Skummel_Fyr Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Nå er det ikke snakk om bote, men konsekvensene av straffen og ringvirkningene den gir. Mange folk har store lån som må betjenes, og den dagen de ikke kan det blir det problemer. Som ved f.eks arbeidsledighet. Jaha, i denne tråden får man nok et eksempel på det bomullssamfunn som mange vokser opp i, der ingenting man gjør får negative konsekvenser. Promillekjøring er i høy grad selvforskyldt da alle som innehar førerkort forventes å være i stand til å resonere seg frem til konsekvensene det kan få om man gjør det. Er man ikke i stand til det burde man i utgangspunktet ikke hatt førerkort. Lenke til kommentar
Etlon Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 (endret) Nå er det ikke snakk om bote, men konsekvensene av straffen og ringvirkningene den gir. Mange folk har store lån som må betjenes, og den dagen de ikke kan det blir det problemer. Som ved f.eks arbeidsledighet. Jaha, i denne tråden får man nok et eksempel på det bomullssamfunn som mange vokser opp i, der ingenting man gjør får negative konsekvenser. Promillekjøring er i høy grad selvforskyldt da alle som innehar førerkort forventes å være i stand til å resonere seg frem til konsekvensene det kan få om man gjør det. Er man ikke i stand til det burde man i utgangspunktet ikke hatt førerkort. Hvem i alle dager har snakket om straffefritak? Om du leser hva jeg har skrevet så sier jeg jo at alle promillekjørere burde straffes, men forholdene burde ha en utslagsgivende faktor om hvor streng straffen burde bli. Også er det kanskje en fordel å lese litt om situasjonen i de norske fengsler, tilbakefallsstatistikker og alternative rehabliteringsmetoder. Streng straff er ikke synonymt med rehablitering eller preventiv effekt. Endret 29. juni 2009 av Etlon Lenke til kommentar
M.H Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Nå er det ikke snakk om bote, men konsekvensene av straffen og ringvirkningene den gir. Mange folk har store lån som må betjenes, og den dagen de ikke kan det blir det problemer. Som ved f.eks arbeidsledighet. Da sliter dem. Lite lurt å fyllekjøre da. Ingen sympati fra min side i hvertfall. Ser du skriver at alle kan gjøre feil, men dette er en såpass stor feil at det må slås hart ned på. Om personen er avhengig av bil, må den personen det gjelder bruke hodet før han/hun setter seg bak rattet. At personen har dårlig dømmekraft fordi han/hun er alkoholpåvirket er en ekstremt dårlig unnskyldning. Lenke til kommentar
Etlon Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 (endret) Nå er det ikke snakk om bote, men konsekvensene av straffen og ringvirkningene den gir. Mange folk har store lån som må betjenes, og den dagen de ikke kan det blir det problemer. Som ved f.eks arbeidsledighet. Da sliter dem. Lite lurt å fyllekjøre da. Ingen sympati fra min side i hvertfall. Ser du skriver at alle kan gjøre feil, men dette er en såpass stor feil at det må slås hart ned på. Om personen er avhengig av bil, må den personen det gjelder bruke hodet før han/hun setter seg bak rattet. At personen har dårlig dømmekraft fordi han/hun er alkoholpåvirket er en ekstremt dårlig unnskyldning. Er ingen som vil ha sympati fra hverken den ene eller den andre. Det er ikke det tråden handler om, men det vet du vel kanskje! Endret 29. juni 2009 av Etlon Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Topicen "Mildere straff for promillekjørere!" kan jo tolkes at promillekjørere skal få sympati... Lenke til kommentar
Etlon Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 Topicen "Mildere straff for promillekjørere!" kan jo tolkes at promillekjørere skal få sympati... Nja, er ikke enig. Men det er urelevant for denne diskusjonen om promillekjørere fortjener sympati eller ei. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Topicen "Mildere straff for promillekjørere!" kan jo tolkes at promillekjørere skal få sympati... Nja, er ikke enig. Men det er urelevant for denne diskusjonen om promillekjørere fortjener sympati eller ei. Skift topic da Lenke til kommentar
Etlon Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 Topicen "Mildere straff for promillekjørere!" kan jo tolkes at promillekjørere skal få sympati... Nja, er ikke enig. Men det er urelevant for denne diskusjonen om promillekjørere fortjener sympati eller ei. Skift topic da Nei, har ingen planer om det. Det er informativt og forteller på en oversiktlig måte hva denne tråden handler om. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 (endret) Når man har over 1 i promille så er det vel langt ifra noen som bare var uheldige med dagen derpå promille. Da vet man godt at man har promille når man setter seg i bilen og man har ingen som helst unnskyldning. Folk som blir tatt med akkurat litt over grensa kan jeg kansje ha litt sympati med men ikke folk med over 1 i promille! Personlig synes jeg nesten der er verre når en person er "edru nok" til å være klar over sine handlinger, enn en som er dødrukken å ikke forutser konsekvensene av sine handlinger. Jo mer promille, jo lavere dømmekraft, enig eller uenig? Personelig er jeg f.eks hetrofil. Og selv om minstestandarden for damene kansje går litt nedover etterhvert som ølbrillene blir tykkere blir jeg ikke med en homofil mann hjem på "nash" etter en tur på byen eller blir med en 50 år gammel dame hjemm for den sags skyld. Blir du det? Det samme gjelder fyllekjøring. Selv hvor full man blir er det hvisse grenser som man ikke krysser Jeg godter meg jeg ikke, jeg finner derimot forsøket på å vekke min sympati i ett tilfelle der en fyr tydeligvis har stilt det bra til for seg selv, uten noen andre enn seg selv å skylde på, mildt lattervekkende. Hva med Fritzl? Han gjorde noe dumt, men det kan "alle" gjøre, så han burde jo ikke fått straff, stakars. Ja, jeg overdriver for å understreke et poeng, men hvor går den magikse grensen for når man skal slutte å synes synd på lovbrytere? Den dagen man ikke utsetter andre mennesker for overhengende fare, eller påfører andre mennesker noen andre former for lidelser. Som å promillekjøre 5 meter for å parkere bilen i garasjen f.eks. Fyllekjørere utsetter nettopp mange andre for overhengende fare. Og mye mer fare enn en som banker opp en annen fyr på byen også. Han som banker opp en annen fyr kan påføre denne fyren skade eller i værste fall drepe han, mens fyllekjøreren kan drepe en hel familie ved å krasje inn i en annen bil. Og hvor mange er det egenklig som blir tatt for å kjøre 5 meter inn i garasjen? Jeg har ihvertfall aldri møtt på en promillekontroll forran garasjen min. Det er vel heller på trafikerte veistrekker og store arrangemanger man har promillekontroller. Og presterer du og bli sittende i en bil med motoren i gang i beruset tillstand hvor sjåføren ikke er å finne i nærheten er du vel ganske uheldig. Akkurat som hvis du tillfeldigvis skulle komme til å gå forbi en nytagget togvogn med en pose full av spraybokser når politiet kommer til stedet Endret 29. juni 2009 av flesvik Lenke til kommentar
johnx2 Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Det er ingen som er enig med deg. Og da er det ikke vits å diskutere det? Nei, det er faktisk ikke det. Det er bare å konstatere at du har et synspunkt som strider mot alle andres, og ferdig med det. Du skal få mene hva du vil, men det er ikke noe poeng i å diskutere det videre. Lenke til kommentar
