Gå til innhold

Ekstremt dårlig internettlinje


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har i litt over en uke nå notert meg hastigheten på nettet mitt. Jeg har en 20 mbit linje levert av Canal Digital.

 

Grunnen til at jeg startet med dette var da jeg etter 10 mnd fikk forklaringen på hvorfor regningene alltid var 100 kr mer enn hva som var avtalt ved bestilling. Canal Digital hadde droppet 16mbit linja jeg egentlig bestile og oppgraderte den til 20 mbit linje uten mitt samtykke, eller i å heletatt si ifra til meg. (Dette har også skjedd med en venn av meg som bor et helt annet sted).

 

For jeg hadde ikke merket noen særlig forbedring på nettet mitt. Snarere tvert imot. Her er et par tester jeg har gjort nylig.

22.06

Speedtest.net speedometer: 2.4 mbps

ItAvisen speedometer: 8.8 mbps

23.06

Speedtest.net speedometer: 6.3 mbps

ItAvisen speedometer: 11.3 mbps

24.06

Speedtest.net speedometer: 5.5 mbps

ItAvisen speedometer: 7.9 mbps

26.06 (bortreist 25.069)

Speedtest.net speedometer: 6.3 mbps

ItAvisen speedometer: 10.1 mbps

27.06

Speedtest.net speedometer: 6.6 mbps

ItAvisen speedometer: 7.9 mbps

28.06

Speedtest.net speedometer: 2.3 mbps

ItAvisen speedometer: 6.3 mbps

29.06

Speedtest.net speedometer: 5.6 mbps

ItAvisen speedometer: 10.0 mbps

 

 

Det jeg egentlig lurer på er om dette er gyldige steder å teste netthastighet? Er det noen som har noen andre sider for testing?

Ettersom nettet er treig og ustabilt som fy (kan ikke spille playstation online uten å bli disconnected iløpet av 30 min), har jeg rett til å enten få noen prisreduksjon eller en annen løsning for kompensasjon? Er ihvertfall surt å betale maks pris for et nett som ikke holder medium kvalitet hvertfall :no:

Endret av bandreas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Archongamer - Jeg bruker trådløst, men har også testet med kabel.

 

JonChris - Routern er levert av Canal Digital for å passe til hastigheten, og før jul hadde den ingen problemer med hastigheten. Så skulle den plutselig ikke takle hastigheten syns jeg det er veldig rart.

Lenke til kommentar
Archongamer - Jeg bruker trådløst, men har også testet med kabel.

 

JonChris - Routern er levert av Canal Digital for å passe til hastigheten, og før jul hadde den ingen problemer med hastigheten. Så skulle den plutselig ikke takle hastigheten syns jeg det er veldig rart.

 

Har du pratet med CD om dette?Altså fått en tekniker til å kontrollere linja di?

 

Hadde selv litt problemer med min hastighet og tok en telefon til CD.

Fikk beskjed om at tekniker skulle titte og ta kontakt, og neste dag fikk jeg telefon fra en tekniker som sa det var funnet en feil og ba meg prøve linja med han på tråden.

Siden har alt vært litt over den hastigheten jeg betaler for.

 

Bor du i område med mange hustander som alle bruker CD kan det jo være basen dems begynner å slite, men det kan vel kun de fortelle deg, så om du ikke har gjort det ville jeg ringt og hørt.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hvilket modem du har, men hos meg (Nextgentel, THOMSON SpeedTouch 546), kan du enkelt sjekke den hastigheten operatøren gir deg.

 

Hvis du går på startsiden for modemet via en nettleser (10.0.0.1 hos meg, koblet PC direkte mot modem, det står sikkert i manualen til modemet ditt) kan du se hvilken hastighet det er du får. Den er gjerne noe høyere enn det du får på nettsider med speedtest (på grunn av eventueller forsinkelser/tap underveis), men det er faktisk det operatøren sender deg og vil referere til ved en eventuell tvist.

 

Håper det var til litt hjelp, lykke til :)

 

EDIT: skrev litt feil

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
For å sjekke farta laster du ned en fil, eller flere filer fra flere kilder. Deretter tar du hvor mange byte du laster ned i minutter og ganger med 8. Da får du hastigheten din.

 

Det er vel strengt tatt ikke nødvendig ettersom en side med speedtest gjør akkurat det samme, bare at den måler tiden og beregner hastigheten for deg. Ikke alltid like nøyaktig dog.

Lenke til kommentar
http://www.bredbandskollen.se/oldVersion.html

Gå til linken ovenfor og last ned 5.02 versjonen. Dette er en meget god hastighetstest som tester både UDP og TCP hastighet separat. Når du kjører testen er det viktig at du kobler med kabel pga. tap gjennom trådløse nettverk.

 

Har snakket med en kundebehandler når jeg ringte Canal Digital. De bad meg også sjekke farten min på bredbandskollen.se - da dette var deres sjekkested. Det jeg stiller meg litt skeptisk til er hvorfor akkurat denne måleren gir et relativt bedre resultat enn de norske. På det beste var jeg oppe i 19mbit på dette svenske speedometeret, men igjen så er dette veldig ustabilt og svinger kraftig.

 

Men dette er uansett ikke den farten jeg har hjemme, da jeg aldri har 20 mbit å rutte med. Nettsider laster delvis, da de før "poppet" frem på sekundet. Nå kommer bildene delvis frem, som med modem for 10 år siden.

Og linja blir mer og mer ustabil. Nettet blir borte ca 1 gang i timen - dette skjer med både trådløse og kabel-tilkoblinger. Så det at det er trådløst på bærbar pc'n har ingenting å si.

Har en venn som bor på andre siden av byen (Trondheim) som sliter med akkurat det samme, dog så er farten hans en anelse raskere.

 

 

Jeg mistenker at Canal Digital for å opperere med denne svenske testen for å oppnå best resultater på sjekken, selv om denne farten aldri når oss i Norge. Jeg bor som sagt i Trondheim, og speedtest.net har en måler i Leikanger (ikke langt unna) som aldri kommer over 7 mbit.

Og av all nedlastning jeg har foretatt meg de siste 6 mnd har ikke farten tilsvart 20 mbit.

Lenke til kommentar

Speedtest er browserbasert get gir ein viss usikkerheit i utgangspunktet. TPtest har egen programvare som kan kjøres som klient)

 

Når det gjelder å teste speedtest sin leikanger-server så ville eg ikkje tatt resultatet der for god fisk.

 

Sitter i Oslo og få via speedtest sin server i oslo nesten 18.22Mbit og 3.74Mbit opp, mot leikanger 4.75 og 3.43. Åpenbart at denne ikkje greier noko særleg høgare enn 5-7Mbit-tester

TPtest sin web av meg 16.41Mbit og 3,69Mbit

 

På upload er det egentleg små forskjeller på alle tre 0.31Mbits i forskjell. Dette tyder på at avstanden oslo-leikanger ikkje reduserer hasitigheiten noko særleg. At leikanger viser så dårlig på nedlasting er nok serverene hjå fylkeskommunen som må ta skylda for ikkje Canal digital.

Og forbindelsen Trondheim-Leikanger er mest sansynleg Trondheim -> Oslo -> Leikanger

 

Prøv heller Bergen-serveren eller Oslo-serveren (hafslund)

 

Som ein liten detalj, sitter faktisk på trådlaust og får desse resultata.

 

 

Canal digital bruker telenors infrastruktur,der sitene sitter utanfor denne infrastrukturen og ikkje har god forbindelse mellom "sin" infrastruktur og telenors nett vil ein får dårlige hastigheiter.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bare bumper tråden her litt.

 

Gikk litt blindt frem og testet Leikanger som ligger nærmest Trondheim, men det kan virke som om denne faktisk ikke er kapabel for bedre enn ~6MB. Testet Oslo og Bergen og fikk bedre resultat, dog ikke 20MB som jeg fortsatt betaler for.

Jo nærmere Sverige jeg tester, jo bedre resultat får jeg. Synd det ikke er noe i Trondheim jeg kan teste for å få et klart svar. Men takk for en liten avklaring der Jankee.

 

Uansett, grunnen til at jeg bumper tråden er for å få svar/avklaring på en annen sak. Interenettlinja er nå ekstremt ustabil. Nettet blir borte alt fra 10 min til 5 timer hver eneste dag, flere ganger om dagen. (Bare i dag har den blitt borte to ganger, over to timer tilsammen)

Uansett hva jeg gjør, bare leser en nettartikkel, streamer en film, snakker med noen på VT (telefoni program) så opplever jeg at jeg blir avbrutt. Hver eneste dag.

 

Jeg er ikke fornøyd med å betale 350 kr/mnd for dette. Finner ikke papirene fra Canal-Digital akkurat nå, men de kan vel ikke ha en sikring på dette, at de ikke lever en linje man kan stole på? Hver gang jeg bruker nettbanken føler jeg at jeg må dobbeltsjekke alt som har blitt betalt bare for å være sikker på at jeg ikke går på en smell pga nettet som er så ustabilt. Begynner å bli veldig frustrerende ettersom de ikke svarer på mail og via telefon får man bare snakke med nyansatte uten peiling på noe som helst utenom hva som står på hjelpearket dems :no:

Lenke til kommentar

Når det gjeld hastigheit så er det nok sikra med små bokstaver "opp til" ADSL-linjer er endå meir variable når det gjeld hastigheit. Så lenge ein ikkje bur oppå sentralen så greier ein ofte ikkje å ha full pupp-hastigheit.

 

Ustabiliteten derimot er noko heilt anna. Har du kobla alt utstyr frå og forsatt opplevd denne utstabiliteten?

 

F.eks kjøre ping mot ein stabil server for å sjekke pakketap.

Er det kabelmodemet / linja som har problemet så vil det forsatt eksisere , derimot er det lokalt utstyr som er problemet så skal problemene vere vekke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...