Gå til innhold

Mildere straff for promillekjørere!

Anbefalte innlegg

Jeg godter meg jeg ikke, jeg finner derimot forsøket på å vekke min sympati i ett tilfelle der en fyr tydeligvis har stilt det bra til for seg selv, uten noen andre enn seg selv å skylde på, mildt lattervekkende. Hva med Fritzl? Han gjorde noe dumt, men det kan "alle" gjøre, så han burde jo ikke fått straff, stakars. Ja, jeg overdriver for å understreke et poeng, men hvor går den magiske grensen for når man skal slutte å synes synd på lovbrytere?

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg godter meg jeg ikke, jeg finner derimot forsøket på å vekke min sympati i ett tilfelle der en fyr tydeligvis har stilt det bra til for seg selv, uten noen andre enn seg selv å skylde på, mildt lattervekkende. Hva med Fritzl? Han gjorde noe dumt, men det kan "alle" gjøre, så han burde jo ikke fått straff, stakars. Ja, jeg overdriver for å understreke et poeng, men hvor går den magikse grensen for når man skal slutte å synes synd på lovbrytere?

Den dagen man ikke utsetter andre mennesker for overhengende fare, eller påfører andre mennesker noen andre former for lidelser. Som å promillekjøre 5 meter for å parkere bilen i garasjen f.eks.

Lenke til kommentar
som skrevet tidligere så MÅ forholdene vurderes.

Ja, og det vurderes slik at den som kjører i ruset tilstand ikke er skikket til å inneha førerkort (noe som er et gode, ikke en menneskerett).

Men tap av et gode er også en straff, så hvorfor straffe promillekjørere hardere enn andre kriminelle?

Lenke til kommentar
Jeg godter meg jeg ikke, jeg finner derimot forsøket på å vekke min sympati i ett tilfelle der en fyr tydeligvis har stilt det bra til for seg selv, uten noen andre enn seg selv å skylde på, mildt lattervekkende. Hva med Fritzl? Han gjorde noe dumt, men det kan "alle" gjøre, så han burde jo ikke fått straff, stakars. Ja, jeg overdriver for å understreke et poeng, men hvor går den magikse grensen for når man skal slutte å synes synd på lovbrytere?

Den dagen man ikke utsetter andre mennesker for overhengende fare, eller påfører andre mennesker noen andre former for lidelser. Som å promillekjøre 5 meter for å parkere bilen i garasjen f.eks.

Når skal grensa gå for hvor langt man kan kjøre med promille før man skal bli straffa hardt? Kjøre 20 meter?

Men tap av et gode er også en straff, så hvorfor straffe promillekjørere hardere enn andre kriminelle?

Dette er vel et annet spørsmål?

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Jeg har sagt det før og sier det igjen. Det er straffene på de andre sakene som er for lave. Ikke straffen for promillekjøring.

Lenke til kommentar

Når skal grensa gå for hvor langt man kan kjøre med promille før man skal bli straffa hardt? Kjøre 20 meter?

:nei: Det er ikke snakk om at det er greit å promillekjøre, men man kan ta hensyn til de faktiske forhold. Alle som promillekjører må straffes, men ... Ja, om du leser mine innlegg her finner du ut hva jeg mener

Lenke til kommentar

Den bør gå på 1 mm, så lenge man beveger bilen ved hjelp av motorkraft i påvirket tilstand.

Vet også om en person som satt i bilen å sov under en fest. På passasjersiden, det var vinter og han starta bilen mens han enda satt på passasjersiden. Det eneste han gjorde i bilen var å sove mens han ventet på den EDRUE personen som kjørte bilen. Politiet kom og han mistet lappen i 1,5år 15 000 i bot og 19 dagers fengsel. Er dette riktig mener dere? Også han mistet jobben, men heldigvis hadde personen ikke etablert seg så konsekvensene ble ikke så store for han.

Endret av Etlon
Lenke til kommentar

Enkelt fordi at det kan de tenke på før de setter seg i en bil med promille.

Samfunnet skal slippe å bruke ressurser på å tilpasse straff til hver enkelt.

Lenke til kommentar

Hvorfor må noen promillekjøre i det hele tatt da? For min del høres det mye lettere ut å bare la være enn å absolutt må kjøre bilen 5 meter (eller 10, 50 eller 100 meter). Som sagt; Alle vet hvor strengt promillekjøring straffes.

Lenke til kommentar

I henhold til retningslinjene §1, påpekes det at innleggets art ikke skal inneholde overdreven bruk av smilies, store bokstaver eller andre tegn er da dette er forbudt. Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes ved grove tilfeller. I henhold til retningslinjene ble '7' innlegg slettet fra tråden.

