Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bemerkelsesverdig dårlig hastighet på 20mbit


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har i litt over en uke nå notert meg hastigheten på nettet mitt. Jeg har en 20 mbit linje levert av Canal Digital.

 

Grunnen til at jeg startet med dette var da jeg etter 10 mnd fikk forklaringen på hvorfor regningene alltid var 100 kr mer enn hva som var avtalt ved bestilling. Canal Digital hadde droppet 16mbit linja jeg egentlig bestile og oppgraderte den til 20 mbit linje uten mitt samtykke, eller i å heletatt si ifra til meg. (Dette har også skjedd med en venn av meg som bor et helt annet sted).

 

For jeg hadde ikke merket noen særlig forbedring på nettet mitt. Snarere tvert imot. Her er et par tester jeg har gjort nylig.

22.06

Speedtest.net speedometer: 2.4 mbps

ItAvisen speedometer: 8.8 mbps

23.06

Speedtest.net speedometer: 6.3 mbps

ItAvisen speedometer: 11.3 mbps

24.06

Speedtest.net speedometer: 5.5 mbps

ItAvisen speedometer: 7.9 mbps

26.06 (bortreist 25.069)

Speedtest.net speedometer: 6.3 mbps

ItAvisen speedometer: 10.1 mbps

27.06

Speedtest.net speedometer: 6.6 mbps

ItAvisen speedometer: 7.9 mbps

28.06

Speedtest.net speedometer: 2.3 mbps

ItAvisen speedometer: 6.3 mbps

29.06

Speedtest.net speedometer: 5.6 mbps

ItAvisen speedometer: 10.0 mbps

 

 

Det jeg egentlig lurer på er om dette er gyldige steder å teste netthastighet? Er det noen som har noen andre sider for testing?

Ettersom nettet er treig og ustabilt som fy (kan ikke spille playstation online uten å bli disconnected iløpet av 30 min), har jeg rett til å enten få noen prisreduksjon eller en annen løsning for kompensasjon? Er ihvertfall surt å betale maks pris for et nett som ikke holder medium kvalitet hvertfall :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet at i hvertfall Telenor opererer med hastigheter "opp mot 16mbit". Vi har en slik linje og vi får sjeldent topp hastighet, men til vanlig har vi som regel minst 10mbit. Pågang på nettet gjør også utslag tenker jeg. Det er ihvertfall det Telenor har sagt til oss :p

Lenke til kommentar

At de har oppgradert linja de, er vel fordi de ikke har 16 mps linja lengre og har gått over til 20. Og at du ikke har fulle hastigheten er fordi de leverer OPPTIL 20mbit... HAr selv turbo fra telenor som skal levere 16mbit men har bare 8, siden de ikke kan levere mer til meg.

Lenke til kommentar

Når 16mbit-linja forsvann blei den erstatta med 20mbit til same pris.

Så om rekninga er 100, meir enn avtalt så er det ikkje 16 du bestilte men den som er no 10Mbit (muligens 8 mbit før)

Eventuelt at du har fått dobbel retur som egen pakke på aboet ( ca 100,- pr mnd og 1,8Mbit ektra opplasting)

 

Når det gjeld hastigheit så pleier canal digital å levere rundt det dei lover. Dei har nok ordlyden (opp til) i vilkårene men den reelle hastigheiten er på rundt eller litt over det dei lover.

 

Så får du veldig dårlige hastigheiter så ville eg tatt først litt feilsøking lokalt ( fjerne routere, trådløst o.l) og koble seg direkte på modemet.

 

Om det gir same resultat bør du ta ein telefon til CDs kundeservice for å legge inn ein "reklamasjon" på linja.

Lenke til kommentar

Nei, jeg betalte 250 kr for 16 mbit linja (350 kr opprinnelig, men 100 kr er dekket av fellesutgiftger). Nå som 16 mbitlinja er fjerna betaler jeg 350 kr utenom de 100 kr fra fellesutgifter.

 

Uansett, jeg har ringt opptil flere ganger. Det er et veldig sjansespill å få snakke med noen som faktisk vet hva de gjør på kundeservice. Men de har sagt de skal få en teknikker se på linja, men har ikke hørt noe fra de. (Dette er for noen mnd siden).

 

Og hvis "opptil/inntil 20mbit" betyr at den kan ligge på snitt under 10 mbit, så vet jeg ikke helt hva jeg skal tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...