Gå til innhold

[Løst]Ny pc til HD redigering, 3D animasjon med mulighet for litt spilling, 10K

Gjest Slettet-GULVEX9f

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-GULVEX9f

Hei!

Jeg har funnet ut at det er på tide med ny pc nå.

Jeg driver først og fremst med redigering og animasjon. Jeg bruker Adobe CS4 prod. prem., først og fremst Premiere og After Effects. I tillegg driver jeg med 3D, her bruker jeg 3DS max og Blender. Dette er hovedfokuset når jeg nå kjøper ny, men jeg vil i tillegg ha mulighet til å spille nye spill med grei kvalitet.

Budsjettet er i utgangspunktet på 10.000, men kan strekkes litt begge veier.

Jeg har i utgangspunktet ingen planer om overklokking.

PSU og DVD-rom har jeg fra før.

Dette var det jeg først så for meg:

Asus P5Q Pro

Intel Core 2 Quad Q9400

Sapphire Radeon HD 4870 1GB eller Sapphire Radeon HD 4890 1GB

Antec Performance One P182

Samsung Spinpoint F1 750 GB

Corsair Dominator TWIN2X PC8500 4GB DDR2 (2 pakker, altså 4x2GB)

Dette kommer på drøye 8000,-

Så kommer jeg til spørsmålene:

- Prosessoren er jo veldig viktig når det bl.a. kommer til rendring i 3D-programmene. Bør jeg vurdere Intel Core i7 Quad 920 med tilhørende DDR3-RAM i stedet? Vil dette gi meg en kraftigere maskin uten at prisen skyter over 10.000?

- Jeg har hørt noe snakk om at nVidia GPU'er jobber bedre med Adobe-programmer enn Radeon. Stemmer dette, og kan noen i så fall anbefale et kort som yter omtrentlig det samme som det jeg plukket ut fra Radeon?

- Bør jeg jeg bruke penger på en SSD til OS'et og programmer? Er det verdt prisen med tanke på mitt bruksområde og resten av oppsettet?

Håper noen kan hjelpe meg her, på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forslag med SSD. SSD er en stor fordel. Det finnes bedre og dyrere SSDer, men jeg landet her. Synes den her er dyr nok, og god nok.

Nvidia har nok en liten fordel på skjermkort i forhold til de oppgaver du listet, men AMD har vel nærmet seg så store forskjeller er det ikke. Jeg velger allikevel et bra skjermkort fra Nvidia. Skal jeg gå over til AMD så ville jeg valgt HD4770 for å spare noen kroner, men det finnes ikke på markedet. GTX260 er greit priset.

Skal du går for 775 system så velg Q9550, 775 kort og 8GB DDR2 blir billigere enn i920-system. AMD sine 4-kjerners er også bra. Da ville jeg valgt AMD940 + AM2+ kort + 8GB DDR2 fordi det er det billigste alternativet. Evt AMD955 + AM3 med DDR3, men da sparer du ikke mye i forhold til Intels i920.

CS4 liker ram og derfor er 64 bit operativsystem en fordel.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar
Hei!

Jeg har funnet ut at det er på tide med ny pc nå.

Jeg driver først og fremst med redigering og animasjon. Jeg bruker Adobe CS4 prod. prem., først og fremst Premiere og After Effects. I tillegg driver jeg med 3D, her bruker jeg 3DS max og Blender. Dette er hovedfokuset når jeg nå kjøper ny, men jeg vil i tillegg ha mulighet til å spille nye spill med grei kvalitet.

Budsjettet er i utgangspunktet på 10.000, men kan strekkes litt begge veier.

Jeg har i utgangspunktet ingen planer om overklokking.

PSU og DVD-rom har jeg fra før.