Glem ikke å også ha respekt for den eller de med en annen erfaring enn en selv. Kommenter og still spørsmål ved det man ikke forstår, men da på en saklig og skikkelig måte

Videre overtredelse vil medføre en tidlig sommerferie fra forumet.

Reaksjoner på moderering går som alltid via "Personlig Melding".

:)

Lenke til kommentar

Jeg ser på meg selv som veldig liberal når det gjelder straff, og tenker alltid at rehabilitering er viktigere enn straff, men dette betyr ikke at jeg vil la folk som bevisst har gjort en feil få en direkte mulighet til å gjennomføre denne feilen igjen, i hvert fall ikke når det gjelder bilkjøring, da dette ikke er en menneskerettighet, ei heller et nødvendig "gode" i dagens samfunn.

Endret av xBoffen
Lenke til kommentar
Jeg ser på meg selv som veldig liberal når det gjelder straff, og tenker alltid at rehabilering er viktigere enn straff, men dette betyr ikke at jeg vil la folk som bevisst har gjort en feil få en direkte mulighet til å gjennomføre denne feilen igjen, i hvert fall ikke når det gjelder bilkjøring, da dette ikke er en menneskerettighet, ei heller et nødvendig "gode" i dagens samfunn.

Jo, det er faktisk et nødvendig gode i Norge, med store avstander og et dårlig kollektivtilbud. Og det hjelper dessverre ikke bare å inndra sertifikatene til mange de menneskene det gjelder. De som har lært sin lekse gjør det like fort på 1år som 2 eller 5 år.

Lenke til kommentar

Man fortjener det man får hvis man viser såpass dårlig dømmekraft at man kjører i beruset tilstand, om det er aldri så mye og bare kjøre bilen til garasjen. Skal godt gjøres og bli gjeldsslave etter en bot på 30.000 også i Norge sånn helt uten videre. Uten at jeg er helt 100% sikker så er jeg rimelig sikker på at hvis man har veldige problemer med og betale en bot så får man det på avbetaling. Hvis man mister jobben skaffer man en ny. Ja, den nye jobben blir kanskje en dårlig jobb, men man har bedt om det selv.

Lenke til kommentar
Man fortjener det man får hvis man viser såpass dårlig dømmekraft at man kjører i beruset tilstand, om det er aldri så mye og bare kjøre bilen til garasjen. Skal godt gjøres og bli gjeldsslave etter en bot på 30.000 også i Norge sånn helt uten videre. Uten at jeg er helt 100% sikker så er jeg rimelig sikker på at hvis man har veldige problemer med og betale en bot så får man det på avbetaling. Hvis man mister jobben skaffer man en ny. Ja, den nye jobben blir kanskje en dårlig jobb, men man har bedt om det selv.

Nå er det ikke snakk om bote, men konsekvensene av straffen og ringvirkningene den gir. Mange folk har store lån som må betjenes, og den dagen de ikke kan det blir det problemer. Som ved f.eks arbeidsledighet.

Lenke til kommentar
Og i mange tilfeller med promillekjøring er det ikke en bevist handling...

Så du mener at sålenge man gjør det i fylla så er det ubevisst og dermed greit?

Man er ikke mindre klar over at promillekjøring er livsfarlig og straffes hardt selv om man er drita full. Selv fullstendig klar over konsekvensene så er det noen som setter seg inn i en bil og kjører i beruset tilstand.

Jeg mener at alle skal ta sine forhåndsregler når de inntar alkohol. Hvis en person veit han blir voldelig eller får veldig lyst til å kjøre bil når han er på fylla, så er det hans/hennes ansvar å la være å drikke så mye at det blir noe problem. Hvis personen ikke klarer det, så bør vel heller den personen søke hjelp. Hvis ikke, så er det hans egen skyld at det går tre måndedslønner i bot, en måned i fengsel + jobb, familie og venner går dukken.

Lenke til kommentar
Og i mange tilfeller med promillekjøring er det ikke en bevist handling...

Så du mener at sålenge man gjør det i fylla så er det ubevisst og dermed greit?

Man er ikke mindre klar over at promillekjøring er livsfarlig og straffes hardt selv om man er drita full. Selv fullstendig klar over konsekvensene så er det noen som setter seg inn i en bil og kjører i beruset tilstand.

Jeg mener at alle skal ta sine forhåndsregler når de inntar alkohol. Hvis en person veit han blir voldelig eller får veldig lyst til å kjøre bil når han er på fylla, så er det hans/hennes ansvar å la være å drikke så mye at det blir noe problem. Hvis personen ikke klarer det, så bør vel heller den personen søke hjelp. Hvis ikke, så er det hans egen skyld at det går tre måndedslønner i bot, en måned i fengsel + jobb, familie og venner går dukken.

Hvor i alle dager skriver jeg at det er greit å promillekjøre? Hvorfor ikke lese det som er skrevet før man hiver seg i en diskusjon?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...