cruzader Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Du burde seriøst forklare feilen veldig nøye når du leverer dataen din. Hvis ikke, hvis det er et stort firma du leverer til vedder jeg på at de tar standard-operasjonen reinstall med restore-cd... vet ikke hvilket merke som skal sendes inn men acer,lenovo,dell og hp krever alle at verkstedet/teknikeren først ringer kunden for godkjenning før kjøre reinstall og om stort eller lite firma skal ikke ha noe og si, sender du inn f.eks en hp skal hp sine "kjøreregler" følges så kan verkstedet ha en høyere standard om de vil men ikke lavere. at feilen skal forklares bra er ganske selvsigende, dårlig beskrivelse vil teknikeren ta 2-3øyekast på den etter fysisk tegn på skade så fjerne kunden sin harddisk og kjøre en diagnostic som kontrollerer vitale deler som hk,ram,cpu etc om fortsatt ikke skaden lokalisert da skal kunden ringes for og finne ut evnt hvordan fremprovosere symtomet. selvfølgelig kan det forekomme at teknikere tar snarveieer som i verstefall kan bety at de ikke lenger får ta service på det merket. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Jeg har selv jobbet med reparasjon av datamaskiner, og jeg kan si at ingen jeg har jobbet med noen gang har brydd seg om ulovlig nedlastet materiale. Dersom det var snakk om barneporno så kan det derimot godt hende at noe hadde skjedd. Som nevnt tidligere så har man også så mye å gjøre at man ikke rekker å sjekke stort mer enn at Windows starter, og så teste at problemet den ble levert inn for ikke er der lengre. I noen tilfeller kjøres det en stresstest, for eksempel om det er en periodisk feil som tar tid å fremprovosere. Lenke til kommentar
Fumle Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Da jeg kjøpte ny laptop tok jeg ut harddisken til maskina,og satte inn en ny. må maskina på reprasjon så setter jeg tilbake orginal disken. På den finnes det ikke noe av intresse på kun oprativ system. har maskina samme feil da er det bare å sende den inn Forsvinner feilen med orginal disken innsatt, så er det bare å formatere disken å legge inn på nytt. Sender man inn maskina til reprasjon og feilen ligger i software går det ikke på garanti, og man må betale selv. Garantert dyrere en en ekstra harddisk. Lenke til kommentar
TheScorp Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Du burde seriøst forklare feilen veldig nøye når du leverer dataen din. Hvis ikke, hvis det er et stort firma du leverer til vedder jeg på at de tar standard-operasjonen reinstall med restore-cd... vet ikke hvilket merke som skal sendes inn men acer,lenovo,dell og hp krever alle at verkstedet/teknikeren først ringer kunden for godkjenning før kjøre reinstall og om stort eller lite firma skal ikke ha noe og si, sender du inn f.eks en hp skal hp sine "kjøreregler" følges så kan verkstedet ha en høyere standard om de vil men ikke lavere. Jøss, hvor i alle dager har du det om at de store produsentene krever at du ringer til kunden for å sjekke at det er ok med en reinstallasjon? Det har aldri kommet frem at man må ringe i forkant av en reinnstallasjon. De fleste av oss med litt erfaring pleier derimot å gi beskjed til kunden når de leverer maskinen sin, og så får de tilbud om de ønsker at vi skal prøve å hente ut dataene. HP har forøvrig ikke kjøreregler... Det eneste de krever er så og så mye salg, og litt kursing for at ett verksted skal sertifiseres som HP-Servicepartner. Hvordan du som HP partner håndterer kunder, bryr de seg midt på leggen om. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Sendte inn min Acer med formatert disk (problemet var helt 100% tydelig HW feil på hovedkort) uten at de så mye hevet et øyebryn. Teknikeren la faktisk inn orginalt image uten at jeg hadde bedt om dette. Lenke til kommentar
TheScorp Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Som ett lite appropo, hvis det er ting på maskinene deres som dere ikke vil at andre skal se... vel, ikke la de ligge på maskinene deres. Det er naivt å tro at "Jammen, de har så mye å gjøre". Ser de noe som pirrer nysgjerrigheten sin, så sjekker de det ut. Så kan det jo diskuteres hvor uetisk osv osv det er, men er naivt å tro at det ikke skjer. Personlig tror jeg nesten det skjer oftere enn det ikke skjer. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Men samtidig er det ganske naivt å tro at "mine hemligheter interesserer andre", at de ikke har sett det før og ikke minst at de har tid til det. Lenke til kommentar
TheScorp Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Oh, det er plenty av folk som er interessert i dine hemmeligheter. Hvor gjemmer du porren din? Hva slags porr ser du på? Hvordan ser MSN/IRC/whatever loggene dine ut? Har du noen bilder av deg selv eller venner i.. vel.. ikke så bra situasjoner? Kikkermentaliteten er verre enn folk flest tror. Og da tenker jeg ikke bare på i forbindelse med reperasjon av PCer. Dette med at folk som jobber på verksted har så lite tid tror jeg nok er veldig overvurdert også. Dessuten tar det jo ikke akkurat veldig lang tid å sjekke de mest normale plassene, eventuelt starte ett søk. Poenget mitt var ganske enkelt at hvis du har noe du ikke vil at andre skal se, og må sende maskinen på reperasjon; Lagre dem en annen plass. USB-stick, usb-harddisk, annen disk i maskinen som du bare kan ta ut. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Helt enig. Det man ikke vil at andre skal se sender man ikke i fra seg. Bør være sunn fornuft. Men seriøst; hvor stor krise er det om en serviceteknikker som bor langt unna meg vet hvilken porno eg ser på eller hvor eg lagrer den? Om det er en av de større hemmelighetene så skal eg publisere min "hemmelige" favorittliste en dag Eg er mer bekymret for at teknikkeren leter opp brukernavn, passord, kontonummer og VISA-kort nummer. Et triks eg kjenner til er å ikke reparere maskinen ved første mottak men i stede for installere keylogger og annen spionprogramvare. Når kunden så mottar maskinen og oppdager at feilen er der fortsatt så blir den kanskje brukt til et par nødvendige ting(som å betale regninger) før den sendes inn igjen. Og da har teknikkeren mye å se på... Lenke til kommentar
TheScorp Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 (endret) Det trikset der tror jeg ikke akkurat er utbredt. Vel, ihvertfall ikke i Norge. For det første vil det koste personen som gjorde det jobben, i tillegg til politianmeldelse og mest sannsynlig fengsel. Ti år i bransjen, og jeg har aldri hørt om det noe som helst sted. Ikke engang hørt folk snakke om det før du nevnte det nå, så pass på så du ikke skremmer de "vanlige" brukerene til døde her. Kikkermentalitet er en ting, og er forsåvidt "greit nok" selv om det er uetisk. Men å stjele kontoinformasjon o.l tror jeg rett og slett ikke norske serviceteknikere våger. Endret 7. juli 2009 av TheScorp Lenke til kommentar
probin Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 ta det med ro. det er full care for dem. jeg gidder ikke å titte gjennom alle de hundre PC-ene jeg får inn på skolen. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Poenget mitt er nettopp det. Det man faktisk bør frykte er at vedkommende får tak i kontoinformasjon og lignende. Men sansynligheten for at dette skjer i Norge er svært liten. Men igjen, flere og flere verksteder befinner seg utenlands, og når de har et større volum maskiner så åpenbarer muligheten for stor profitt seg veldig fort. Ikke meningen å skremme folk til døde, men folk bør tenke seg mer om når det gjelder slike ting. Og på vei til/fra verkstedet kan maskinen komme bort. Dersom maskinen brukes i jobbsammenheng kan det ligge konfedensiell informasjon på den, og det er værre enn en pornolink. Men om vedkommende får se tissefanten min bryr meg veldig lite. Ja, eg er paranoid. Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 ta det med ro. det er full care for dem. jeg gidder ikke å titte gjennom alle de hundre PC-ene jeg får inn på skolen. IT-teknikKer sier du? Hvilken utdannelse krever så den stillingen? Hadde jeg fått fingra på maskinene til småpier i alderen 16-18 så hadde jeg saumfart dem "like there was no tomorrow" Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 (endret) Du burde seriøst forklare feilen veldig nøye når du leverer dataen din. Hvis ikke, hvis det er et stort firma du leverer til vedder jeg på at de tar standard-operasjonen reinstall med restore-cd... vet ikke hvilket merke som skal sendes inn men acer,lenovo,dell og hp krever alle at verkstedet/teknikeren først ringer kunden for godkjenning før kjøre reinstall og om stort eller lite firma skal ikke ha noe og si, sender du inn f.eks en hp skal hp sine "kjøreregler" følges så kan verkstedet ha en høyere standard om de vil men ikke lavere. Jøss, hvor i alle dager har du det om at de store produsentene krever at du ringer til kunden for å sjekke at det er ok med en reinstallasjon? Det har aldri kommet frem at man må ringe i forkant av en reinnstallasjon. under hp og lenovo sine kurs for og bli godkjent som tekniker for deres maskiner går de igjennom deres ønsket fremgangsmåte deriblandt at en reinstallasjon om ikke godkjent på forhånd skal kunden kontaktes via mail eller telefon for en godkjenning. selvfølgelig kan et verksted legge seg på en lavere standard enn produsenten ønsker for og spare tid/penger. f.eks atea er jo bra eksempel her til lands på det prinsippet, stort lavere standard enn hos de skal bra gjøres. sende en maskin til atea så har du større odds for at den kommer tilbake uferdig enn faktisk reparert. Endret 7. juli 2009 av cruzader Lenke til kommentar
ServiceTekniker Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Hei Har fått feil på min bærbare pc og skal sende den inn på reperasjon. Hadde 2 års garanti så tenkte å få det gjort nå 1 måned før garantien går ut. Men er veldig skeptisk til hva folk som reparer pcen kan finne på å gjøre. Snoke rundt på HDD'en min. Den er ¨såpass i stå at jeg ikke får formatert harddisken. Å jeg har alt fra private bilder, massevis av passord og diverse private ting som ikke hører hjemme hos andre enn meg selv. Hva kan jeg gjøre eller forlange? Er det trygt? Er jo ikke den lokale expert shappa som fikser pcen, Hei! Jeg jobber som tekniker i en av norges datakjeder (ikke expert), og jeg har ingen interesse av å snoke på disken din om du har levert inn. ...det tror jeg ikke Expert har heller, eller noen av de andre verkstedene som er rundt i landet heller. ....men, for det er ett men her: har du laget en mappe som heter noe så innlysende som passord til e-handel, meg og dama naken i senga osv, og du har bedt om backup av disken... ja da har du egentlig skutt deg selv i foten ;-) At noen av oss snoker, ja det tror jeg helt sikkert, men det er nok ett fåtall. Jeg sitter selv å reparerer mellom 10 og 20 maskiner hver dag, og har ikke tid til å se gjennom alt jeg har mellom hendene. men det er klart ber folk om backup av bildene sine, og det ligger bilder der av "privat art" så ser man dem jo, men da er det ikke snoking. Av alle maskiner jeg har reparert på de siste 3 årene, så har kanskje 5 % av dem inneholdt ting kunden kanskje ikke ville at jeg skulle se, men som jeg allikevel ser når jeg jobber med backuper. Bildene blir på min netthinne, og ingen andre steder. Vi får inn maskiner hver dag, med nedlastet programvare/musikk/film. Dette tar vi ikke backup av, og vi reinstallerer heller ikke maskiner som ikke kan fremvise en gyldig Microsoft nøkkel. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 tror jeg skal formatere en gammel 120 gb disk i tilfelle jeg må sende inn laptopen min. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 HP har forøvrig ikke kjøreregler... Det eneste de krever er så og så mye salg, og litt kursing for at ett verksted skal sertifiseres som HP-Servicepartner. Hvordan du som HP partner håndterer kunder, bryr de seg midt på leggen om. Det var jo en interessant holdning. Lenke til kommentar
mago Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) Exposed: Repair Shops Hack Your Laptops The computer shop which Sky News found to be hacking personal data from people's laptops has been suspended by its trade body <object width='497' height='280'><param name='movie' value='http://news.sky.com/sky-news/app/flash/SkyvideoWrapper.swf?playerType=embedded&type=sky_prod_v7&videoSourceID=1976360&flashVideoUrl=/feeds/skynews/latest/flash/ACT-BB-WE-LAPTOP-P12342-220709.flv'></param><param name='allowFullSceen' value='true'></param><param name='allowScriptAccess' value='always'></param><embed src='http://news.sky.com/sky-news/app/flash/SkyvideoWrapper.swf?playerType=embedded&type=sky_prod_v7&videoSourceID=1976360&flashVideoUrl=/feeds/skynews/latest/flash/ACT-BB-WE-LAPTOP-P12342-220709.flv' type='application/x-shockwave-flash' allowFullScreen='true' allowScriptAccess='always' width='497' height='280'></embed></object> Endret 23. juli 2009 av mago Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå