litt mer lyssterk, bittelitt mer tele, og fremdeles under tre tusen:

Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro HSM

Lenke til kommentar
...Vil gjerne ha et som en kan bruke til det meste...

...Prisen skal helst være så billig som mulig...

Det objektivet du har KAN brukes til det meste!

Og med et mål om at ditt nye objektiv skal "være så billig som mulig" så er det egentlig ikke noe vits i å "oppgradere". Nikkor 18-55 er skarp og god den :)

Vent til du har et behov som ikke kit-objektivet kan dekke, og har penger nok til et kvalitetsobjektiv som gjør det :thumbup:

Lenke til kommentar
Vurderer å kjøpe meg et nytt objektiv til mitt D40. Har bare objektivet på 18-55 som fulgte med og har ikke så god greie på objektiver.

Vil gjerne ha et som en kan bruke til det meste, gjerne med en del mer zoom enn på det jeg har.

Prisen skal helst være så billig som mulig men kan gå litt opp i pris hvis kvaliteten øker tilsvarende.

Håper dere kan hjelpe meg ;)

Hei. Jeg kjøpte Nikon AF-S DX VR Zoom-Nikkor 55–200 mm f/4–5,6G IF-ED til mitt D40 og angrer ikke på det. Er veldig fornøyd med den linsa. Så dersom du ønsker noe komplementært til den linsa du har nå, så ville jeg gått for denne. Da har du 18 til 200mm. Du må bytte linse, men det blir man fort vant til.

Lenke til kommentar

Litt avhengig av hvor mye brennvidde som trengs (og hvor mye du eventuelt misliker å bytte objektiv i ny og ne), så er nok 18-105 VR eller 55-200 VR de to mest fornuftige rådene.

Skal du ha en allroundzoom med noe særlig mer brennvidde enn 18-105 uten å ofre optisk kvalitet, så er det vel Nikons egen 18-200 VR som er det beste alternativet. Men da er du ganske langt over budsjett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...