Gå til innhold

13,3" Student-PC. Noen forslag?

Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne på universitetet til høsten, og trenger en ny bærbar.

Har funnet ut at 13,3" er det perfekte kompromiss mellom mobilitet og komfort for meg, så jeg tenkte å gå for denne størrelsen. PC`en skal brukes til skolearbeid, surfing, HD-materiale ut på flatskjerm-TV, samt mindre krevende spill som Warcraft 3, Football manager, etc.

Kravene jeg har til maskinen:

Pris: Max 10.000, gjerne billigere.

CPU: Intel Dual Core

RAM: Minst 3 GB

HDD: Ikke viktig.

GPU: Noe bedre enn Intels integrerte løsninger, altså et hakk over X4500.

I tillegg bør den ikke støye altfor mye.

Her er forslagene jeg har hittil:

HP Pavilion DV-3 2080:

https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=446250

Dette er min heteste kandidat hittil. Minuset er en stiv pris, samt noen rapporter om endel varme og støy. Lillebroren DV-3 2030 er også aktuell.

HP Pavilion DV3610

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=120916

Også en fin maskin, ikke helt ulik den som er nevnt over

Packard Bell EasyNote RS 66 C2D T4200

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=126451

En veldig grei maskin til prisen, men jeg liker ikke designet. Skal visst finnes i svart også, men har ikke sett den i Norge. Fikk grei score i tester.

Dell Studio XPS 1340

En flott maskin designmessig, men litt dyr. Jeg er også litt skremt av alle som skriver om problemer med varmeutvikling.

Ellers er det jo mange andre fine maskiner, f.eks. toshiba, i denne størrelsen.

Dessverre har alle disse intels integrerte grafikkløsning, som kanskje blir litt svak dersom det skal spilles litt.

Dersom noen har forslag til andre maskiner, eller innspill om de jeg har skrevet om, fyr løs!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er sant det, specs`ene var veldig ok til prisen!

Bruker stort sett mus ja, det var vel heller det at maskinen var hvit og generelt så litt "femi" ut.. haha :!:

Men absolutt verdt å vurdere likevel :)

Lenke til kommentar

Ser på den Packard Bell pcen selv. Er det noen som har erfaringer med den? Den får litt blandet mottagelse (dog RS65 med litt ymse speccs på cpu og HDD)

Virker som et veldig godt tilbud til den prisens, så where's the catch?

Lenke til kommentar

Icedale:

Tror ikke det er sånn veldig catch, den har jo ikke verdens beste prosessor. Men god til prisen, ja.. en liten test her:

http://www.dinside.no/815127/tre-baerbare-paa-testbenken

Mez:

Takk for tips, men det er helt uaktuelt. Batteritid og design er det eneste positive med den maskinen. Den har svak prosessor og elendig grafikk.

Tore45:

Ja, har sett på den! Virker bra! Litt høyere pris enn andre maskiner med tilsvarende spec, men virker som om det er verdt det :)

Kajac: Macbook er fine maskiner, og egentlig ikke altfor dyre heller. Men jeg har alltid brukt PC, så jeg er litt bekymret for om jeg vil klare å bruke den.. og om programmene og spillene mine vil virke.

Tusen takk for tips alle sammen!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jdmik: Det vil den helt definitivt.. har lurt på den jeg også, men den har fått masse negativ tilbakemelding både på HW og andres forumer..

Spesielt på grunn av problemer med lyden, men også blåskjermer, frysing og generell ustabilitet.. Råder deg til å søke litt rundt før du kjøper denne.

Men spesifikasjonene og utseendet er jo konge :)

Lenke til kommentar

Definitivt Macbook! For å si det slik, klarer du å bruke windows, så klarer du å bruke OS X. Alt er mer logisk og gjennomtenkt I OS X, og windows ligger milevis etter hva brukervennlighet angår. Dersom du vil spille kan du kjøre spillene dine ved hjelp av crossover, eller ved å kjøre disse på en egen windows-partisjon. :)

Lenke til kommentar

De jeg vurderer nå er; Dell Studio XPS 13, MSI EX300/310, HP dv3610eo/dv3-2080, Packard Bell Easynote RS 66 + Macbook av noe slag.

Det jeg vektlegger er ytelse, design og pris. I den rekkefølgen. Noen som kan være behjelpelige? :p Pcen skal som sagt brukes til noe spilling, film etc etc.

Endret av jdmik
Lenke til kommentar

Har kjøpt PB RS66, og er så langt veldig fornøyd. Har litt mangefull bakgrunn siden dette er den første lappen jeg kjøper (bortsett fra eee 701) Har tidligere bygd stasjonære siden jeg hadde mer behov for kraft enn mobilitet.

Varme, støy og byggekvalitet er innenfor det jeg vil kalle akseptabelt for den prisen. Ikke noe spesielt til viftestøy, og tempen ligger på rundt 45 grader. (målt veldig vitenskapelig med venstre håndledd som tydeligvis er rett over CPUen) Ikke noe mere støy enn i en macbook.

Hvis det er ønskelig har jeg skrevet en litt lenger tilbakemedling til Acey som jeg kan poste hvis flere ønsker det?

Lenke til kommentar

PB RS66 Har også jeg her det jeg har sett foreløbig som kan virke negativt er at den er var for trykk fra yttersiden av skjerm lokket som responderer fort på det.

Virker som en god bærbar som er mer en rask nok for vanlig bruk både til bilder og film men spill vet jeg ikke noe om da det ikke er min vei.

fordel med slott inn på dvd/cd spilleren slik at ikke ting stikker ut i unøda.

batteri tid vet jeg ikke noe om da jeg ikke har testa det tastatur er hvitt med sort bokstaver negativt for noen ja men for mitt bruk nei da jeg primært bruker stasjonær

Lenke til kommentar
De jeg vurderer nå er; Dell Studio XPS 13, MSI EX300/310, HP dv3610eo/dv3-2080, Packard Bell Easynote RS 66 + Macbook av noe slag.

Det jeg vektlegger er ytelse, design og pris. I den rekkefølgen. Noen som kan være behjelpelige? :p Pcen skal som sagt brukes til noe spilling, film etc etc.

Jeg vil sterkt anbefale deg å sjekke ut Acer Aspire 3810T det er en kjempeflott PC til ca 7000kr som er veldig tynn og har en utrolig bra batteritid!

Lenke til kommentar

Jeg vil sterkt anbefale deg å sjekke ut Acer Aspire 3810T det er en kjempeflott PC til ca 7000kr som er veldig tynn og har en utrolig bra batteritid!

Når "jdmik" vektlegger ytelse på førsteplass så er kanskje ikke Timeline-serien så mye å satse på.. det er geniale maskiner på design og batteritid, men ytelsen er ikke spesielt bra..

Jeg har bestemt meg for en HP pavilion, må bare finne ut hvilken. Men har god tid før studiestart ;)

Lenke til kommentar

Dette er brukeranmeldelsen av Packard Bell Easynote RS66 som ICEDALE var så grei å skrive til meg! All kudos for denne må gå til Icedale ;)

---------------------------------------

Erfaringer med PB RS66

Generelt:

Greie speccs til en grei pris, men det vet du jo allerede.

Utseende

Hele saken minner meg mest om en macbook. Bare at denne virker litt kulere. Deler av chassieter i børstet stål, med Limited Edition og Packard Bell freset inn. Det som ikke er i børstet stål er hvit plast.

Det er noen knapper rett under skjermen (som viser om batteriet lades, ol.) Noen av disse er touch sensitive. Dvs. at du kan justere lyden, skru av på antennen, bluetooth ol. ved å dra fingeren over. Disse lysene er røde. Akkurat dette funker ikke optimalt hos meg. Sikkert fordi jeg disablet det når jeg disablet alt av PB ting som lå i oppstarten. (Hater alt det skrotet som er bunldet med, som de insisterer må starte når Pcen starter.)

Lyd:

Litt viftestøy, satt i et helt stille rom og oppdaterte. Da hørte jeg en lav dur fra viften. Når jeg sitter på labben hvor jeg har en stasjonæPC koblet til et instrument, et avtrekkskap, et kjøleskap, en inkubator (varmeskap) og AC i taket hører jeg ikke noenting. Ingen av disse lager høy lyd, så i et rom med normal støy tror jeg det er det samme. Mulig dette vil endre seg når jeg pusher den mer, og støvet kommer inn.

Varme:

Har få referansepunkter her. Har ikke installert noe software som sjekker dette. Uansett kommer dette fra BIOS og det stoler jeg ikke alltid på.

Jeg kjenner varmen i venstre håndeldd (viften sitter på venstre side.) Det er ikke ubehagelig varmt, men varmere enn 37 grader. Skal jeg tippe ligger det rundt 40-45 grader. (tipping, men håndleddet har rimelig tynn hud.)

Holder jeg hånden foran viftenåpningen er det ikke like varmt. Men på load merker jeg at tempen fra viften er høyere.

Skjermen:

Gossy, men i et opplyst lokale med lysrør og lys under skap på labbenken merker jeg ingenting når jeg skriver.

Ser jeg film så merker jeg det bedre. Ikke voldsomt, men litt. Har du vært borti en glossy skjerm før er det ca det samme.

Tastaturet:

Nesten fulltastatur. Godt å skrive på med passe fleks. Eneste som irriterer meg er at spacetasten (som jeg bruker venstre tommel på) ikke alltid registrerer at jeg presser den ned. Sikkert fordi jeg treffer den på kanten. Tastaturet selges tydeligvis også til Sverige og Danmark siden det har tre bokstaver der vi har ÆØ. Rent kosmetisk, ingen praktisk betydning. Samme gjelder §| tasten og >< tasten.

Tocuhpadden:

Helt ok, nederste cm virker ikke, men for min del merker jeg det ikke. Ikke noe stress at den er rund, og musetastene fungere godt nok. Jeg bruker ekstern mus uansett (gamer som jeg er , some habits die hard)

Lyd:

Lyden er helt grei. Ikke noe å si på høytalerne. Helt greit å se film. Ikke super, men ok. Ikke testet webkameraet.

Ytelse:

Ikke noen spillmaskin, men testet Tales of Monkey Island på litt lavere settings. Helt greit. WinRAR bruker litt lengre tid en jeg er vant til fra min stasjonære gaming rigg, men det var som forventet.

Når jeg fikk fjernet det meste av PB skrot som startet automatisk gikk det bedre. Speccsene snakker for seg.

Batteriet:

Ikke testet dette heller. Kjører uten batteri når den står ved siden av kontakten på labben.

Negativt:

Det er en buling på midten av tastaturet. Ca 1-1,5 mm. Vet ikke om det skal være sånn for å gjøre tastaturet lettere å bruke. Ingen andre skader på chassiet eller skermen. Bulen forplanter seg ikke ned til touchpadden. Strengt tatt ikke sjenerende. Skermen lukker seg ned til tastaturet, ingen glipper.

Pcen kommer bundlet med alt mulig skrot fra PB, Adobe, Norton ol. Ikke noen fullversjoner, bare test- eller light versjoner. En hel del PB spesifikke ting som man sikkert heller ikke trenger. Har som sagt deaktivert det meste uten problemer. (annet enn at de hurtigtastene ikke virker optimalt, ikke brydd meg om å sjekke hva som styrer det)

Supportsiden til PB suger, det samme gjør forumet deres. Vanskelig å finne det du er på jakt etter på supportsiden, og forumet har lite aktivitet.

HD kommer med en skjult recovery partisjon som man setter opp når man starter den første gang. Ikke glad i sånne løsninger, vil heller ha OS og drivere på CD/DVD. Dette kan vistnok bestilles fra PB hvis du ringer support telefonen. (ikke testet dette)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...