Gå til innhold

Koble en router til en annen via trådløst.

Anbefalte innlegg

Jeg har fått meg leilighet nå, og han jeg leier av har trådløs router. Jeg vil ha 2-3 PC'r i leiligheten min, så for å slippe å gå via hans router, kan jeg da sette opp en egen en router som er koblet til han sin via WLAN, istedet for å legge opp kabel i mellom de? Hvordan gjøres dette? Hvilke instillinger osv.

Liten illustrasjon:

post-42881-1246305267_thumb.jpg

Endret av Torjus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okey. Da kan jeg i grunn bare bruke hans sitt nett. Men hvordan er det å streame ting i fra en lokal server på nettverket, til en media PC som har windows 7. Vil streame feks HD filmer rett i fra en server jeg har, og rett inn i media center på media PCen. Vil det da fungere over WLAN, vil jeg oppleve å måtte bufre og vente? Bør jeg heller gå for kablet nett?

Lenke til kommentar

Det spørs litt på hvor god dekning du har. Blir signalet for svakt vil hastigheten bli for lav. Hvis det er filmer på ca 8GB som varer i 2 timer så vil det kreve ca 10Mbit forbindelse som er i grenseland, selv ved en brukbar forbindelse. Hvis du i tillegg skal surfe på nettet vil det bli vanskelig både med internett og streaming på en gang fordi du makser kapasiteten og vel så det ved høye hastigheter.

Kablet er jo alltid best og yter langt over trådløs. Ville nok brukt kablet LAN og trådløs mot internett om det er mulig.

Komplett har Linksys WRT54GL til 450.- denne uken. Den er enkel å legge inn DD-WRT på.

Lenke til kommentar

Du har fått oppskrift lengre oppe i tråden også. Forøvrig har du valgt en router som er enkel å flashe med webinterface, så skulle ikke være noen problemer.

Du setter opp din router som den som er secondary. Ipadressen på din router må være i samme subnett som den første. Den første behøver ikke være DD-WRT.

Har router nr1 10.0.0.1 så kan du sette opp din med 10.0.0.2. Det viktige er at de tre første oktettene er like på begge sider av linken.

798px-Standard_bridge_large.jpg

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sliter litt med instillingene.

Feks på Setup - Basic så finnes det ikke noe som heter "Connection type", og under Security - Firewall så er det ikke noe som heter SPI firewall.

Hvordan kan dette ha seg? Se bilde under.

Routeren er Linksys WRT54G - Firmware Version: v7.00.1

post-42881-1252520393_thumb.jpg

Endret av Torjus
Lenke til kommentar

Den routeren du har fått er ikke WRT54GL med Linux som du linket til men WRT54G v7 om jeg ikke tar helt feil (se hva som står på merkelappen under boksen). WRT54G v7.0 kan ikke flashes med DD-WRT-firmwaren for å få ekstrafunksjonene du trenger.

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Suppo...ed_til_today.29

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...