Etlon Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 Når man har over 1 i promille så er det vel langt ifra noen som bare var uheldige med dagen derpå promille. Da vet man godt at man har promille når man setter seg i bilen og man har ingen som helst unnskyldning. Folk som blir tatt med akkurat litt over grensa kan jeg kansje ha litt sympati med men ikke folk med over 1 i promille! Personlig synes jeg nesten der er verre når en person er "edru nok" til å være klar over sine handlinger, enn en som er dødrukken å ikke forutser konsekvensene av sine handlinger. Jo mer promille, jo lavere dømmekraft, enig eller uenig? Personelig er jeg f.eks hetrofil. Og selv om minstestandarden for damene kansje går litt nedover etterhvert som ølbrillene blir tykkere blir jeg ikke med en homofil mann hjem på "nash" etter en tur på byen eller blir med en 50 år gammel dame hjemm for den sags skyld. Blir du det? Det samme gjelder fyllekjøring. Selv hvor full man blir er det hvisse grenser som man ikke krysser Jeg godter meg jeg ikke, jeg finner derimot forsøket på å vekke min sympati i ett tilfelle der en fyr tydeligvis har stilt det bra til for seg selv, uten noen andre enn seg selv å skylde på, mildt lattervekkende. Hva med Fritzl? Han gjorde noe dumt, men det kan "alle" gjøre, så han burde jo ikke fått straff, stakars. Ja, jeg overdriver for å understreke et poeng, men hvor går den magikse grensen for når man skal slutte å synes synd på lovbrytere? Den dagen man ikke utsetter andre mennesker for overhengende fare, eller påfører andre mennesker noen andre former for lidelser. Som å promillekjøre 5 meter for å parkere bilen i garasjen f.eks. Fyllekjørere utsetter nettopp mange andre for overhengende fare. Og mye mer fare enn en som banker opp en annen fyr på byen også. Han som banker opp en annen fyr kan påføre denne fyren skade eller i værste fall drepe han, mens fyllekjøreren kan drepe en hel familie ved å krasje inn i en annen bil. Og hvor mange er det egenklig som blir tatt for å kjøre 5 meter inn i garasjen? Jeg har ihvertfall aldri møtt på en promillekontroll forran garasjen min. Det er vel heller på trafikerte veistrekker og store arrangemanger man har promillekontroller. Og presterer du og bli sittende i en bil med motoren i gang i beruset tillstand hvor sjåføren ikke er å finne i nærheten er du vel ganske uheldig. Akkurat som hvis du tillfeldigvis skulle komme til å gå forbi en nytagget togvogn med en pose full av spraybokser når politiet kommer til stedet Herre min hatt, om forholdene blir tatt i betraktning når det kommer til promillekjøring og ingen mennesker foruten om en selv ble utsatt for fare mener jeg at straffen burde bli mildere. Og ja, det gjelder f.eks om man kjører bilen inn i garasjen med promille. Man utsetter ikke NØDVENDIGVIS andre mennesker for fare OM man promillekjører, det er der forholdene kommer inn, skjønner du? Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Selvsagt skal vi diskutere emnet, men da er vi avhengig at også du som har et annet synspunkt faktisk forholder deg til argumentene til de andre i diskusjonen, gjerne svarer direkte på argumentene også..... Lenke til kommentar
trra Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 (endret) Aldri hørt om at noen har blitt tatt for promillekjøring i sin egen garasje, siden dette er et problem regner jeg med at det finnes en eller annen artikkel\notis om det i en nettavis? Endret 29. juni 2009 av trra Lenke til kommentar
