Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor starter ikke motoren?


Anbefalte innlegg

Jeg har en SMC Mistral 50, en Firehjuling som er registrert som moped. Den er ikke kjørt skikkelig siden oktober, og nå føler jeg det er på tide med litt bevegelighet igjen.

 

På lørdag fikk jeg start på den og fikk kjørt den i 20 sekunder før jeg stoppet(ikke motorens skyld, jeg kom frem til målet). Der sto den i sola i akershus (dritvarmt) i 2-3 timer, og når jeg skulle kjøre tilbake igjen startet den etter kanskje 5 sekunder. Etter 4 sekunder kjøring sluknet den og startet av seg selv flere ganger etter hverandre, med 1-2 sekunders mellomrom. Etter opppimot 10 slike uregelmessigheter stoppet den helt. Jeg fikk ikke startet den siden. Etter det og litt idag tidlig sjekket jeg motoren på forskjellige steder:

 

Hva som funker sikkert og/eller er tilstede:

- Tennplugg og resten av strømsystemet

- Motorolje (seperat tank)

- Bensin (Full tank og tennplugg lukter bensin)

- Fri luftflyt gjennom filterboksen

- Batteri er fulladet, kick finnes ikke.

 

Hva er galt her? Det eneste jeg kan se for meg er en dårlig kombinasjon mellom luft og bensin. Men hvis det var tilfellet ville den vel ikke kjørt på lørdag? Forgasseren kan vel ikke justere seg selv ved uhell?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jo blitt mye varmere i det siste(iallfall her), da kan den kanskje gå rart pga feil blanding mellom bensin/luft.

Hadde selv problemer med start pga dette, da måtte den ha mer luft.(Da skal blandingsskrua innover).

 

Kan også være den er varmeskjært eller "småskjært".

Hvis du kan mekke litt, så anbefaler jeg deg å sjekke sylinder/stempel.

Lenke til kommentar

Jeg tok et forsøk til nå, og den startet etter ca 10 sek med startmotoren. den hørtes fin ut og kunne kjøres med god kraft og uten slurv. Men når jeg stoppet for å rygge ble den vrang igjen. etter mye strev fikk jeg dyttet den bakover med motor og fotkraft, og jeg fikk kjørt ned til garasjen igjen, hvor den stoppet. Jeg koblet til laderen for å få maks spenning og prøvde å starte den igjen. Den startet, putret på lavt turtall og stoppet. Dette gjentok seg med hvert forsøk, og nå har jeg gitt opp for dagen. Min nye teori er at det er en fortetning i en slange som løsnet og tettet seg igjen.

 

Forslag?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ny update:

Idag kjørte jeg litt rundt, og straks jeg støtte på en oppoverbakke begynte den å hoste og rykke, helt til den stoppet. Men den putrer og går fint hvis jeg ikke gir gass, hverken i fri eller i gir. Min og fars konklusjon er dritt i forgasseren. Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Kan hende du har et lite filter akkurat der som bensinslangen går inn på gasseren.. Da er det enten en skrue under nippelen på forgasseren der slangen kommer inn, eller så kan du ta av slangen og skru ut hele nippelen. Hvis det er filter der så kan det være det som er tett.

 

Jeg har nesten skåret gokartmotoren min pga et sånt gasserfilter som gikk tett..

 

Hvis mulig så anbefaler jeg deg å rive ut hele filteret av forgasseren, og sette ett på slangen med større kapasitet.

Lenke til kommentar

hadde så si samme problem med min scooter, harka og ga ikke gass og ble verre å starte etter den hadde blitt kjørt. Der var luftfilteret helt dekka med dritt.

 

Vet ikke ossen moped motor er forhold til scooter da, så er ikke sikkert det var mye til hjelp.

Lenke til kommentar

Ålreit folkens, ny update!

 

Luftfilteret var rent, bortsett fra litt rusk langs kantene.

Fattern kom med et tips; luftinntaket til tanken var tett, og det var det jaggu!

Idag renset jeg det og prøvde meg på nok en kjøretur. Den kjørte som en klokke i nesten 10 minutter, rekorden før jeg renset luftinntaket var 2. Jeg skulle hente noe hos en kompis, så jeg kjørte dit på de 10 minuttene, mye oppover, nedover, kryss og rundkjøringer. Gikk kjempeflott!

