Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan sette opp nettverk?

Anbefalte innlegg

Jeg skal dele internett mellom 2 PC'er og har vanlig chello kable abnonement. Altså ikke pluss, det er det som er problemet. Med mitt abonement har jeg bare en IP , men kan jeg få internett på begge PC'ene uten å kjøpe chello pluss? Kanskje en router er tingen her?

Håper på hjelp....jeg vet så å si ingenting om nettverk så hjelp meg :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har to valg:

1) Router - er nok det beste (har ikke prøvd)

2) To nettverkskort i den ene PC-en og ett i den andre. Det har jeg, og det funker veldig bra. Du er jo avhengig av at PC1 står på for å bruke PC2, dette behøver du jo ikke ved å bruke router. Med denne løsningen trenger du som sagt 3 nettvekskort, også trenger du en kryssa TP-kabel mellom de to PCene. Om du har WinXp på begge er deling av intenett-forbindelsen enkel.

Lenke til kommentar

Det er ikke mulig at flere maskiner på samme nettverk kan bruke felles IP. Dersom du kjører flere maskiner kobla sammen mot én internettforbindelse, er minst en av punktene nedenfor være oppfylt:

A: Maskinene har ikke felles IP ut på internett

B: Du har en router eller gateway i nettverket

Legg merke til at dersom du f.eks. har ADSL eller kabeltilkobling, har du allere en Router i nettverket.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-23 15:29, Merathio skrev:

Javel, pussig at vi kjøre 2 til 8 PC-er på samme ip da, funker helt fint det!

Mera :smile:

Da bruker dere vel en av PCene som server da? To nettverkskort og delt intenett-forbindelse med gateway eller bridge? Da går det jo med en IP..

Lenke til kommentar

For å gjøre dette enklest hadde jeg gått til anskaffelse av en router. Da får du som regel alle funksjonene som her er nevnt i en boks.

DHCP,Switch,Hub,Printserver og nat funksjon.

Eks: SMC Barricade router. da er det veldig enkelt å koble flere maskiner til nettet.

Pris ca. 1500NOK.

Ikke alt trenger å være vanskeligt.:smile:

SR1Data.KonsulentTjenester.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-24 00:09, SR1Data skrev:

For å gjøre dette enklest hadde jeg gått til anskaffelse av en router. Da får du som regel alle funksjonene som her er nevnt i en boks.

DHCP,Switch,Hub,Printserver og nat funksjon.

Eks: SMC Barricade router. da er det veldig enkelt å koble flere maskiner til nettet.

Pris ca. 1500NOK.

Ikke alt trenger å være vanskeligt.:smile:

SR1Data.KonsulentTjenester.

Men det blir ganske dyrt da :sad:

hadde nok gått for det de andre sier 2 nettverkskort i den med internett, krysset tp til den andre maskina.

det er jo nesten ingen sak å sette opp det. I win 98 SE bruker du ICS, for Win2k se på http://www.shit4U.no

veldig enkelt det å.

XP er det jo enklest da. der er den en innebygd veiviser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...