Gå til innhold

Hjelp til kjøp av musikkproduserings-PC

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg trenger nå en ny datamaskin til musikk produsering. Den skal ikke brukes til noen form for spilling, kun produksjon av musikk. Jeg kjenner folk som kan bygge datamaskinen så jeg trenger kun hjelp til å finne fram hva slags deler jeg bør kjøpe. Jeg kommer til å kjøre Cubase/FruityLoops med krevende VSTier og effekter.

Hvor mye må jeg opp i for å få en grei datamaskin til mitt bruk? Hva er viktig? Godt lydkort og prosessor?

Planen er å bruke rundt 10.000.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk.

men er det noen som kan sette opp ett spec? :)

Hei!

Jeg har bestillt deler til en Lyd redigerings/ alround pc nå med følgene setup:

HK: Asus P5Q Deluxe

Minne: 8GB DDR2

CPU: Intel Q9300

GPU: Sapphire HD 4890

PSU: OCZ ModXStream 500W

Kabinett: ANTEC Three Hundred

Hardisk: WD 1TB Caviar Green

Skjermkort er jo litt overkill på en slik pc, men det er såpass billig nå så fant ut at det lønte seg i lengden. Men holder med 4850 eller 4870 her også! Lydkort vet jeg ikke hva vi kommer til og bruke da "kunden" har det liggenes fra før av. Men du bør gå for en Quad prosessor som orker litt. Denne PC:n skulle funket bra til spill også men er ikke det som egentli var målet Det som er viktig for deg er et godt Hovedkort, minne og prosessor.

Hva skal herligheten koste?

Lenke til kommentar
Takk.

men er det noen som kan sette opp ett spec? :)

Hei!

Jeg har bestillt deler til en Lyd redigerings/ alround pc nå med følgene setup:

HK: Asus P5Q Deluxe

Minne: 8GB DDR2

CPU: Intel Q9300

GPU: Sapphire HD 4890

PSU: OCZ ModXStream 500W

Kabinett: ANTEC Three Hundred

Hardisk: WD 1TB Caviar Green

Skjermkort er jo litt overkill på en slik pc, men det er såpass billig nå så fant ut at det lønte seg i lengden. Men holder med 4850 eller 4870 her også! Lydkort vet jeg ikke hva vi kommer til og bruke da "kunden" har det liggenes fra før av. Men du bør gå for en Quad prosessor som orker litt. Denne PC:n skulle funket bra til spill også men er ikke det som egentli var målet Det som er viktig for deg er et godt Hovedkort, minne og prosessor.

Hva skal herligheten koste?

Takk for eksemplet. Hvor langt kommer jeg med 10-15000? Vil helst holde meg nede på 10000, men jeg må nok gå opp? Har du noen forslag på gode lydkort? M-Audio?

Edit: Hvor mye kom maskinen på?

Endret av TheGatherer
Lenke til kommentar

Snakker vi elektronisk musikk, musikkredigering og slik, eller ønsker du å kunne plugge i ett instrument eller to å ta opp?

I så tilfelle så vil jeg anbefale deg å gå for Cubase 5, da denne takler 64bit. Da kan du kjøre vista 64 og peise på med RAM.

4GB RAM holder masse.

En 64bit cpu

Når det gjelder skjermkort så er det bare å ta det rimeligste du finner som er vifteløst.

Slår du av all "eye-candy" i vista så er ikke det noe problem uansett.

Lydkort bør du koste på.

Selv vil jeg anbefal Focusrites Sapphire Pro40 (http://www.4sound.no/shop/product/006794898.aspx)

Det er noe kostbart, men verd hver krone. Har det selv og er strålende fornøyd.

Trenger ikke noe så heftig dersom du kun skal jobbe elektronisk dog.

Kjør 2stk. harddisker på minst 500GB. En bør kun benyttes til backup.

Dette har jeg sårt erfart da jeg mistet 8 år med innspillinger i fjor.

Lenke til kommentar
Snakker vi elektronisk musikk, musikkredigering og slik, eller ønsker du å kunne plugge i ett instrument eller to å ta opp?

I så tilfelle så vil jeg anbefale deg å gå for Cubase 5, da denne takler 64bit. Da kan du kjøre vista 64 og peise på med RAM.

4GB RAM holder masse.

En 64bit cpu

Når det gjelder skjermkort så er det bare å ta det rimeligste du finner som er vifteløst.

Slår du av all "eye-candy" i vista så er ikke det noe problem uansett.

Lydkort bør du koste på.

Selv vil jeg anbefal Focusrites Sapphire Pro40 (http://www.4sound.no/shop/product/006794898.aspx)

Det er noe kostbart, men verd hver krone. Har det selv og er strålende fornøyd.

Trenger ikke noe så heftig dersom du kun skal jobbe elektronisk dog.

Kjør 2stk. harddisker på minst 500GB. En bør kun benyttes til backup.

Dette har jeg sårt erfart da jeg mistet 8 år med innspillinger i fjor.

Kommer til å produsere elektronisk musikk. Hovedsaklig hardstyle. Jeg kommer også til å ha tilkoblet en synth.. hovedsaklig for å "spille inn" melodier - kun noter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...