Dette var det jeg først så for meg:

Asus P5Q Pro

Intel Core 2 Quad Q9400

Sapphire Radeon HD 4870 1GB eller Sapphire Radeon HD 4890 1GB

Antec Performance One P182

Samsung Spinpoint F1 750 GB

Corsair Dominator TWIN2X PC8500 4GB DDR2 (2 pakker, altså 4x2GB)

Dette kommer på drøye 8000,-

Så kommer jeg til spørsmålene:

- Prosessoren er jo veldig viktig når det bl.a. kommer til rendring i 3D-programmene. Bør jeg vurdere Intel Core i7 Quad 920 med tilhørende DDR3-RAM i stedet? Vil dette gi meg en kraftigere maskin uten at prisen skyter over 10.000?

- Jeg har hørt noe snakk om at nVidia GPU'er jobber bedre med Adobe-programmer enn Radeon. Stemmer dette, og kan noen i så fall anbefale et kort som yter omtrentlig det samme som det jeg plukket ut fra Radeon?

- Bør jeg jeg bruke penger på en SSD til OS'et og programmer? Er det verdt prisen med tanke på mitt bruksområde og resten av oppsettet?

Håper noen kan hjelpe meg her, på forhånd takk!

vær også klar over at i adobe AE så ligger det lisens for en ekstra rendering node, du kan altså installere after effects på en ekstra maskin og bruke denne også til rendering. dermed så kan du bruke en "litt eldre" maskin som hjelp ved nattlig rendering og frigjøre en maskin til redigering.

når det gjelder rendering så gjelder 2 ting egentlig... mange cpu/gpu og MYE minne + minst en kjapp disk, jeg ville ha kjøpt minst 2 kjappe disker og satt disse i stripe(det nesten dobler r/w hvis kontrolleren er god) og brukt dette som arbeidsdisk for adobe.

for 3dmax gjelder det også å ha mye minne og mange cpu/gpu... ett litt billig, godt stabilt skjermkort eller 3, er bedre enn 1 dyrt ustabilt. 3dmax er kresent på skjermkort og drivere, så jeg ville ha sett nøye på hvilken kort de har drivere til før jeg hadde kjøpt noe... selv anbefaler jeg quaddro kort i mellom sjiktet, de billigste klarer ikke mye før de går tom for ressurser... dette gjelder spesielt ved redigering og "preview" med kjøring av animasjonen frem og tilbake... og de i høyere sjikt er forferdelig dyre...

Det er ofte ikke kortet i seg selv som er problemet(bortsett fra mengde minne) men driveren til kortet, det er derfor quaddro kortene er såpass mye dyrere, fordi driverne til disse er lagt for høyere stabilitet (ihvertfall en av hovedårsakene, så kan man diskutere dette med prising mot det proffe markedet og sånt i en annen tråd).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GULVEX9f
Forslag med SSD. SSD er en stor fordel. Det finnes bedre og dyrere SSDer, men jeg landet her. Synes den her er dyr nok, og god nok.

Nvidia har nok en liten fordel på skjermkort i forhold til de oppgaver du listet, men AMD har vel nærmet seg så store forskjeller er det ikke. Jeg velger allikevel et bra skjermkort fra Nvidia. Skal jeg gå over til AMD så ville jeg valgt HD4770 for å spare noen kroner, men det finnes ikke på markedet. GTX260 er greit priset.

Skal du går for 775 system så velg Q9550, 775 kort og 8GB DDR2 blir billigere enn i920-system. AMD sine 4-kjerners er også bra. Da ville jeg valgt AMD940 + AM2+ kort + 8GB DDR2 fordi det er det billigste alternativet. Evt AMD955 + AM3 med DDR3, men da sparer du ikke mye i forhold til Intels i920.

CS4 liker ram og derfor er 64 bit operativsystem en fordel.

Hei, takk for raskt svar.

Jeg kommer til å bruke win7 rc 64bit inntil videre.

Hvordan er gtx260 sammenlignet med HD4870 og HD4890? Både med tanke på animasjon og redigering, men også spilling av nyere spill (f.eks. farcry 2, crysis etc.)? Hvorfor anbefaler du gtx260 fremfor de andre lurer jeg vel på...

"Q9550, 775 kort og 8GB DDR2 blir billigere enn i920-system". Blir det dårligere? Tenker bl.a. på at det jo har høyere klokkehastighet og mer RAM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...