saladin waits for alice Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Jeg ringte just opptakskontoret for universitet i min by, ho sa hvis man har strøket i et fag eller eksamen så får man ikke generell studiekompetanse, ergo man får ikke studere innenfor høyere utdanning. Jeg spurte henne om angående en sak som jeg har lest om, hvor eleven strøk i norsk eksamen (noe som er litt spesielt siden man må få minst 3'er) og fikk likevel kommme inn på skoleønsker men måtte da ta privatist eksamen i løpet av året, og hvis ho/han stryker da, så blir ho "kastet ut" av skolen. Jeg strøk i fysikk, ha det bra historielærer! for i år... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Denne berømmelige eleven som får opptak selv om han ikke har bestått er ganske vanlig. Har allikevel aldri sett noen dokumentasjon på at han eksisterer... Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 (endret) Ingen av universitetene jeg har snakket med (UiS og NTNU) tilbyr slik «betinget opptak». Moren min kjente ei på lærerskolen, ei i klassen hennes, som hadde strøket i matematikk ... Hun fikk innpass, men måtte da bestå matematikk for å kunne fortsette etter førsteåret. Dette var riktignok i steinalderen, når moren min var 20, så det er godt mulig (eller meget mulig) at det ikke er slik i dag. Jeg hadde ikke vurdert i kroppsøving siste halvår, så jeg får ikke studere matematikk på universitetet. Forstå det den som vil ... Hadde det vært medisinstudier eller noe slikt, hadde jeg forstått det. Der er det kamp om plassene, og da velger de selvfølgelig fra øverste hylle. Men på et åpent studium som matematikk, hvor «alle» kommer inn, mener jeg at de burde vist litt «goodwill». Jeg har 6-er i matematikk fra vgs, men jeg er tydeligvis uskikket til å studere dette, fordi jeg var borte da vi hadde coopertesten ... Hadde jeg fått tatt dette årsstudiumet, ville jeg fått to ekstrapoeng, i tillegg til noe fornuftig å gjøre - før jeg søker siv.ing. neste år. Endret 30. juni 2009 av Billy-the-kid Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Systemet funker sånn at hvis du stryker kan du fortsatt komme inn på Universitet hvis du tar opp igjen, og står på eksamen innen et halvt år\jul. Dette vet jeg fordi det har blitt sagt til meg av min skole, pluss at min mor jobber med blant annet inntak på UiA og dette er visst ikke uvanlig. Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Systemet funker sånn at hvis du stryker kan du fortsatt komme inn på Universitet hvis du tar opp igjen, og står på eksamen innen et halvt år\jul. Dette vet jeg fordi det har blitt sagt til meg av min skole, pluss at min mor jobber med blant annet inntak på UiA og dette er visst ikke uvanlig. Dette er ingen generell regel. Har selv kontaktet universitetene jeg har søkt (ikke UiA, riktignok), både per e-post og telefon, og dette var visst helt umulig. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Vel, UiA er ikke de eneste som bedriver dette, det er helt sikkert. Det er ikke sånn at hvert universitet er helt isolert fra andre. Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 30. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2009 De på UiA sa til meg at de gjør ingen unntak uansett, sier ikke at du lyver, men kan det hende at det blir gjort tjenester da? Jeg har søkt på historie årstudium hvor det står at "alle" kommer inn. Merklige greier, hadde vært chill å slippe å vente 6 månender for å komme inn xD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå