Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Stryk i en eksamen = ingen høyere utdanning

Anbefalte innlegg

Jeg ringte just opptakskontoret for universitet i min by, ho sa hvis man har strøket i et fag eller eksamen så får man ikke generell studiekompetanse, ergo man får ikke studere innenfor høyere utdanning.

Jeg spurte henne om angående en sak som jeg har lest om, hvor eleven strøk i norsk eksamen (noe som er litt spesielt siden man må få minst 3'er) og fikk likevel kommme inn på skoleønsker men måtte da ta privatist eksamen i løpet av året, og hvis ho/han stryker da, så blir ho "kastet ut" av skolen.

Jeg strøk i fysikk, ha det bra historielærer! for i år...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av universitetene jeg har snakket med (UiS og NTNU) tilbyr slik «betinget opptak». Moren min kjente ei på lærerskolen, ei i klassen hennes, som hadde strøket i matematikk ... Hun fikk innpass, men måtte da bestå matematikk for å kunne fortsette etter førsteåret. Dette var riktignok i steinalderen, når moren min var 20, så det er godt mulig (eller meget mulig) at det ikke er slik i dag.

Jeg hadde ikke vurdert i kroppsøving siste halvår, så jeg får ikke studere matematikk på universitetet. Forstå det den som vil ... Hadde det vært medisinstudier eller noe slikt, hadde jeg forstått det. Der er det kamp om plassene, og da velger de selvfølgelig fra øverste hylle. Men på et åpent studium som matematikk, hvor «alle» kommer inn, mener jeg at de burde vist litt «goodwill». Jeg har 6-er i matematikk fra vgs, men jeg er tydeligvis uskikket til å studere dette, fordi jeg var borte da vi hadde coopertesten ... Hadde jeg fått tatt dette årsstudiumet, ville jeg fått to ekstrapoeng, i tillegg til noe fornuftig å gjøre - før jeg søker siv.ing. neste år.

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar

Systemet funker sånn at hvis du stryker kan du fortsatt komme inn på Universitet hvis du tar opp igjen, og står på eksamen innen et halvt år\jul. Dette vet jeg fordi det har blitt sagt til meg av min skole, pluss at min mor jobber med blant annet inntak på UiA og dette er visst ikke uvanlig.

Lenke til kommentar
Systemet funker sånn at hvis du stryker kan du fortsatt komme inn på Universitet hvis du tar opp igjen, og står på eksamen innen et halvt år\jul. Dette vet jeg fordi det har blitt sagt til meg av min skole, pluss at min mor jobber med blant annet inntak på UiA og dette er visst ikke uvanlig.

Dette er ingen generell regel. Har selv kontaktet universitetene jeg har søkt (ikke UiA, riktignok), både per e-post og telefon, og dette var visst helt umulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...