pierce007 Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Skal legge ny jord over eksisterende jord. Vurderer først å legge over duk, men usikker hvor mye jord en da bør legge over for at planter og slikt skal vokse godt? Holder det med et pr cm og evt lage hull i duken, eller bør en legge ytterligere med jord og ikke lage hull i duken? i tillegg har jeg en del fjell i hagen, og her er jeg og usikker hvor mye jord det bør legges for at det skal gro. Siden det er snakk om en mengde med m3 jord, så ønsker jeg å gjøre dette rimelig. Hagen er ca 130m2, og jeg har bestillt 10m3 jord foreløpig. Lenke til kommentar
aquafrank Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Med 10 kubikk masse, skal du teoretisk kunne legge i underkant av 4cm jord på hele tomta. 4cm er snaut for det meste av plantevekster, og duken kan da bli ett problem... Å drive å stikke masse huller i denne til alt som skal gro, vil gi en passasje for ugraset til å stikke seg opp. Men det er jo grunn til å spørre; hvilket ugrass er det? En del typer er lettere å bli kvitt enn andre (akkurat som venner ) Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 Med 10 kubikk masse, skal du teoretisk kunne legge i underkant av 4cm jord på hele tomta.4cm er snaut for det meste av plantevekster, og duken kan da bli ett problem... Å drive å stikke masse huller i denne til alt som skal gro, vil gi en passasje for ugraset til å stikke seg opp. Men det er jo grunn til å spørre; hvilket ugrass er det? En del typer er lettere å bli kvitt enn andre (akkurat som venner ) var noe slikt jeg regnet med. hvor mye jord anbefales det? ingen ekspert på ugress, men en del av de vanlige som finnes i hager og slikt og en del som kommer fra røtter (utvekster) Lenke til kommentar
aquafrank Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Er ikke fagmann på området, og er derfor langt fra sikker i min sak. Men selv ville jeg hatt minst 20cm med frisk masse til små til medium vekster, og ennå tykkere til større vekster og trær. Sier seg selv at tomta fort blir høyere enn hva godt er, om en ikke fjerner noe av det "dårlige" under. Det er mye mulig at du kan sprøyte ugrasset, for så å frese opp jorda med en jordfres. Legg deretter massen du har bestilt på topp, og ting bør gå svært bra. Det beste hadde nok vært å få en gartner til å se på tomta, for å vurdere hvor seigliva ugasset er. Om det er en type jeg har hatt mer enn nok av, som jeg vet det meste utenom navnet på, så sier jeg bare lykke til!! Den ¤#!/&/!¤#&"§ planten vokser seg til og med gjennom 5cm med asfalt... (mørkegrønn, maks 20-25cm høyde, store blader med tre spisser, litt hårete) Lykke til!! Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Det er mye mulig at du kan sprøyte ugrasset, for så å frese opp jorda med en jordfres. Legg deretter massen du har bestilt på topp, og ting bør gå svært bra. Dette er etter min formening den beste løsningen. Og legg i steden for jord, 10m3 med sand på toppen (2-4 cm) og strø på plenfrø sport (felleskjøpet). Da vil du få en enormt bra plen. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Hva skal du plante? Gress bør ha mellom 10-20 cm med jord, de fleste busker bør ha 40 cm og større trær trenger rundt 90 cm. Det går som regel fint å ha litt mindre jord enn disse tallene, men det vil ikke være optimalt. Plen kan du nesten lage på rein sand, men det vil stille mye større krav til gjødsling og vanning; du bør altså vite hva du driver med. Det vil forresten nesten garantert komme nytt ugress i den nye jorden du legger på, selv soldet jord har en del små røtter osv som vil begynne å vokse, i tillegg har du jo frøugress som vil etablere seg rimelig raskt. Nå vet jeg ikke så mye om hvordan det ser ut der osv, men jeg ville nok ha lagt duken på toppen, laget hull der du vil ha plantene, for så å legge på bark el. Luking vil også være nødvendig, men det blir ikke mye arbeid om du tar det etterhvert. Skal du ha plen trenger du ikke duk. Gjødsler, kalker og slår du plenen riktig vil gresset overvinne ugresset. Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 30. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2009 Hva skal du plante? Gress bør ha mellom 10-20 cm med jord, de fleste busker bør ha 40 cm og større trær trenger rundt 90 cm. Det går som regel fint å ha litt mindre jord enn disse tallene, men det vil ikke være optimalt. Plen kan du nesten lage på rein sand, men det vil stille mye større krav til gjødsling og vanning; du bør altså vite hva du driver med. Det vil forresten nesten garantert komme nytt ugress i den nye jorden du legger på, selv soldet jord har en del små røtter osv som vil begynne å vokse, i tillegg har du jo frøugress som vil etablere seg rimelig raskt. Nå vet jeg ikke så mye om hvordan det ser ut der osv, men jeg ville nok ha lagt duken på toppen, laget hull der du vil ha plantene, for så å legge på bark el. Luking vil også være nødvendig, men det blir ikke mye arbeid om du tar det etterhvert. Skal du ha plen trenger du ikke duk. Gjødsler, kalker og slår du plenen riktig vil gresset overvinne ugresset. blir å plante thujaer som hekk, men bruker da eksisterende jord. på ny jord vil det bli plantet små planter/blomster, kjøkkenhage, kanskje noe krypbusker/blomster ol. Mao ingen svære busker og trær. Ugress kommer uansett ja, men det finnes jo enkle måter å sinke veksten som feks sprøyting og duk. Det er litt ulendt/skrått nedover terreng hvor det egentlig er en form for fjell. Mye røtter og trær som har vært der. og er der enda. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå