Torjus Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 (endret) Jeg har fått meg leilighet nå, og han jeg leier av har trådløs router. Jeg vil ha 2-3 PC'r i leiligheten min, så for å slippe å gå via hans router, kan jeg da sette opp en egen en router som er koblet til han sin via WLAN, istedet for å legge opp kabel i mellom de? Hvordan gjøres dette? Hvilke instillinger osv. Liten illustrasjon: Endret 29. juni 2009 av Torjus Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 Grunnen til at jeg vil koble opp mine 3 datamaskiner til routeren er for å kunne velge hvilke porter i brannmuren som skal være åpne selv, men vil jeg kunne overstyre hans router? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Hvis du søker i forumet, så finnes det flere sånne tråder med f.eks DD-WRT firmware. For å åpne porter, så må du logge inn på routeren hans og åpne de mot din IP. Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 Okey. Da kan jeg i grunn bare bruke hans sitt nett. Men hvordan er det å streame ting i fra en lokal server på nettverket, til en media PC som har windows 7. Vil streame feks HD filmer rett i fra en server jeg har, og rett inn i media center på media PCen. Vil det da fungere over WLAN, vil jeg oppleve å måtte bufre og vente? Bør jeg heller gå for kablet nett? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 HD filmer er ikke nødvendigvis det samme. Her vil resutatet avhenge av format, kompresjon og oppløsning. Personlig har jeg blandede erfaringer, men med N i alle ender går det for det meste svært bra. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Det spørs litt på hvor god dekning du har. Blir signalet for svakt vil hastigheten bli for lav. Hvis det er filmer på ca 8GB som varer i 2 timer så vil det kreve ca 10Mbit forbindelse som er i grenseland, selv ved en brukbar forbindelse. Hvis du i tillegg skal surfe på nettet vil det bli vanskelig både med internett og streaming på en gang fordi du makser kapasiteten og vel så det ved høye hastigheter. Kablet er jo alltid best og yter langt over trådløs. Ville nok brukt kablet LAN og trådløs mot internett om det er mulig. Komplett har Linksys WRT54GL til 450.- denne uken. Den er enkel å legge inn DD-WRT på. Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 (endret) Er dette en mulighet å gjøre det på? Hver PC vil ha ét trådløst nettverkskort og ét vanlig et. Endret 29. juni 2009 av Torjus Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 (endret) Det beste er å sette opp en router f.eks en WRT54GL med DD-WRT mot naboen. Da har du internett via den. Så kobler du alle maskinene dine med kabel mot routeren. Da har du både internett og LAN til alle maskinene. Behøver ikke trådløs på hver enkelt PC. Routeren ordner alt dette for deg. Endret 29. juni 2009 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 Ja, men jeg vet ikke hvilken type router han har, og det virker litt mye bry å sette opp? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Alt du trenger å vite er hvilken ipadresse routeren hans har og evt kryptering. http://www.dd-wrt.com/wiki/images/thumb/3/...ridge_large.jpg Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 Er det enkelt å sette opp altså? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Det er bare å følge oppskriften. Forøvrig så får du bare spørre dersom du står fast Lenke til kommentar
Inc Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Alt du trenger å vite er hvilken ipadresse routeren hans har og evt kryptering.http://www.dd-wrt.com/wiki/images/thumb/3/...ridge_large.jpg Jeg har forstått det sånn at det ikke er alle rutere som støtter denne type "linking" , Correct me if im wrong. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Hvis du har DD-WRT-firmware på router nr2 så skal det fungere (Tomato, og flere xxx-wrt firmwarer funker også). Router nr1 kan være hva som helst av merke og firmware. Det finnes liste over støttede routere på dd-wrt.com. Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 9. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2009 Da har jeg bestilt denne. Noen som har en enkel guide på hvordan den skal settes opp mot den andre routeren? Hvilke instillinger osv. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 (endret) Du har fått oppskrift lengre oppe i tråden også. Forøvrig har du valgt en router som er enkel å flashe med webinterface, så skulle ikke være noen problemer. Du setter opp din router som den som er secondary. Ipadressen på din router må være i samme subnett som den første. Den første behøver ikke være DD-WRT. Har router nr1 10.0.0.1 så kan du sette opp din med 10.0.0.2. Det viktige er at de tre første oktettene er like på begge sider av linken. Endret 10. juli 2009 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 9. september 2009 Forfatter Del Skrevet 9. september 2009 (endret) Sliter litt med instillingene. Feks på Setup - Basic så finnes det ikke noe som heter "Connection type", og under Security - Firewall så er det ikke noe som heter SPI firewall. Hvordan kan dette ha seg? Se bilde under. Routeren er Linksys WRT54G - Firmware Version: v7.00.1 Endret 9. september 2009 av Torjus Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 11. september 2009 Forfatter Del Skrevet 11. september 2009 Noen som vet? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 (endret) Den routeren du har fått er ikke WRT54GL med Linux som du linket til men WRT54G v7 om jeg ikke tar helt feil (se hva som står på merkelappen under boksen). WRT54G v7.0 kan ikke flashes med DD-WRT-firmwaren for å få ekstrafunksjonene du trenger. http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Suppo...ed_til_today.29 Endret 11. september 2009 av la7dfa.com Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Spytter inn at det går ann å prøve seg med Tomato Firmware også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå