GCardinal Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 (endret) Har nettopp fått meg Macbook Pro 17" (3.06 ghz), men som PC bruker med 10 års erfaring, er overgang annet enn enkel. Det må kanskje også sies at jeg har aldri brukt Mac før. Fn tast til cmd Siden cmd gjør det samme som ctrl på PC, syns jeg det er naturlig å ha den der jeg er vant å ha ctrl. På min Mac ser venstre siden slik ut: fn - ctrl - alt - cmd Jeg vil gjøre den om til: cmd - fn - alt - ctrl Leste litt på forumer og fant ut at DoubleCommand kunne gjøre litt av jobben. Jeg fikk til å endre venstre siden til: ctrl - cmd - alt - ctrl ved å mappe fn til ctrl cmd til ctrl ctrl til cmd Problemet er at DoubleCommand kan ikke mappe ctrl til Fn. Finnes det andre programmer som kan gjøre den jobben? Logitech G5 Jeg har Logitech G5, hjemme og på jobb. Da jeg koblet den til Macbook Pro, fungerte alt sånt noe lunde greit, men jeg merket at pekeren bevegde seg ikke like jevnt som på PC. I Adobe Photoshop CS4 viste det seg at musen tegnet bare "hakkete" linjer og var nærmest ubrukelig til retouching. Har testet med 2 mus. Er det vanlig problem? Er det kun Apple mus som fungerer 100%? Fn tasten er "låst" Dersom jeg bare trykker på F5 så stiller jeg ned lyset på tastaturet, mens jeg vil at den skal fungere som vanlig F5 tasten (f.eks. refresh i nettleseren). Mens for å stille ned lyset på tastaturet så holder man Fn+F5, slik det er på de fleste vanlig bærbar PC. Er det mulig å få til? Eller er denne innstillingen låst? Exchange på Mac Har testet Mail programmet som kom med Mac og Microsoft Entourage. Apple Mail krevde ett SMTP server for å sende eposter, samt rottet til mappe strukturen med egne mapper. Sletting av brev og lagring av sendte meldinger skjedde lokalt og ikke på Exchange server. Microsoft Entourage fungerte greit nok, men den hadde ikke støtte for Delte mapper/Fellesmapper på Exchange serveren. Også slik jeg fikk med meg, var det ikke mulig å kjøpe kun Etourage, men man måtte kjøpe heile Office pakken til 6000,-, noe som er litt dyrt for ett epost program. Finnes det noen andre alternativer for å lese Exchange mail på Mac? VMWave Fusion - VS - Parallels Har god erfaring med VMWare de andre produkter de har, men hva er egentlig forskjell mellom de to løsninger? Er det noen av de som er bedre til 3D? På forhånd takk til alle som vil ta seg tid til å svare Endret 29. juni 2009 av GCardinal Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 (endret) Fn tast til cmd Tilpass deg, det alt jeg har å si om det Logitech G5 Logitech mus har jeg aldri hatt problemer med på Mac, de fungerer helt fint sensitivmessig fra starten av, men du kan jo skjekke ut Steermouse, men tvilsomt at det kan hjelpe om den har problemer med å merke bevegelse ved bruk av musa, da kan det ligge andre problemer bak. Fn tasten er "låst" F-knappene kan reversere sin rolle i forhold til Fn-knappen i System Preferences. Under Tastatur/Keyboard. Exchange på Mac Exchange skal visst ha god støtte i kommende Snow Leopard, så du kan jo se frem til det. Vet ikke hvordan å ordne exchange selv, skyr det som pesten. VMWave Fusion - VS - Parallels VMWare Fusion tror jeg gjør seg best for virtualisering på desktopen, tror gjerne at Parallels har tatt igjen noe av det forspranget VMWare hadde for litt siden med multicore support og bedre 3D, men VMware har fremdeles hakket bedre menysystemer. Du kan også skjekke ut Virtualbox og se om du slipper å bruke penger på virtualisering i det hele tatt Endret 30. juni 2009 av Trynemjoel Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 5. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2009 Fn tast til cmdTilpass deg, det alt jeg har å si om det ... Logitech G5 Det viste seg at enkelte ganger startet USB enheter "som" USB 1.0. Viste seg spesielt på minnepinner - det å ta ut og inn mus og andre enheter løste problemet. Exchange på Mac Yes, gleder meg til Snow Leopard. Har gitt opp Entourage, den innebygde Mail er minst like god. VMWave Fusion - VS - Parallels Tester nå VirtualBOX - ser veldig bra ut så langt. Kort sagt, takk for hjelpen Lenke til kommentar
Brack Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 I Adobe Photoshop CS4 viste det seg at musen tegnet bare "hakkete" linjer og var nærmest ubrukelig til retouching. Har testet med 2 mus. Er det vanlig problem? Er det kun Apple mus som fungerer 100%? Hei, opplevde samme "problem". Problemet er at man ikke får skrudd av mouse acceleration i OS X, slik man kan i Windows. Om du laster ned dette programmet kan du velge å skru av akselerasjon helt. Lenke til kommentar
Mothorax Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Hadde samme problem med min Logitech MX510. USB Overdrive fikset problemet med mus-akselerasjonen, men det fjernet også hurtigtastene på musen. Før jeg la inn USB Overdrive kunne jeg trykke ned scrolleknappen for å få dashboard, og knappene på siden for å få exposé. Det går tydeligvis an å skreddersy knapper med programmet, men når jeg leser gjennom listen av ting jeg kan velge står verken dashboard eller exposé. Finnes det gratis-alternativer til dette programmet? Det eneste jeg trenger er å slå av mus-akselerasjonen uten å røre snarveiene. Lenke til kommentar
henrik_s Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Leopards musakselerasjon er horribel og jeg tipper det er dette som plager deg. Selv bruker jeg USB Overdrive X som funker supert til Logitech-mus jeg har (G9 og G5). Du kan regulere akselerasjonen (eller skru den av, yay), konfigurere alle knappene og stille inn DPI. Mothorax: For Exposé velger du Fourth click i menyen. Dashboard er litt annerledes. Standard hotkey for Dashboard er F12. I USB Overdrive velger du Keystroke og skriver inn denne hotkeyen. Lenke til kommentar
Mothorax Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Det var heller vanskelig å få lov å skrive inn F12 til dashboard. Programmet ville bare ha en knapp av gangen, men jeg fikk det til ved å velge "middle click" Lenke til kommentar
indeo Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Fn tast til cmdTilpass deg, det alt jeg har å si om det hehe jeg har en macbook og har fra tid til annen koblet til ekternt keyboard for å kunne spille BFHeroes og synes det er forferdelig å sitte i osx uten cmd og eple tasten, jeg finner liksom aldri ut hva jeg skal trykke på for å kopiere/lime inn. så å tilpasse seg er en uke eller to med litt knoting i førsten til du bare intuitivt vet hva du skal trykke på. et godt tips er å lære seg tastatursnareveier og hvordan å bruke multituchen (hvis du har den nye unibody) som fire fingre opp for å rydde vekk alle vinduer eller fire ned for å se alle vinduer. jeg har funnet at jeg bare bruker safari for ingen andre nettlesere støtter mutituchen da tre fingre høyre/venstre for frem og tilbake er ekstremt hendig, og gjør at du ikke trenger å sitte med fingrene på tastaturet eller bevege musepekeren så mye. videoer av bruken av disse vises i systemvalg/styreflate Apple sin keyboard snarvei liste: http://support.apple.com/kb/HT1343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå