hean Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Lurer på litt på hvorfor autofokus på livewiev er så dårlig som den er. Kompaktkameraer som også bruker skjermen som søker gjør jo den jobben mye bedre. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Kompaktkameraer gjør ikke nødvendigvis jobben bedre, men siden de har mye mindre sensor (og dermed kortere brennvidde, mindre inngangspupill på optikken og tilsvarende større skarphetsdybde) så trenger ikke fokus å være så presis for at bildet skal virke skarpt. Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 Kompaktkameraer gjør ikke nødvendigvis jobben bedre, men siden de har mye mindre sensor (og dermed kortere brennvidde, mindre inngangspupill på optikken og tilsvarende større skarphetsdybde) så trenger ikke fokus å være så presis for at bildet skal virke skarpt. Hmmm, blir ikke brennvidden lengre ved mindre sensor? Når det gjelder det med blender merker jeg ikke spesielt forskjell på forskjellige blenderverdier. Det jeg reagerer mest på er hvordan autofokusen jobber, ikke hvor rask den er. Med livewiev hører man at fokusmotoren ikke jobber jevnt men hakker seg på en måte frem til fokus. På mitt meget billige kompaktkamera jobber fokusmotor jevnt til ønske fokus er oppnådd. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 (endret) Autofoukusen i et speilreflekskamera er i utgangspunktet fasedetekterende, og AF-motorene er designet for dette. I slike systemer "vet" motoren hvor langt den skal "kjøre", og systemene er optimalisert for dette. Kontrastdetekterende AF er imidlertid en "prøve-og-feile-metode", hvor man gjennom mange små steg prøver å finne frem til optimal fokus. (det står beskrevet i Nikon-artikkelen jeg lenket til ovenfor) Det er derfor du hører motorene "hakke" seg frem. Dette er mye mer tidkrevende, og som Sutekh skriver, så er fokus langt mer kritisk på speilrefleks med liten dybdeskarphet, enn for kompaktkameraer med enorm dybdeskarphet. I og med at kontrastdetekterende AF i live view er noe som dukker opp 20-25 år etter at spesifikasjonene ble utviklet for fasedeteksjon, så må man nok leve med at ting fungerer "litt" suboptimalt ennå en stund. Der antar jeg at systemer som mFT, som er utviklet for kontrastdeteksjon, vil ha en stor fordel. Endret 29. juni 2009 av Anew Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Hmmm, blir ikke brennvidden lengre ved mindre sensor?Brennvidden er uavhengig av sensorstørrelse, men med liten sensor trenger du kortere brennvidde for å gi samme bildeutsnitt som en større sensor. LX3-en min har brennvidde 5,1-12,8 mm, det tilsvarer omtrent 17-50-objektivet jeg har på D80. Kortere brennvidde betyr mindre blenderåpning for å gi samme blendertall. f/2,8 ved 12,8 mm gir inngangspupill på 4,6 mm. Samme blendertall ved 40mm (som gir tilsvarende bildevinkel på D80en) gir inngangspupill på 14,3 mm. Jo større blenderåpningen er, jo kortere blir skarphetsdybden. Når det gjelder det med blender merker jeg ikke spesielt forskjell på forskjellige blenderverdier.Hvis du eksperimenterer litt med skarphetsdybde ved å bruke lang brennvidde og relativt kort fokusavstand, og så variere blendertallet fra stor til liten blenderåpning så vil du nok merke forskjell. Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 Takker for svar... målet var egentlig å få bekreftet at det ikke er noe feil med autofokus på livewiev noe det sikkert ikke er. Uansett, livewiev brukes kun i "nød", av og til komponerer jeg bilde i livewiev og fokuserer etterpå uten... dumt at visse ting skal fungere så dårlig i 2009. Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 dumt at visse ting skal fungere så dårlig i 2009. Ja, så mye bedre det var når ting fungerte dårlig i 2008. Da kunne man liksom forstå det siden det var 2008. Nå som det er 2009 synst jeg og det er dårlig at flyvende biler og fungerer så dårlig. Hallo liksom, det er 2009! Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 dumt at visse ting skal fungere så dårlig i 2009. Ja, så mye bedre det var når ting fungerte dårlig i 2008. Da kunne man liksom forstå det siden det var 2008. Nå som det er 2009 synst jeg og det er dårlig at flyvende biler og fungerer så dårlig. Hallo liksom, det er 2009! Haha... kule-ku Du er ikke like kul når slaktebilen kommer Faktisk så synes jeg autofokus på livewiev burde fungere bedre enn det gjør selv om det er 2008 eller 2009. Om kalenderen hadde vist 1997 så hadde jeg nok ikke reagert på det, hadde nok vært glad for å ha autofokus i det hele tatt. Lenke til kommentar
flarsson Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Nu skriver Nasciboy ikke hvilket kamera, han synes har langsom autofokus i Liveview. Liveview på dSLR blev introduceret med Olympus E-330 i 2006. Mange af de første dSLR, der havde Liveview, skulle sænke spejlet, lave autofokus og derefter hæve spejlet igen for at autofokusere (Olympus E-330 dog undtaget, da den havde et anderledes Liveview-system). Senere har en del dSLR med liveview fået kontrast-detect-AF i Liveview. der dog normalt anses som langsommere end den fasedetekt-autofokus, der anvendes i dSLR med brug af den traditionelle søger (altså IKKE Liveview). Vedrørende optimering af objektiver til Fasedetekt-AF, vil jeg tilføje at en del af Olympus's objektiver har fået ny firmware, således at deres Kontrastdetekt-AF er blevet hurtigere. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Skal bare legge til at Sonys A-350 (sikkert det samme som for A-300 også) er meget kjapp på auto-fokus i liveview, noe jeg la merke til først etter at jeg hadde prøvd en del forskjellige kameraer som var langt tregere. Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 Skal bare legge til at Sonys A-350 (sikkert det samme som for A-300 også) er meget kjapp på auto-fokus i liveview, noe jeg la merke til først etter at jeg hadde prøvd en del forskjellige kameraer som var langt tregere. Faktisk enig i dette da jeg har eid en Sony alpha300 før men den ble raskt byttet ut på grunn av uskarpe bilder og mye støy. Hadde likevel en morsom livewiev funksjon med at selve skjermen var akkurat så lyst bilde kom til å bli, uten blits vel og merke. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Skal bare legge til at Sonys A-350 (sikkert det samme som for A-300 også) er meget kjapp på auto-fokus i liveview, noe jeg la merke til først etter at jeg hadde prøvd en del forskjellige kameraer som var langt tregere.Mnja. Sony A3x0-kameraene har vel ikke kontrastdetekterende fokus i det hele tatt, så de kan ikke helt sammenlignes. Grunnen til at de fokuserer så raskt i liveviewmodus er at de bruker en separat sensor for liveview (en løsning som minner om den Olympus hadde i nå utgåtte E-330), og dermed kan bruke den fasedetekterende fokusmodulen også i liveview. Ulempen er at det medfører en del kompromisser i designet av den optiske søkeren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå