Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tuning - endte i katastrofe, hvilke rettigheter har jeg?

Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig E61 BMW 525dat.

Det første jeg gjorde var å tune den via et seriøst selskap (skal ikke nevne navn). Det andre jeg gjorde var å levere den inn til en sånn lydmann som skulle installere en sånn iPodintegrasjon i bilen. I forbindelse med sistnevnte operasjon måtte bilen også en tur innom BMW originalverksted for å gjøre en programmeringsjobb i styreenheten for å få dette til å fungere ordentlig.

Resultat:

Hele greia krasjer under softwareupdate, og de får ikke start på bilen.

Deretter skjer følgende:

Tuningselskap (som er en europeisk aktør) garanterer umiddelbart med 95% sikkerhet at de løser problemet. De sier jeg IKKE må bestille ny styreenhet - som er alternativet. Sistnevnte alternativ har for øvrig leveringstid på en uke, noe som passer dårlig i forhold til ferieplaner etc.

I dag, 6 dager etter "garantien" fra tuningselskapet innrømmer de at de ikke finner de dataene de jakter på, og at mitt alternativ er å bestille ny styreenhet. Denne koster over 12.000 kroner.

Så til spørsmålet:

Hvem er ansvarlig her?

Eneste jeg vet er at det ikke er meg. Jeg opplyste BMW om at bilen var tunet før jeg leverte den inn, og tuningselskapet sa til meg når jeg kjøpte produktet at deres worst case scenario er at selve tuningdelen forsvinner ved softwareupdates.

Tuningselskapet sier jeg må betale for den nye styreenheten. Tuningfyren sa også at ny styreenhet kom til å koste maks 8.000. Nå viser det seg at prisen er 12.100,-

BMW sier at de synes tuningselskapet burde betale, og de hevder hardnakket at det er årsaken til krasjen.

Hva i alle dager gjør jeg?

Noen som har opplevd eller hørt om noe lignende?

Hvilke rettigheter har jeg? Jeg skulle tro kjøpsloven dekker noe av dette?

Noen som har noen kommentarer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har havnet mellom 2 stoler her.

1. Du kan ikke klage dette inn for forbrukerrådet (Du er jo en "kriminell")

2. BMW garantien som du ev hadde er nå gefyren (hvist den ikke allerede er gått ut)

3. Tuningselskapet har neppe gjort noe galt, bilen fungerte vel da den forlot dem?.

Så med mindre du kan bevise ovenfor BMW at softwareupdaten ville krasja uansett om bilen hadde vært tunet eller ei, så har du et problem. Kan ikke si at jeg har hørt om noen lignende hendelse ved OBD2 tuning før.

Lenke til kommentar
Du har havnet mellom 2 stoler her.

1. Du kan ikke klage dette inn for forbrukerrådet (Du er jo en "kriminell")

2. BMW garantien som du ev hadde er nå gefyren (hvist den ikke allerede er gått ut)

3. Tuningselskapet har neppe gjort noe galt, bilen fungerte vel da den forlot dem?.

Så med mindre du kan bevise ovenfor BMW at softwareupdaten ville krasja uansett om bilen hadde vært tunet eller ei, så har du et problem. Kan ikke si at jeg har hørt om noen lignende hendelse ved OBD2 tuning før.

JEg kan vel klage dette inn til forbrukerrådet. Det er jo ikke ulovlig å trimme bilen sin, og jeg har jo ikke kjørt den på veien i mer en noen få kilometer før jeg leverte den for å få montert ipod-integrering. Dermed vil jeg tro at tuningselskaper havner under kjøpsloven på lik linje med alle andre selskaper som selger et produkt.

Eller?

Lenke til kommentar

jeg ville tatt Bosch nummeret på boksen og søkt på Ebay.com og ebay.de....eventuellt googlet. nr et......nekter å tro at den er så dyr brukt...

Ble den chippet eller progget fra tuning nissene...?

send meg et svar med nr på boksen....

så skal jeg myse litt... har du riktig type chip kunne du låne eneeprom brenner av meg....

mvh

M

Lenke til kommentar
"Blir å synes"?

Forbrukerrådet kommer til å forholde seg til dette som en hvilken som helst annen sak, om saken går videre til FTU finner jeg det svært lite sannsynlig at de skulle føle et behov for å melde ifra til noen om evt. ulovlig trimming. En klage trenger heller ikke inneholde detaljert informasjon om hva som ble gjort, "tilpasset ytelsen" holder lenge, evt. en mer fagteknisk term om de spesifikke endringene tuningen medfører, som menigmann skjønner heller lite av.

Er det en norsk aktør, eller har du vært å fått den tunet i et annet land? Om det er førstnevnte, bør du sende saken til forbrukerrådet for en rådgivende uttalelse, og deretter sende saken til FTU hvis tuningfirmaet nekter å betale. De skal jobbe hardt for å overbevise noen om at et merkeverksted ikke er i stand til å gjennomføre en softwareoppdatering, og at deres tuning var helt tilfeldig, og ikke kan tenkes å ha bidratt til feilen.

Om det var en utenlandsk aktør bør du fortsatt gjøre det samme, men å få pengene kan muligens bli vesentlig vanskeligere.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du har ihvertfall ingen flere rettigheter ovenfor forhandler/BMW-verkstedet, om du kjøpte bilen ny med dem. Garantien og reklamasjonen har du i såfall mistet, det sier seg vel selv. Så det hjelper ikke å klage dem inn for forbrukerrådet, du skulle vært rimelig frekk før du gjorde det.

Om tuneren nekter å betale, så er det lite du kan gjøre med det. Mange aktører gir seg ut for å være seriøse, uten å egentlig være det. Disse kan nettopp være en slik aktør. Og de kan lett hevde at en "original" softwareupdate ødela en uoriginal chip. Tror du en softwareupdate av en original hjerne hadde gjort det samme? Det tror ikke jeg. For det var vel nettopp chiptrimming av bilen din tuneren prøvde å utføre? Dessuten leverte du bilen inn til en lydmann for iPodintegrasjon? Tuner kan dermed også hevde at det var her feilen skjedde, noe som faktisk godt kan være tilfelle. At de da skulle gi deg en ny styreenhet gratis er da lite sannsynlig. Rent juridisk sett har de sitt på det tørre.

Å slippe å betale/pengene tilbake i dette tilfellet tror jeg du skal se langt etter.

Lenke til kommentar

Det kommer vel an på hva som ble sagt mellom dere.

I utgangspunktet har ikke tuningfirmaet gjort noe galt med mindre: De konkret har spesifisert at softwareupdate ikke vil ødelegge noe.

Forhandleren har heller ikke gjort noe galt med mindre: De har fått klar beskjed om at bilen var tunet og hvordan, og de har forklart deg at det ikke skaper noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...