 

På vei hjem var det helt annerledes. Jeg fikk start på firehjulingen etter 2-3 sekunder startmotor, og jeg dro avgårde. Etter 15 sekunder med 15-20 km/t begynte den å hoste igjen. Og stoppet. Jeg trilte den litt langs veikanten med og uten gir til neste busslomme og prøvde meg på nytt. Den startet med en gang, gikk som en klokke i rundt 40 sekunder, så takket den igjen for seg etter en rundkjøring på starten av en oppoverbakke. Jeg trilte igjen, med og uten gir oppover i rundt 7 minutter. På toppen av bakken startet jeg igjen, funket med en gang. Kjørte i rundt 20 sekunder og stoppet igjen, denne gangen midt på veien fordi jeg skulle ta av til venstre og det kom biler forfra. Måtte i all hast få firehjulingen av veien. Denne gangen trillet jeg den 40 cm frem og tilbake, vugget den liksom kanskje 5 ganger, og startet igjen. Gikk også fint. Resten av turen var bare nedoverbakke, så det gikk for det meste greit. Hendelsene gjentok seg, men mye sjeldnere, mest sannsynlig fordi jeg ga mye mindre gass, men det skjedde likevel. Etter siste uhell ga jeg bare full gass hele tiden, og firehjulingen jokket seg fremover i 45-50 km/t, og da mener jeg jokket! Jeg ble svingt forover og bakover ganske ekstremt, må ha sett ganske komisk ut! Jeg kom meg hjem, parkerte, gikk inn og skrev dette.

 

Så hva er galt nå/fremdeles?

Lenke til kommentar

Forgasser er mye enklere enn det virker.

 

For å ta av forgasseren gjør du slik.

 

Ta av gasswire, oljeslange,bensinslange, vakum(om du har). Husk at bensinslangen er som regel alltid større enn oljeslangen. Er du usikker fester du lapper eller lignende for å skille de.

Løsne slangeklemma/boltene fra innsuget som holder fast forgasseren.

 

Nå er gasseren løs.

 

Ta ei gryte/lita bøtte, helst ikke plast da det ikke liker bensin så godt.

 

Skru gasseren ifra hverandre, absolutt alle deler bør være av. Ta deg god tid slik at du husker hvor alt skal etterpå. Gummipakninger, plast og lignende bør du ikke la ligger i bensinen så lenge som selve forgasseren og resten av delene. Skyll disse først, og så legg dem ved siden.

Når du har skrudd hele forgasseren ifra hverandre, heller du oppi bensin slik at det dekker delene. Om du vil kan du "leke" med noen av delene slik at det strømmer bensin gjennom og rensker litt bedre :p

 

La det ligge til neste dag, om nødvendig så skyller du av med ny bensin. Siden bensin løser opp olje og dritt, så ligger det muligens mye møkk oppi bensinen, derfor jeg sier skyll om nødvendig.

 

 

Det tar ikke lenge å skru :) Btw, pass på at de verktøyene du bruker er rett størrelse, alså ikke bruk skrujern som er så små at de kan ødelegge dysene og lignende inni forgasseren.

 

 

En ting du må passe på, flottøren er festa med ei pin/nål, denne må du passe på at du ikke mister. Heller ikke den dingsen som stenger/åpner for bensinen, sitter på flottøren. Sorry, men kommer ikke på hva den heter :p Men det er en liten sak som henger løst på flottøren, og står nedi et hull.

Lenke til kommentar
Sorry, men kommer ikke på hva den heter :p Men det er en liten sak som henger løst på flottøren, og står nedi et hull.

 

Nåleventilen ;)

 

-Høres ut som et forgasserproblem, ja.

Jeg driver jo med gokart, og har hatt samme dritten.. Karten sviver fint på tomgang, så gasar jeg på og litt etter så dauer den å bare harker... Drukningsulykke.

Åpna gasseren, peisa på med gasserrens i alle kriker og kroker, sjekka at flottørene lukka nåleventilen (blås inn der bensinslangen går inn mens du presser (FORSIKTIG) oppover på flottøren (når du holder forgasseren med toppen opp.

 

Etter jeg gikk over gasseren gikk den som en klokke.

 

 

-Du har ikke choke på gasseren? Sjekk om denne på noen måte kan ha hengt seg opp.

Sleng opp ett bilde av gasseren så kan jeg se om den ligner noe på den jeg har å komme med mer konkrete tips kanskje =)

Lenke til kommentar
  • 11 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...