Gå til innhold

Inntakskrav hos KTH, Chalmers og Danmarks Tekniske Universitet, kontra NTNU?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er kun NTNU som har poenggrenser i tradisjonell forstand. Hverken Sverige eller Danmark bruker det norske systemet, og du må gå gjennom andre kanaler enn Samordna opptak.

I Sverige tror jeg de kun ser på karakterene i relevante fag. Aner ikke hvordan det er i Danmark.

Mer om hvordan du kan studere i Sverige finner du her.

Lenke til kommentar

Interessant, interessant - takk for svar. ;)

Noen som vet hva de norske ekvivalentene til «matematikk A», «fysikk B» etc. er? Vet at Sverige har en side à la Samordnaopptak.no, men visste ikke at de ikke brukte poengsystem som i Norge.

Noen som har studert her, evt. noen som har søkt - som kanskje vet mer enn det jeg gjør? :p

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar
Jeg fant en del informasjon her. Der står det hvordan man konverterer karakterpoengene til svensk og dansk standard.

Takk igjen. :) Tror jeg skal kontakte KTH (som virker mest aktuelt) og snakke med dem. Vet ikke hvor vanskelig det er å komme inn, har 5 og 6 i alle realfag, men har 3 i norsk. Det hadde jo vært helmaks hvis norskkarakterene mine ikke hadde noe å si, at man kun ser på enkelte fag.

Jeg regner selvfølgelig med at det er relativt vanskelig å komme inn på dette universitetet, da det er Sveriges fremste, og et av skandinavias beste, universiteter.

Lenke til kommentar

Fant ut, via ANSAs landssider for Sverige, at for inntaket i 2008 var det 16,49 antagningspoäng for å komme inn på sivilingeniør maskinteknikk - noe som tilsvarer rougly 4,55 etter norsk standard.

Ser nå at studier i Danmark blir uaktuelt for min del, da de ikke aksepterer forbedring av karakterer.

Har samlet litt lenker etter kveldens «research», hvis andre er interessert:

- ANSAs landssider, Sverige

- Sveriges svar på Samordnaopptak.no

- Omrekgningstabell for karaktergjennomsnitt norsk->svensk standard

- Omregningstabell for spesielle opptakskrav (realfag etc.) norsk->svensk standard

«Poenggrenser» for tidligere semester

Lurer litt på denne høyskoleprøven man har i Sverige, leste at denne kan tas i andre land. Er det mulig å ta denne i Norge? Verken dyrt eller stress å fly til Stockholm, men er selvfølgelig greierer å ta den lokalt. :)

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Til Scooby snacks

Hei.

Kom du deg til Sverige til slutt?

Hvis du gjorde det, hvilken linje valgte du?

Er selv ferdig med bachelor i maskinteknikk til sommeren og har søkt på master på Chalmers og KTH.

Interessant å finne ut om du eller noen ander studerer i Sverige og har noen tips :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...