Gå til innhold

Råd angående objektiv

Anbefalte innlegg

Er helt ny på dette. Har alltid vært interessert i fotografering men har aldri hatt speilrefleks før.... Etter å ha lest tester, sjekket diverse forum samt vært på butikken og testet diverse kameraer har jeg kommet fram til at jeg mest sannsynlig kjøper en Nikon D90. Vurderte en Canon 450D, men etter å ha holdt kameraene fant jeg ut at grepet på D90 var mye bedre. (Jeg har store hender...)

Jeg kommer til å bruke kameraet i skog og mark, er mye ute i båt og så blir det vel en del bilder av unger og dyr... Jeg synes også det virker fasinerende med makrofotografering. Har lyst til å prøve dette....

Så er spørsmålet: Hva slags objektiver trenger jeg? Kjøper bare kamerahuset og i tillegg kunne jeg tenke meg å ha to linser; en linse som dekker det meste ute og inne. Her har jeg vurdert Tamron AF 18-270 mm f/3.5-6.3 Di II VC LD Asph. (IF) Macro som et alround objektiv... Noen meninger om det?

Men så har jeg også lyst på en macro-linse som også egner seg til portrett. Jeg kommer til å ta mye bilder av blomster siden dette er en interesse jeg har fra før. Insekter er også spennende...Driver dessuten med akvarium og diverse. Bilder av akvariefisk er også aktuelt. Noen anbefalinger her? Lar dette seg gjøre i et objektiv?

Hadde vært supert hvis noen kunne komme med innspill her...

På forhånd takk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du bruke den Tamronen inne burde du investere i en ekstern blits i tillegg, ellers blir det nok mange uskarpe (eller mørke) bilder.

Som makroobjektiv kan du jo se på Tamron 90 og Sigma 105. Begge er god, og vil egne seg både til blomster og insekter. Selv om optimalt ville en litt større brennvidde være å foretrekke for insekter; de er gode mellomting. Du kan også se på Nikon sin 60mm, dette er noe av det beste du kan finne når det kommer til optisk ytelse, i tillegg er brennvidden super til blomster, mens til insekter blir det vanskeligere.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Synes også at 18-105mm er et bedre valg enn 18-270mm. 18-270mm er ganske dyr og ganske uskarp og veldig lyssvak. Dessuten klarer man seg gjerne med 5x-6x zoom. Etterhvert kan du heller kjøpe en bedre telezoom om du virkelig savner å nå lenger enn 105mm.

Alternativt kan du kjøpe en ekstra bra normalzoom istedet for et "kit". Endel av f/2.8-zoom'ene tar fine "makrobilder" for en begynner. Tamron 17-50 f/2.8 (3385 kr) er et slikt - med f/2.8 på 50mm får du ganske grunn dybdeskarphet. Da får du også råd til en rimelig 55-200mm-zoom (1895 kr). Du har nå fått ulempen med to objektiver, men fordelen er at du har fin optisk kvalitet og mye bedre nærfotograferingsmuligheter.

Lenke til kommentar

Da falt valget på en Nikon D90 m/AF-S DX 18-105mm VR. Takk for råd, håper jeg har gjort et godt valg... Noen som har noen erfaringer med dette objektivet? Mulig å ta makrobilder med dette? Noen som har noen eksempelbilder tatt med dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...