Scooby snacks Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Hvordan er poenggrensene hos Kungliga Tekniska Högskolan, Chalmers og Danmarks Tekniske Universitet, kontra NTNU? Lenke til kommentar
Lyngfisk Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Det er kun NTNU som har poenggrenser i tradisjonell forstand. Hverken Sverige eller Danmark bruker det norske systemet, og du må gå gjennom andre kanaler enn Samordna opptak. I Sverige tror jeg de kun ser på karakterene i relevante fag. Aner ikke hvordan det er i Danmark. Mer om hvordan du kan studere i Sverige finner du her. Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 (endret) Interessant, interessant - takk for svar. Noen som vet hva de norske ekvivalentene til «matematikk A», «fysikk B» etc. er? Vet at Sverige har en side à la Samordnaopptak.no, men visste ikke at de ikke brukte poengsystem som i Norge. Noen som har studert her, evt. noen som har søkt - som kanskje vet mer enn det jeg gjør? Endret 29. juni 2009 av Billy-the-kid Lenke til kommentar
Lyngfisk Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Jeg fant en del informasjon her. Der står det hvordan man konverterer karakterpoengene til svensk og dansk standard. Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 Jeg fant en del informasjon her. Der står det hvordan man konverterer karakterpoengene til svensk og dansk standard. Takk igjen. Tror jeg skal kontakte KTH (som virker mest aktuelt) og snakke med dem. Vet ikke hvor vanskelig det er å komme inn, har 5 og 6 i alle realfag, men har 3 i norsk. Det hadde jo vært helmaks hvis norskkarakterene mine ikke hadde noe å si, at man kun ser på enkelte fag. Jeg regner selvfølgelig med at det er relativt vanskelig å komme inn på dette universitetet, da det er Sveriges fremste, og et av skandinavias beste, universiteter. Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 (endret) Fant ut, via ANSAs landssider for Sverige, at for inntaket i 2008 var det 16,49 antagningspoäng for å komme inn på sivilingeniør maskinteknikk - noe som tilsvarer rougly 4,55 etter norsk standard. Ser nå at studier i Danmark blir uaktuelt for min del, da de ikke aksepterer forbedring av karakterer. Har samlet litt lenker etter kveldens «research», hvis andre er interessert: - ANSAs landssider, Sverige - Sveriges svar på Samordnaopptak.no - Omrekgningstabell for karaktergjennomsnitt norsk->svensk standard - Omregningstabell for spesielle opptakskrav (realfag etc.) norsk->svensk standard «Poenggrenser» for tidligere semester Lurer litt på denne høyskoleprøven man har i Sverige, leste at denne kan tas i andre land. Er det mulig å ta denne i Norge? Verken dyrt eller stress å fly til Stockholm, men er selvfølgelig greierer å ta den lokalt. Endret 30. juni 2009 av Billy-the-kid Lenke til kommentar
Anthila Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Hm, lurer på om du fant ut av noe? Sitter å ser litt på samme saken selv men jeg tenker kanskje å starte og å fullføre mastergraden der borte(KTH). Meen, hvilken mastergrad tilsvarer master i bygg? eller har de ikke det? Lenke til kommentar
AndersVB Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Til Scooby snacks Hei. Kom du deg til Sverige til slutt? Hvis du gjorde det, hvilken linje valgte du? Er selv ferdig med bachelor i maskinteknikk til sommeren og har søkt på master på Chalmers og KTH. Interessant å finne ut om du eller noen ander studerer i Sverige og har noen tips Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå