Gå til innhold

Førstegangstjeneste -hvordan få mest mulig perm?

Melges

Anbefalte innlegg

Du tenker sikkert at han som startet denne tråden er en slappfisk som vil prøve å sluntre mest mulig unna i sin førstegangstjeneste. Det er på sett og vis ikke helt korrekt.

Grunnen til at jeg vil ha mest mulig permisjon er kjæreste. (hadde noen av mine kamerater eller venner lest det jeg har skrevet her hadde de nok ledd godt av meg).

Jeg vil gjerne gjøre min plikt i militæret og møter med god innstilling. Lenge har jeg og gledet meg til å gå i militæret, men det som ødelegger mye av gleden er at jeg må tilbringe så stor del av tiden min vekke fra kjæresten. Derfor spør jeg dere åpenhjertig om hvilken tjeneste jeg bør søke meg inn på for å få mest mulig permisjon. Jeg har hørt rykter om en brannvernstjeneste på Gardermoen (skal inn i luftforsvaret, madla 28 juli) som har en turnustjeneste med 1 uke på og 2 uker av. Noen som kan bekrefte at dette eksisterer?

Nok en gang, jeg er ikke en lat bleiking som ikke "orker militæret" eller "gidder å gå", jeg vil bare se kjæresten så mye som mulig i tillegg til å avlegge min førstegangstjeneste.

Takknemlig for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg husker riktig så har du 20-22 dager som skal øremerkes på perm. I noen avdelinger blir disse kvotert utover noen uker der hele troppen/kompaniet drar på perm samtidig, 7 eller 8 ganger iløpet av et år. Om du drar til en mer selvstendig tjeneste, eller der det ikke er behov for en samlet avdeling til enhver tid pga utdanning eller lignende, i feks et garnisons kp, eller basetropp så kan man søke å ta ut noen av permdagene når man selv ønsker.

Du har også velferds permer, men de brukes ved feks begravelser, familiekriser osv.

Du har også selvfølgelig tjenester der det benyttes turnus(ofte i vakt og sikring) der det varier 2 uker på, 2 av, osv, men det kommer an på personellkapasiteten i avdelingen. På min leir måtte to vaktlag gå 12 timersdager i 5 uker pga av dimittert personell, og nye soldater var ikke ferdig utdannet.

Endret av Sarion
Lenke til kommentar

Tja, cluet er ikke å ha mest mulig perm, men å tjenestegjøre nærmest mulig kjæresten din så du kan komme deg til henne etter at arbeidstiden er over.

Avhengig av hva og hvor du tjenestegjør så vil du ha muligheter til å ta fri om ettermiddagene , noe som er nok i mange tilfeller til å opprette et sosialt samliv.

Men det beste er faktisk å ikke tjenestegjøre. Med mindre du har fordeler av militærtjenesten (videre utdanning innen militæret ,politi etc) så synnes jeg personlig at det beste er å komme seg unna hele dritten, du er ikke den eneste som har gått inn forlovet / samboer for å avslutte året uten dame etc.

Lenke til kommentar
Avhengig av hva og hvor du tjenestegjør så vil du ha muligheter til å ta fri om ettermiddagene , noe som er nok i mange tilfeller til å opprette et sosialt samliv

Hehe, si det til de 90% av de som er i hærstyrkene i indre-Troms(Mordor), og er fra østlandet

Lenke til kommentar
Tja, cluet er ikke å ha mest mulig perm, men å tjenestegjøre nærmest mulig kjæresten din så du kan komme deg til henne etter at arbeidstiden er over.

Avhengig av hva og hvor du tjenestegjør så vil du ha muligheter til å ta fri om ettermiddagene , noe som er nok i mange tilfeller til å opprette et sosialt samliv.

Men det beste er faktisk å ikke tjenestegjøre. Med mindre du har fordeler av militærtjenesten (videre utdanning innen militæret ,politi etc) så synnes jeg personlig at det beste er å komme seg unna hele dritten, du er ikke den eneste som har gått inn forlovet / samboer for å avslutte året uten dame etc.

Kunne ikke være mer enig. Militæret i Norge er uprofesjonelt, nedprioritert og barnslig. Ikke verdt å ofre en kjæreste på. Men det er ganske enkelt å få turnus.

Vil foresten fraråde å havne i garden. Da må du skinne deg, og ikke mye morro å se ut som et kreftoffer hvis dama di er dritbra...

Lenke til kommentar
Kunne ikke være mer enig. Militæret i Norge er uprofesjonelt, nedprioritert og barnslig.

Jeg syns det er irriterende når folk snakker om ting de ikke har peiling på. Selvfølgelig er det deler av Forsvaret som er mer "pointless" enn andre. Men alikevel.

Og for å svare på spørsmålet til trådstarteren; Skaff deg en stilling nærmest mulig hjemme, og helst med turnus!

Lenke til kommentar
Vil foresten fraråde å havne i garden. Da må du skinne deg, og ikke mye morro å se ut som et kreftoffer hvis dama di er dritbra...

Er virkelig det et argument for å fraråde tjeneste i HMKG? At man må klippe håret? Nå må du rulle inn. Tenk om dama hans syntes kort hår er råsexy, det er ikke alle som kler å se ut som et jævla troll med bad hair day på huet heller. :roll:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Perm er ikkje mykje å satse på da dette ikkje er så mange vekene det er snakk om.

Kvar bur du? er det i nærheita av ein militærleir? Om du bur ikkje så alt for langt unna så er ei tjeneste med vanlig arbeidstid og fri i helga og kvelden det beste å satse på. Då kan du stikke heimigjen kvar kveld om du vil.

Bur du lengre unna så er turnus tjeneste greit å sattse på. Brannvernsassistentane har turnus, det vanligaste er å enten ha ei veke på, ei veke av eller to veker på og to veker av.

Turnustjenestane og spessielt brannvernassisten kan være vanskelig å få innpass i.

Om du får ei turnustjeneste så er det ikkje så farlig kvar du tjenestegjer. Når du har fri minst ei veke i gangen så spelar det ikkje så stor rolle om du brukar 30 min eller 8 timar på å reise heim, du reiser på dagtid når alle andre er på jobb/skule like vell.

Lenke til kommentar

haha.. skal på madla 29. juli. har AKKURAT samme problem. gleder meg som en unge og skal antageligvis ta utdanninga mi i forsvaret, men gruer meg til å være så mye unna dama. ikke fordi jeg er sjalu eller redd a finner seg en annen eller no, men fordi hu er bestevennen min og vi har det dritmorro sammen hele tida. men men.. skal vel klare meg. så, TC, vi får treffes på madla og sippe i kor. haha... og da meiner jeg sippe kalde pils, ikke grine. ^^,

Lenke til kommentar

Ikke søk deg til en stilling bare fordi du hører den har mye perm. Det er MANGE stillinger, spesielt i luft som har turnus, men du kan aldri vite om du faktisk får det. Det er tilfeldighetenes spill hvor du havner og om du faktisk får turnus. Dessuten er det ikke noe kult å sitte inne hele dagen om du vil være ute, og motsatt. Velg noe du har lyst å gjøre først og fremst, ha turnus i litt bakhodet, og håp du er heldig.

Lenke til kommentar

Jeg hadde nøyaktig det samme problemet som deg når jeg skulle i forsvaret. Fikk dame 2 mnd før jeg skulle inn. Jeg havnet på Madla. Mitt kompani var heldig og fikk perm alle helger utenom to. Da var det bare å hive seg på kystbyssen hver fredag.

Siden jeg bor i Bergen søkte jeg meg inn på vakt og sikring ved Håkonsvern, og fikk turnus en uke av og en uke på. Jeg gjorde også allt jeg kunne for å ikke havne på båt. Det ble et år med mye playstation og filmer, men var verd det. Er sammen med damen fortsatt idag :).

Er enig med det som ble skrevet over, forsvaret er ikke verd å miste en dame.

Jeg vil anbefale deg å søke deg inn på nærmeste base og få en tjeneste med turnus eller en tjeneste hvor du har fri etter arbeidstid og kan reise hjem. Blir som en 8-16 jobb. Bla sjåførene, brannfolkene og basekontor folkene på håkonsevern hadde fri etter 16. Jeg kan ikke si hvordan det er på andre baser.

Endret av .Andre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...