Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan få bedre selvtillitt?

Kimelimm

Anbefalte innlegg

Heisann. Sola steker ute, og jeg frister på å bade osv... Det er da sikkert ikke noe uvanlig, men mitt problem er at jeg liker ikke å gå lettkledd. Jeg er litt... Overvektig da, ikke sånn at jeg ser ut som en bowlingkule, men ølmage uten at jeg har drukket noe øl... Jeg vil ikke være lettkledd foran foreldrene mine en gang... Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg har ikke bada på... Husker ikke engang... jeg har prøvd å tenke positivt på det, men det hjelper ikke, og jeg skal begynne å trene, men det hjelper jo ikke så mye på kort tid... Noen som har tips? =/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel jeg bada med tskjorte istad, skal si det er varmt i vannet :) Vel ja det er jo flott at folk sier det, men jeg synes jeg selv er litt lubben og har blitt mobbet mye før pga utseende (ikke magen da) + at jeg er jo nesten 2 meter høy pga syndromet mitt, så det blir liksom litt rart... Vel takk for at du svarte da :)

EDIT: Det gjelder ikke bare bading, gå lettkledd generelt.

Endret av Kimelimm
Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Tren og spis sunt, dropp sjokoladen eller annet snop, du får lett bedre selvtillitt om du gjennomfører en god treningsøkt eller ikke spist usunt på en ukes tid.

Lykke til

Lenke til kommentar
Vel jeg bada med tskjorte istad, skal si det er varmt i vannet :) Vel ja det er jo flott at folk sier det, men jeg synes jeg selv er litt lubben og har blitt mobbet mye før pga utseende (ikke magen da) + at jeg er jo nesten 2 meter høy pga syndromet mitt, så det blir liksom litt rart... Vel takk for at du svarte da :)

EDIT: Det gjelder ikke bare bading, gå lettkledd generelt.

Hvis du bader med tskjorte så tenker alle: haha, han er så feit så han tør ikke bade uten.

Hvis du bader i shorts så tenker alle: ok der er et menneske.

Altså, bare gjør som alle andre. Og ikke nøl med ting, just do it.

Lenke til kommentar

Steg én er å overbevise seg selv om at man er en fantastisk flott fyr. Man klarer ikke å vise andre dette, om man ikke tror 100% på det selv først. Det er nemlig sånn at vi utstråler våre holdninger, tanker, følelser og selvtillitt gjennom kroppspråk, tale, væremåte osv.

Så, begynn å si til deg selv med høy stemme at du er en fantastisk person. Det er nemlig det som er sannheten! Si til deg selv et par ganger for dagen når du står foran speilet: fy faen for et gjennomført bra og herlig menneske jeg er. Jeg er kjekk, kul og perfekt! Eller noe i den duren. Eneste kravet er at det må være 100% positivt, og om deg selv.

Det å trene er et råd mange gir for å styrke selvtillitten, og for mange funker det også. Det å se at man får en bedre kropp, og føler seg sterkere og er mer på hugget hjelper. Det er dog ikke bare å begynne å trene, bli sterkere og vips så har man god selvtillitt. Det er en lengre prosess som trening kan være en viktig faktor i.

Steg to er å føle seg vel. Det gjør man ved å gå i klær man selv liker og føler seg vel i. Man holder seg ren og pen, og man går med rak rygg. Man ser fremover og møter blikket til dem du møter, og slipper ikke før de har sluppet. Det er en fin øvelse som kan føre til mange morsomme sekvenser.

Steg tre er være å komme seg utenfor komfortsonen sin. Dvs gjøre ting som man vanligvis ikke vil være komfortabel med å gjøre. Det kan være: Snakke med ei ukjent jente, melde deg som elev/studentrepresentant i klassen, bli med på klatretur, eller rett å slett å se rett i øynene på den utrolige hotte dama som sitter i kasse på mega når du betaler. Det er nemlig sånn at det er nye ting og utfordringer man vokser på. Når man har prøvd noe nytt, innser man at det ikke er så ille som man først tenkte, og ved å fortsette slik over hele linja, får man erfaring på svært mange hold her i livet.

Utfordre deg selv, det er DITT liv så hvorfor skal ikke du få bestemme over det? Hvorfor skal andres tanker få bestemme over hva DU vil bli og gjøre?

Aldri gi opp i prosessen ved å bli et bedre menneske for deg selv og de rundt deg. Man vil møte nedturer, men disse lærer man av. For hvert steg man tar vil man kunne kjenne at man blir en bedre person! Du er intet unntak. Promise! :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Gjest125

Å bygge selvtillit har mange likhetstrekk med å bygge kropp: det tar dedikert innsats og er ikke gjort over natten.

Jeg har fått utført kirurgi (av medisinske årsaker) på kroppen for noen år tilbake, og det har tatt lang tid og mye jobbing med meg selv for å ikke bare godta kroppen og tørre å vise den frem etter inngrepet, men også å være genuint komfortabel i den.

Jeg har observert mennesker med kroppslige lyter, og jeg har viet tanke til mine egne spontane reaksjoner i forhold til hvordan de ter seg. Personer som aktivt prøver å skjule sin lyte, det være seg et arr, en kroppslig defekt, en føflekk, en protese, mannebryster, mangel på et bryst eller hva det nå skulle være, drar med en gang fokuset mitt over på nettopp det de prøver å skjule. Jeg tenker i mit stille sinn at de ikke har noe å skamme seg over, og jeg får nesten lyst til å rope "vis deg frem som den du er og vær stolt over det" til noen av dem.

På den andre siden av skalaen har du dem som har erkjent seg selv og sin kropp og som har kommet så langt at de tør vise seg frem selv om de ikke har den fasongen de gjerne skulle ønske. De er langt vanskeligere å oppdage, ikke fordi de nødvendigvis er i mindretall, men fordi de blender så godt inn med resten. Om en person med bare en arm er med på ballspill i vannet sammen med sine venner tenker man bare gode tanker og man synes det er fint at han er med på leken og koser seg som alle de andre.

Det man er så redd for er blikkene, og hva andre tenker om en. Men paradokset er at jo gladere og mer stolt man er av egen kropp jo bedre tanker tenker andre om en. Ser jeg en overvektig mann kose seg på stranden bryr jeg mer mer om at han smiler og koser seg enn at han har tyve kilo "ekstra" på kroppen. Det bryr meg vel midt i knehasen om en tilfeldig badende person har en bilring eller ikke såfremt han spaserer rundt i badeshortsen tilfreds med seg selv. Og viser han aktivt at han er komfortabel i egen kropp, ja da inspirerer det og skaper en smitteeffekt som bare fører til beundring og positivitet i alle beskuernes stille sinn.

En enkel måte å trene seg opp på, er å møte "frykten". Problemet sitter i eget hode og vår egen innstilling kan kontrolleres og endres. Jeg foreslår at du bestemmer deg for at "i dag skal jeg vrenge av meg på overkroppen og ta meg et bad". I det du gjør det, ha innstillingen om at hvis noen skulle se rart på deg så møter du blikket og formaner "fuck off" inni deg. Dette for å skape en attitude som blokkerer blikkene fra å bryte ned selvtilliten. Hver gang du drar ned til stranden og viser kroppen din frem stålsetter du deg med en overdrevent selvtillit og viser at du har like rett til å bade iført minimal bekleding som alle andre. Etterhvert vil du ikke lengre få behov for markere deg like mye og til slutt vil selvtilliten gå over i selvtilfredshet og komfortabelhet. Enkelt og greit, jobb med deg selv for problemet er i hodet, ikke i på kroppen. Det ligger noe i klisjeen skjønnhet kommer innenifra. Man blir ikke fysisk penere av å være komfortabel med egen kropp, men man blir jævlig mye mer tiltrekkende en en som ligger å krymper seg under parasollen fordi han er for redd til å vise seg frem. Og skulle du føle at noen blikk blir for pågående, flipp dem av. Langfingeren trenger du ihvertfall ikke skamme deg for å vise frem. :D;) God sommer og nyt deg selv og din kropp, -det er den eneste du har.

Lenke til kommentar

Btw, ser noen nevner trening. I mitt tilfelle kan ikke lyten trenes bort. Uten å være for bastant på dette mener jeg det er bedre å ta problemet innenifra og ut, og ikke utenfra og inn. Jeg har sett smelltrente personer med kropper som jeg ville gitt alt jeg eier for, og som allikevel sliter med selvtilliten.

Som Ibsen beskrev det i Peer Gynt, kommer man ingen vei med "å gå utenom". Før eller siden må man snu seg å møte det egentlige problemet, og i dette tilfeller mener jeg det starter med seg selv. Det er enkelt å begynne å trene å tro man løser det med det, litt tyngre er det å jobbe med seg selv.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Du har allerede lurt deg selv psykisk når du har problemer med å bade offentlig uten en t-shirt. ;) Du har gjerne ikke gjort det bevist, men du har gjort det like fult. Det du nå skal gjøre er å bevisst snu den negative trenden du ubevist har ført i lang tid.

Har ikke du like rett til å vise frem kroppen din som alle andre? Er du mindre verdt fordi du ikke har vaskebrett? Er han der borte med musklene en bedre person en deg fordi han har mere muskler enn deg? Om du så var så fæl å se til at folk følte direkte ubehag ved å titte på deg, er de så mye mere verdt en deg at du skulle holde deg hjemme eller dekke deg til for ikke å påføre dem ubehag?

Prøv å gi meg et eneste argument som gir deg grunn til at du skulle skjemmes av din egen kropp?

Lenke til kommentar
Takk for svar. Jegh ar lest igjennom og tenkt litt... Jeg må overvinne frykten :D Hjelper det å si "Jeg er en bra person" i speilet da? Skal jeg på en måte lure meg selv psykisk? :)

Vel som det blir sagt, du har allerede lurt deg selv. Det du nå skal gjøre er å fortelle deg selv sannheten. Gjør du det regelmessig og skikkelig, vil det bevisst og ubevisst begynne å innprente seg i sinnet ditt, og du vil begynne å forstå for en herlig kar du er med fantastiske evner! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...