Gå til innhold

En hobbyfotografs "Skikk og bruk"

Anbefalte innlegg

Nettopp fått meg kamera, og har jo lyst til å teste det ut så mye som mulig over alt hvor jeg går. Men noe slo meg... er det egentlig lov? Hva kan en egentlig ta bilder av? Hva kan en ikke ta bilder av? Hva bør en være forsiktig med? Noen som kan komme til å påstå at noe ikke er lov, som faktisk er det? Etc., etc.

Så, hva må en huske på? Gjelder naturligvis å bruke litt common sense her, men la oss ta utgangspunktet i at jeg ikke har det :p

Eksempler: Er det lov å fotografere utsiden av butikker? Innsiden av butikker? Offentlige plasser? Bygninger? Blokker? Kontorbygninger? Bussholdeplasser? Togstasjoner? Flyplasser? Fremmede mennesker som venter på toget? Andres boliger? Parker? Mennesker i parker? Kjeledyr i parker? Noens kuer? Kirker? Konserter? Tilskuere på konserter? Stranda? Folk på stranda?

Endret av Svish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant. Men "privat bruk" vil det si det meste der en ikke tjener penger? Kan en dytte ut litt bilder på flicker for eksempel? Eller vil det på en måte da bli... offentlig eller hva en skal kalle det? Eller er det at så lenge det ikke er penger involvert så er det privat og ikke kommersielt?

Endret av Svish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...