M.H Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 (endret) Nå er det ikke snakk om bote, men konsekvensene av straffen og ringvirkningene den gir. Mange folk har store lån som må betjenes, og den dagen de ikke kan det blir det problemer. Som ved f.eks arbeidsledighet. Da sliter dem. Lite lurt å fyllekjøre da. Ingen sympati fra min side i hvertfall. Ser du skriver at alle kan gjøre feil, men dette er en såpass stor feil at det må slås hart ned på. Om personen er avhengig av bil, må den personen det gjelder bruke hodet før han/hun setter seg bak rattet. At personen har dårlig dømmekraft fordi han/hun er alkoholpåvirket er en ekstremt dårlig unnskyldning. Er ingen som vil ha sympati fra hverken den ene eller den andre. Det er ikke det tråden handler om, men det vet du vel kanskje! Du bruker et eksempel der en mister jobben huset og enda mer om jeg ikke husker feil, og derfor burde han få mildere straff. Ergo tolket jeg det slik at du mener "han" fortjente sympati siden han (eller denne personen) fikk store økonomiske problemer etter å ha mistet lappen for fyllekjøring. Edit, fikset litt. Endret 29. juni 2009 av M.H Lenke til kommentar
Etlon Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 http://www.ba.no/nyheter/Innenriks/article1305185.ece http://www.budstikka.no/sec_nyheter/sec_no...rticle52337.ece Bare å google det, finnes mange eksempler på idiotisk håndheving av promilleloven Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Mener at fyllekjøring bør gis samme straff som drapsforsøk. Og der er 21 dagers fengsel latterlig lavt. Og det er skremmende at folk skal kunne ta sertifikatet igjen etter å ha fyllekjørt. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 http://www.ba.no/nyheter/Innenriks/article1305185.ece http://www.budstikka.no/sec_nyheter/sec_no...rticle52337.ece Bare å google det, finnes mange eksempler på idiotisk håndheving av promilleloven 27-åringen fra Bærum skulle bare parkere om bilen en kveld. På forhånd hadde han drukket en del øl, og oppdaget at bilen sto feilparkert. I løpet av de rundt 100 meterne bort til den lovlige parkeringsplassen ble han tatt av politiet, som målte alkoholpromillen til 1.12. Mannen fikk 18 dagers betinget fengsel og 10.000 kroner i bot. I tillegg mistet han førerkortet for to år. Siden han kom fra Bærum hadde han sikkert råd til bota Eid Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 27-åringen fra Bærum skulle bare parkere om bilen en kveld. På forhånd hadde han drukket en del øl, og oppdaget at bilen sto feilparkert. I løpet av de rundt 100 meterne bort til den lovlige parkeringsplassen ble han tatt av politiet, som målte alkoholpromillen til 1.12. Mannen fikk 18 dagers betinget fengsel og 10.000 kroner i bot. I tillegg mistet han førerkortet for to år. Så han slapp faktisk fengsel? Det er jo utrolig hva folk finner på av historier om hva de "bare" skulle gjøre. Lenke til kommentar
M.H Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 http://www.ba.no/nyheter/Innenriks/article1305185.ece http://www.budstikka.no/sec_nyheter/sec_no...rticle52337.ece Bare å google det, finnes mange eksempler på idiotisk håndheving av promilleloven Den rullestolsaken skal jeg ikke si så mye om. Viste ikke at det gikk an å promillekjøre med rullestol. Men den saken der en skulle parkere bilen skjønner jeg politiet godt. Blir man tatt med promille, blir man tatt og må ta følgene. Han viste nok at det var ulovlig og hvilken straff han risikerte. Dessuten kunne jo ikke politiet vite om han bare skulle parkere eller kjøre videre. Selvfølgelig hadde alle sagt at de "bare" skulle parkere bilen når politet dukker opp. Hadde nok blitt billigere for han å få parkeringsbot . Loven må være lik for alle. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 (endret) Når man har over 1 i promille så er det vel langt ifra noen som bare var uheldige med dagen derpå promille. Da vet man godt at man har promille når man setter seg i bilen og man har ingen som helst unnskyldning. Folk som blir tatt med akkurat litt over grensa kan jeg kansje ha litt sympati med men ikke folk med over 1 i promille! Personlig synes jeg nesten der er verre når en person er "edru nok" til å være klar over sine handlinger, enn en som er dødrukken å ikke forutser konsekvensene av sine handlinger. Jo mer promille, jo lavere dømmekraft, enig eller uenig? Personelig er jeg f.eks hetrofil. Og selv om minstestandarden for damene kansje går litt nedover etterhvert som ølbrillene blir tykkere blir jeg ikke med en homofil mann hjem på "nash" etter en tur på byen eller blir med en 50 år gammel dame hjemm for den sags skyld. Blir du det? Det samme gjelder fyllekjøring. Selv hvor full man blir er det hvisse grenser som man ikke krysser Jeg godter meg jeg ikke, jeg finner derimot forsøket på å vekke min sympati i ett tilfelle der en fyr tydeligvis har stilt det bra til for seg selv, uten noen andre enn seg selv å skylde på, mildt lattervekkende. Hva med Fritzl? Han gjorde noe dumt, men det kan "alle" gjøre, så han burde jo ikke fått straff, stakars. Ja, jeg overdriver for å understreke et poeng, men hvor går den magikse grensen for når man skal slutte å synes synd på lovbrytere? Den dagen man ikke utsetter andre mennesker for overhengende fare, eller påfører andre mennesker noen andre former for lidelser. Som å promillekjøre 5 meter for å parkere bilen i garasjen f.eks. Fyllekjørere utsetter nettopp mange andre for overhengende fare. Og mye mer fare enn en som banker opp en annen fyr på byen også. Han som banker opp en annen fyr kan påføre denne fyren skade eller i værste fall drepe han, mens fyllekjøreren kan drepe en hel familie ved å krasje inn i en annen bil. Og hvor mange er det egenklig som blir tatt for å kjøre 5 meter inn i garasjen? Jeg har ihvertfall aldri møtt på en promillekontroll forran garasjen min. Det er vel heller på trafikerte veistrekker og store arrangemanger man har promillekontroller. Og presterer du og bli sittende i en bil med motoren i gang i beruset tillstand hvor sjåføren ikke er å finne i nærheten er du vel ganske uheldig. Akkurat som hvis du tillfeldigvis skulle komme til å gå forbi en nytagget togvogn med en pose full av spraybokser når politiet kommer til stedet Herre min hatt, om forholdene blir tatt i betraktning når det kommer til promillekjøring og ingen mennesker foruten om en selv ble utsatt for fare mener jeg at straffen burde bli mildere. Og ja, det gjelder f.eks om man kjører bilen inn i garasjen med promille. Man utsetter ikke NØDVENDIGVIS andre mennesker for fare OM man promillekjører, det er der forholdene kommer inn, skjønner du? Så her vil du altså diskutere loven i forrhold til folk som blir tatt for promillekjøring fra oppkjørselen sin og inn i garasjen? Er ikke dette et veldig marginalt problem å diskutere en evt. lovendring på? det kan vel ikke være mer enn kansje 1-2 persjoner hvert 5 eller 10 år som blir tatt for akkurat dette? Eller forekommer dette ofte? (i såfall må du nokk dokumentere det med noe statistikk el.) Og mannen som kjørte 100 meter for å parkere bilen er en helt riktig avgjøresls av politiet. De kan vel ikke stole på hvor langt han har påstått at han kjørte og de kan heller ikke vite om han ville kjøre langere. Selvsagt vil alle si at jeg skulle selvfølgelig bare kjøre hit og ikke lenger for å parkere bilen konstabel selv om de kansje skulle kjøre videre. Rullestolsaken var litt anderledes. Hvis de kjørte midt i veien med den kan jeg kansje skjønne det (bare at de burde brukt en annen lov enn promillekjøring) men hvis dette var på fortauet, el. uten noen folk i nærhenten burde de bare ha bedt han om å parkere rullestolen og gitt han en advarsel. Og en siste ting Etlon når alle er uenig med deg slik som i denne diskusjonen burde du kansje stoppe opp og tenke deg om litt om du selv kansje har feil. Endret 29. juni 2009 av flesvik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg