Gå til innhold

Nytt objektiv til Canon EOS 350 D

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp, skal kjøpe nytt objektiv til mitt eos 350D kamea. Har brukt standardlinsen frem til nå. Skal bruke linsen for det meste til fotografering av barn, mye portrett, men ønsker også litt zoom-muligheter. Ønsker heller ikke å bytte linser, så det skal være et "allroud"-objektiv. Tenkte å bruke max 3000,- på objektivet... Kan noen være så snill å hjelpe meg??

Har sett litt på

Canon EF-S 55-250 mm f.4-5,6 IS (ca 2500,-)

Sigma 18-125 F3,8-5,6 (3000,-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til forumet :thumbup:

- Det første du nevner (Canon 55-250) egner seg ikke som allround-objektiv, fordi det kun er et teleobjektiv. (Sjekk hvordan det blir på det videste ved å sette det medfølgende objektivet på 55mm og sikt litt rundt)

- Det andre du nevner (Sigma 18-125) egner seg mye bedre. De største fordelene med det framfor det du har fra før er bildestabilisering (OS) og ca dobbelt så mye tele. Prisene ligger i følge prisguiden fra 2683 kr.

- Det finnes også noen dyrere alternativer i denne klassen som er litt bedre på hver sine måter (mer tele, bedre skarphet eller begge deler)

Når det er sagt så er egentlig ingen allround-objektiver med mye zoom spesielt godt egnet til portretter og barn. Grunnen til det er at blenderåpningen blir for liten. (= f/ etterfulgt av et stort tall)

Hensikten med stor blenderåpning er todelt. En ting er å få mer lys og dermed kortere lukkertider innendørs. Barn står sjelden stille og da kan det lønne seg å ha kort lukkertid. Den andre hensikten er å få liten dybdeskarphet. Det vil si at kun barnet blir i fokus, mens en rotete bakgrunn (leker, kjøkkenbord, etc) blir ryddigere og penere. Den samme teknikken brukes for å få pene portretter av voksne.

Siden man ikke får en slik egenskap kombinert med mye zoom så vil jeg anbefale to objektiver. Ett allround for å ha med seg på tur osv (Sigma 18-125 OS) og ett for portretter og innendørs barnebilder: Canon 50mm f/1,8 til det formålet. Billig er det også: fra 899 kr. NB. Det egner seg ikke for allround-bruk siden det ikke har zoom i det hele tatt. Det står konstant på 50mm. Det er en ulempe at du må bytte mellom to objektiver, men jeg mener det er verd prisen og egenskapene.

Lenke til kommentar

Og en 50mm f/1.8 åpner også for kreativitetsløkene :)

Det er et tilleggsobjektiv som du kan få stor glede av både når det gjelder portretter og få hovedmotivet skarpe og resten i bildet diffust/uskarpt,men dette innebærer at du må bevege deg bort fra grønn auto innstillinger.Så har du råd og ønsker om å bevege deg litt lengere innen fotografering er dette et greit innstegsobjektiv.

Edit:får også slenge med på velkommenhilsen til forumet :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Tusen takk for informative og raske svar :thumbup: Er helt fersk i forumet, men begynte å bli desperat når jeg ikke fant noen som kunne hjelpe meg (slik er det å bo ute i distriktet...) Må si jeg vurderer sterkt å kjøpe to objektiver nå, er virkelig en interesse som har begynt å ta av, men har utrolig mye å lære :)

Lenke til kommentar

Jeg stiller meg helt og holdent bak Simen1s forslag.

Har selv hatt Sigma 18-125mm f4-5.6 OS HSM en periode og var veldig fornøyd med den optiske kvaliteten, med tanke på det store zoomområdet. Sammen med Canon EF-S 17-85mm f4-5.6 IS USM stiller nok det objektivet seg som det beste allround-objektivet, (hvis man har et normalt budsjett). Syns faktisk byggekvaliteten er bedre på Sigmaen.

Til barnefoto og portrett er nok EF 50mm f1.8 et ypperlig objektiv. Nesten så jeg har kjøpt meg det selv, bare fordi det er så billig. Til generell bruk blir brennvidden nok litt trang. Da kan EF 35mm f2 være et alternativ. Du får teste ut brennviddene på din 18-55mm og se hvilken du trives best med til de situasjonene du ønsker bakgrunnsuskarphet. Men ja. til portretter og barnefoto er det nok kjekt med den lille ekstra arbeidsavstanden du får med 50mm kontra 35mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...