phpnuke Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Hei! Idag kom tremenningen min og ei anna dame for å hente diverse ting som tilhørte min Tipp-oldefar som de skal bruke i forbindelse med en utstilling. Forøvrig snakk om et helt lass. Som både min far og jeg anmerket og gjorde det høyt for de var at tingene skulle tilbake her, ettersom oldefaren min også drev samme business og min bestemor da har arvet alt dette. Har ikke noe dokumenterte papirer på tingene som ble utlånt, noe som jeg ser på svært bekymringfylt. Hun dama er fra et selskap i byn, ettersom det er noe fusjon i bildet. Hun virket litt frekk. Før jeg rakk å stå opp i dag var hun allerede igang med å gå gjennom husene etter ting(!)... Jeg er redd for at diverse av de tingene som ble utlånt ikke kommer tilbake her, rett og slett fordi de skal brukes som utstilling i lokalene.. Har jeg i det hele tatt noen rettigheter her? Ikke det at jeg tviler til min tremenning, men er faktisk andre folk i bildet og. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Har bestemoren din, som tydeligvis eier dette, gjort noen avtale om utlånet? Du har nok ingen rettigheter -- hvis du ikke eier det, selvfølgelig. Og du kan ikke hevde rettigheter over fremtidig arv heller. Det blir i så fall bestemoren din (eller vedkommende eier) som må kjøre den saken. Hvis du er bekymret, krev å få satt opp en oversikt over hva som lånes ut. Få også en solid oversikt over hva det skal brukes til, og når det skal leveres tilbake. Jo mer detaljert, jo bedre. Jo mer skriftlig dokumentasjon du har å vise til, desto bedre rustet står du dersom det skulle bli konflikt ut av det. Lenke til kommentar
phpnuke Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 Ja min bestemor er død, så er nok faren min som eier dette. Spesielt jeg angrer i ettertid på at jeg ikke gikk detaljert over sakene. Men om det skulle bli noe miksmask vet jeg jo hvor de har de. Så altså ingen rettigheter nei?! :| Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Vel, det er jo en grunnleggende del av begrepet eiendomsrett at andre enn eieren har begrensede muligheter til å gjøre rettigheter gjeldende overfor det som eies... Hvis det ikke er snakk om verdier som utløser arveavgift burde det være en smal sak å be faren din om å gi det til deg. Da vil du være eier, og kunne gjøre eiendomsretten gjeldende. I siste instans kan du da hevde eiendomsretten ved anmeldelse om underslag/tyveri. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå