Gjest medlem-82119 Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Nettet var endel nede i helgen, som skyldes feil hos ISP/telenors linjer eller noe lignende. Synes det umiddelbart kan være vanskelig å vite om man ikke kommer på nett på grunn av feil hos ISP, feil på trådløst nettverk, feil på hardware/innstillinger osv. Sjekket ISP, men kundeservice har selvsagt stengt i helgen og feilrapporter kommer ikke med en gang så når man sjekker om det har kommet inn feilmeldinger så har det selvsagt ikke det. Til nå så har jeg bare ventet noen timer for å se om det kommer, noe det normalt gjør, men skulle ønske det fantes en enkel metode for å sjekke pc, trådløst nettverk og ISP for å umiddelbart lokalisere hvor problemet er. Ideelt kunne kjørt et lite program som f.eks hadde røde og grønne lys for å indikere om ting var OK eller feil. Bruker netstumbler, men den viser kun signalstyrke og ikke om data flyter greit gjennom. Har et speedtouch 510 modem, og synes det er rart at selv om jeg resetter det så får man grønt lys på linje inn selv om det er feil. Kan derfor heller ikke bruke den indikatoren på om feilen er hos ISP. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 hva sier isp når du ringer inn da og alle lampene lyser? må du ofte til vanlig ta restart av modemet? Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 (endret) edit: skivebom. et greit verktøy å bruke er traceroute når du merker problemer. tracert www.vg.no Endret 29. juni 2009 av Ducktoy Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Feilsøking i slike tilfeller går som regel slik. 1. Er det installert et fungerende nettverkskort i maskinen(trådløst eller kablet)? Under nettverkstilkoblinger skal det ligge minst en LAN eller WLAN forbindelse. 2. Er eg tilkoblet ett nettverk(trådløst eller kabel)? Under nettverkstilkoblinger i Windows vil man se om man er tilkoblet eller frakoblet. 3. Får eg tildelt nødvendig informasjon i fra routeren(IP adresse, nettverksmaske, default gateway/router og minst ei DNS adresse)? Om ikke kan det tyde på at kommunikasjonen mellom maskinen din og nettverket ikke fungerer. Typiske årsaker er problemer med kabel eller feil krypteringsnøkkel på trådløst nettverk. 4. Klarer eg å kommunisere med default gateway/router? Sjekkes ved å kjøre en "ping" mot det som du har fått oppgitt som default gateway. 5a. Klarer eg å gjøre navneoppslag via tildelte DNS servere? Sjekkes ved å starte verktøyet nslookup i kommandolinjen. 5b. Har routeren min fått tildelt nødvendig informasjon i fra nettlverandøren(IP adresse, nettverksmaske, default gateway)? Sjekkes ved å logge seg inn på routeren og se under diagnose, informasjon eller nettverk(WAN grensesnittet). Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Det skjer ikke ofte, men når det skjer så hadde det vært greit om det var en enkel metode som kunne lokalisert problemet. Tar utgangspunkt i at alt fungerete som normalt frem til bruddet, og at man ikke har tuklet med ting. Man får opp en feilmelding i nettleseren om at det ikke ble opprettet kontakt med og så står det en ip-adresse. Men jeg vet jo ikke om det skyldes at routeren to k kvelden, modemet tok, kvelden, kluss hos ISP, sentraler, linjer, om nettverkskort har sagt god natt, om en windows oppdatering (nye drivere..?) som ble tatt i det skjulte har forandret noe osv. Gjør normalt følgende: -Sjekker om jeg kommer på nett med andre pcer og nettradio -Restarter modem og router og ser at alt ser normalt ut -Sjekker at pc finner det trådløse nettet, og at alt tilsynelatende ser normalt ut -Prøver å logge meg på naboens nett for å sjekke at nettverksadapter fungerer ok -Restarter pc -Sjekker at ikke naboene har byttet kanal på nettverket, og at det er for mange på samme kanal Når ingenting av dette funker, så venter jeg og ser om feilen er hos ISP og ser om den blir fikset i løpet av de neste timene. Ser for meg at det var et program som ganske enkelt hadde en enkel indikator som viste om feilen lå hos ISP. Lenke til kommentar
Youcef Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 (endret) NB Eget utstyr (som router, switch o.l.) er ikke tatt hensyn til her. Om DSL-lampen på ditt modem ikke lyser, er det mest sansynlig linjefeil. Kabelen fra veggen til ditt modem bør da kryss-sjekkes, og eventuelt teste med en annen dersom dette er mulig. Om det fra veggen til ditt modem går innom en splitter, prøv å koble modem rett i veggen. Fortsatt ingen liv i DSL lampen din? = Linjeutfall (ISP-feil) Ring dem å feilmeld. Merk: Det kan være en større feil du er berørt av, eller det kan være det bare er din linje. Det går som regel fort når du får snakket med dem på denne type feil Om DSL-lyser, men ikke internet, er det mest sansynlig modemet ditt. Ikke nødvendigvis noe galt, men modemet sier at det ikke har fått noen ip når det ikke lyser på Internet-lampen. Logg inn på modemet ditt (http://10.0.0.138). Avhenging om du har Speedtouch eller Zyxel modem er avhenging av hvordan resten av dette gjøres. Merk: Det kan være andre ting som gjør at ditt modem ikke får ip, be dem dobbeltsjekke at all konfigurasjon stemmer som den skal og ta gjerne en resetting av modemet ditt for så å sette det opp på nytt. Om Ethernet ikke lyser, kan det være ethernet-inngangen du bruker, nettverkskabelen eller nettverkskort. Prøv en annen ethernet-port og en annen kabel, eventuelt også en annen pc dersom du har mulighet til dette. Om du ikke får kontakt med noen pcer, nettverkskabler eller ethernet/wifi, kan det være modemet som er gåent. Om Wifi ikke lyser, skru dette på. Om Wifi lyser, men du ikke har kontakt med nettverket på pcen din - Sjekk at Wifi-adapteret ditt er påslått, eventuelt også at du får opp andre nettverk og koblet til dem (om noen av dem er usikret eller om du har kode til andre nettverk) Sjekk med kabel dersom du fortsatt ikke får kontakt. Merk: Det skader ikke å restarte modemet uansett hvordan problemtype du opplever Håper dette var til hjelp. Lykke til. Endret 29. juni 2009 av Youcef Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Altså, nettet kom tilbake helt av seg selv noen timer senere, og feilen lå som ventet hos ISP eller telenor som eier linjene. Problemet er at når slike ting skjer så får jeg ingen feilindikatorer som kan lokalisere problemet. Jeg må nesten anta at feilen ligger hos ISP og vente og se om det løser seg. Jeg kunne som sagt tenkt meg en funksjon/program som kunne indikere om alt var OK hos ISP. Problemet her er også at slike feil oppstår når kundeservice er stengt, og det tar også tid før de får inn feilmeldinger så selv om man sjekekr feilmeldingene får man sjelden info om feil. Kan selvsagt ringe naboene og høre og lignende, men alikevel...hadde vært moro med noe her. Lenke til kommentar
World Of Warcraft Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 (endret) Du kan jo lage deg et batch script for å sjekke diverse ting når nettet forsvinner. Problemet med programmer som du ønsker er at feks pinging av IPen til PCer i hjemmenettverket, eller IP adresser til routere w/e varierer fra hus til hus, men kanskje noen allerede har laget et slikt program, forundrer meg ikke. Her har du noe som kanskje kan brukes, laga den sjøl så den er sikkert ikke feilfri og har sikkert mangler. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor :start cls echo Nettverkstest echo 1) Har jeg IP-adresse? echo 2) Funker DNS? echo 3) Har jeg kontakt med routeren? echo 4) Har jeg kontakt med nettet? set /p agf= if %agf% equ 1 goto :en if %agf% equ 2 goto :to if %agf% equ 3 goto :tre if %agf% equ 4 goto :fire pause goto :start :en cls ipconfig pause goto :start :to cls nslookup vg.no pause goto :start :tre cls ping 192.168.1.1 pause goto :start :fire cls echo Ping mot DNS-navn: ping www.vg.no echo Ping mot IP-adresse: ping 195.139.129.130 pause goto :start Endret 30. juni 2009 av World Of Warcraft Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå