rozon Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 La oss anta en snekker som jobber i et snekkerfirma. På fritiden jobber han i et ENK eller rett og slett for en konkurrent. Er det noen lover og regler som regulerer slike forhold? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Vel, hvis han bruker informasjon fra sitt arbeidsforhold i firma #1 til fordel for eget firma/firma #2 vil det være i strid med lojalitetsplikten i arbeidsforhold. Kan bli heftige erstatningssaker over slikt. Avhengig av det konkrete saksforhold kan det også være i strid med lojalitetsplikten rett og slett å drive konkurranse mot egen arbeidsgiver. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 Hva vil informasjon si i denne saken? Erfaringene mine gjennom et langt yrkesliv er jo tjenesten jeg leier ut til bedriften, og så vidt jeg vet innehar jeg den informasjonen enten jeg jobber for #1 eller #2. Vi snakker ikke om 'flytting' av propertiær eiendom, men om mine kunnskaper/erfaringer. Fra min side dreier saken seg om å bevise at jeg kan. Bedriften jeg jobber for mener de har verdens beste løsning, og vil ikke høre på input, men jeg er sikker på at jeg kan klare det bedre. Kall det gjerne en egotrip... Jeg har lyst å gjøre dette, og kunne forsåvidt gjort det gratis for gleden av å få realisert ideen min. Firma #2 har ikke nok arbeidsmengde for meg til å ansette meg fulltid, så det er ikke en aktuell løsning. Bryter jeg med lojalitetsplikten? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Men disse erfaringene dine er det jo firmaet som har betalt for at du skal kunne opparbeide deg. Å jobbe for et annet firma som driver i direkte konkurranse mot de samme kundene som eget firma har tradisjonelt sett vært direkte brudd på lojalitetsplikten i større eller mindre grad. Å drive research på eget initiativ i privat sammenheng er ikke i strid med lojalitetsplikten, men å drive konkurranse mot egen arbeidsgiver kan fort bli det. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 30. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2009 Men det stemmer ikke. Arbeidsgiveren min har ikke betalt for de ferdigheten som jeg nå er verdifull på grunn av, og disse ferdighetene er ikke innenfor arbeidsområdet mitt. Når jeg lufter tanker i de baner får jeg raskt svar "at dette ikke er en del av din stilling og vi driver ikke med R&D her." Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Det er vel ikke uvanlig at det står i arbeidskontrakt at du ikke har anledning til å drive med konkurrerende virksomhet (ihvertfall i IT-bransjen, vet ikke hvordan det er i snekkerbransjen). Driver du konkurrerende virksomhet på fritiden, ja så vil nok det være et brudd på den såkalte lojalitetsplikten. Du kan miste jobben for slikt. (Derimot hvis det IKKE er konkurrerende virksomhet det er snakk om, så stiller nok saken seg noe annerledes.) Det beste er kanskje å ta en samtale med din overordnede og høre om de har noen synspunkter på saken? Kanskje de synes det er helt OK.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå