Gå til innhold

Stadig problemer etter at jeg legger til disker.

Anbefalte innlegg

Har et merkelig problem, hver gang jeg feks legger til en ekstra HDD i pcn min, er det en annen som forsvinner eller det blir et HDD problem et sted.

Jeg har 4 s-ata innganger på hovedkortet og i tillegg har jeg et s-ata kontroller kort med 4 innganger.

I dag skulle jeg legge til en 1TB disk, så jeg satte s-ata pluggen i den siste ledige porten på hovedkortet, jeg bootet inn og alt så greit ut. Men da oppdaget jeg at den ene 750GB disken var borte.

I Disk Management står det bare Missing på disken, og høyre klikker har jeg et valg hvor det står Reactivate Volume, men det hjelper ikke om jeg trykker på den.

Noen som har noe forslag til hva som kan gjøres?

Hovedkort: https://prisguiden.no/product.php?productId=29529

S-ata kontroller: https://prisguiden.no/product.php?productId=15893

post-83693-1246291599_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Diskbehandling din viser at du må konfigurere systemet riktig.

Med det mener jeg spesielt for pci kontroller, er det ikke slik at det kan kun brukes for raid oppsett?

Hvis ja, hvor mange disker er tilkoplet på den, og i hviken mode.

Når det gjelder kontroller på HK, så bruker du bare Sata tilkoplinger. Den kjører ikke i Raid, eller?

Hvorfor så mange dynamiske volumer?

-

Lenke til kommentar

Ja, jeg skjønner oppsettet mitt er på trynet. Jeg kjører ikke noe raid, kun 2x250GB disker som er mirrored i windows.

Det er 3 disker som står tilkoblet kontroller kortet nå, en 500, 750 og 1000GB.

Det er 3 disker som står tilkoblet hovedkortet, 3x250GB, 2 som er mirrored og 1 som OSet er på.

Ikke spør meg hvorfor som mange er dynamiske, det har bare blitt sånn.

Hvordan burde oppsettet se ut? Jeg vurderer å legge alt inn på nytt.

Lenke til kommentar

Før du skal gå videre til noe som helst, så kople fra den H:disk (den på 1TB, den er ny og ikke noe data i den), og restarte slik vi kan se diskbehandlingen igjen.

Siden du har den 1TB disk ledig, du skal bruke den under reconfigurering, som mellomlager, slik at du mister ikke noe data.

Etter vi har funnet hvordan systemet egentlig er i fungerende tilstand, så har du faktisk mange alternativer for å ordne opp.

Prøve da å boote opp, slik som alt var før du koplet den 1TB.

Lenke til kommentar

Vi skal tenke på diskene som var koplet på hovedkort først.

Du hadde kun 3 disker på den ikke sant? 3x250GB, 1 sata disk for OS og 2x250 (i raid egentlig)

Kan du lese disk F: (temp) Fungerer den?  (den er vel egentlig tilkoplet på pci kontroller ikke sant?)

Hvis den fungerer og den er tilkoplet på pci kontroller, så kan du kople den av. Allikevel lurer jeg på om hvorfor den vises slik den gjør, når kontroller egentlig kjører kun i raid.

Ta deg tid. Gjerne markere op diskene slik at du vet hvor var den hva.

Som du ser det er prøblemer med G: disken. (2 G disker, er en umulighet, derfor må man prøve å fikese det, siden det var backup.)

Lenke til kommentar

På hovedkortet:

3x250GB

2 av dem er G:(backup) - dem er mirrored i windows

1 er c: OSet

På kontrollerkortet:

500GB Temp

750GB (denne som har blitt borte)

Og så har jeg kjøpt en ekstra disk på 1TB.

Alt funker utenom 750GB.

Men nå har jeg testet litt, uansett hva jeg gjør så kommer ikke 750GB disken opp igjen, jeg er nødt til å reaktivere den på en måte uten å miste innholdet, noen forslag?

Lenke til kommentar

Men den G: saken din. Er du sikker at det er mirrored.

Hvor mange GB er disk G: under Datamaskinen? Den må vel være = 2x 230GB?

Og blir den ferdig med resync? (man må nesten forstå hvorfor den driver med resync)

Har temp disken vært som primær hele tiden?, eller ble det noe forandringer på den?

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

nei da er det ca 233 .

Men å ha dynamiske disker er nesten å be om trøbbel. Veldig fort å miste data, kødde det til med dynamiske disker. Jeg ville ha konvertert tilbake til vanlig.

Dynamiske disker brukes typisk til softwareraid.

Lenke til kommentar

Nizzen, uansett hvor mange GB, du KAN ikke lage mirror volume i XP, er vi enige i det?

Så det jeg prøver å forstå er:

-hvorfor driver volume G: (drive) å syncronisere?

-hvorfor er temp disken som en primær partition, på en kontroller som som er raid model. En disk koplet på den vil kunne kjøres tenker, men mer det, skulle ikke gå.

Det andre disken er som dynamisk og. Så hva er sannheten her.

Så spørsmålet er:

-er det mulig å ha tilkoplet flere disker på den pci kontroller Uten at de er konfigurert i raid mode? (jeg vet ikke).

Trådstarter vet best hvordan det var, så det er greit. Men for å gi råd om hvordan ting kan forandres uten å miste noe, så trenger man å forstå, og endriger deretter skal\må være, ikke bingo.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...