Inc Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 (endret) Klipp og lim fra statens sine sider: Før trekking må du alltid kontrollere de tekniske begrensningenei personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatte hengervekt).Denne skal ikke overskrides uansett hvilke førerkortklasser du har. Se også etter tillatte vogntogvekt. Denne skal selvsagt heller ikke overskrides, uansett førerkortklasse, dvs. summen av bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt. Mener de totaltvekten på bil og henger i det aktuelle øyeblikket? Har alltid trodd det var bil og hengers tillatte totalvekt.. Endret 29. juni 2009 av Inc Lenke til kommentar
toazty Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 joda , det er tillatte totalvekt enn skal gå ut i fra.. satt å leste om akuratt dette før jeg la meg i går.. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 Litt forvirrende vil jeg tro, for aktuell vekt er vekten målt i det øyeblikket på en vekt f.eks mens tillatt totalvekt er det som står i vognkortet. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 joda , det er tillatte totalvekt enn skal gå ut i fra.. satt å leste om akuratt dette før jeg la meg i går.. Nei, det er ikke det, akkurat i dette tilfellet (sett opp mot største tillatte vogntogvekt/hengervekt i bilens vognkort) er det hva bilen og hengeren veier der og da som gjelder. Har du bare B, så er det imidlertid en ekstra regel om at de tillatte vektene ikke kan overstige 3500kg, (med et unntak for henger under 750kg) og at hengerens tillatte totalvekt ikke kan være over bilens egenvekt, men denne regelen gjelder uansett ikke for BE som trådstarter spør om. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 (endret) Slik jeg har forstått det så er det bilen som setter begrensninger for hvor stor tilhenger du kan dra. Dette gjelder da BE. Det er her aktuell totalvekt kommer inn. F.eks: Tilhengeren har tillatt totalvekt på 3500kg, mens den aktuelle totalvekten er 2100kg. Bilens egenvekt inkl fører er 1650 (retorisk), den har en total tillatt vogntogvekt på 3650kg og max tillatte hengervekt med brems på 2100kg. Her er det bilen som setter begrensingen for tillatt hengervekt. Poenget mitt er at jeg synes formuleringer de bruker kunne vært gjort enklere for de som ikke skjønner det i utgangspunktet, og det er mange skulle jeg tro, for hvem er det vel som leser demses sider? jo det er de som ikke vet. Just my 2`cent here at the end Endret 29. juni 2009 av Inc 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Eksemplet ditt er riktignok ikke helt realistisk, ettersom bilens egenvekt+tillatt hengervekt her blir større enn tillatt vogntogvekt, og da blir det jo praktisk umulig å henge på en henger på 2100kg, ettersom vogntogvekta selv med "tom" (dvs kun full tank og fører, ingen annen nyttelast) bil da ender på 3750, altså 100kg for mye... Men ellers har du forstått det rett. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 (endret) Eksemplet ditt er riktignok ikke helt realistisk, ettersom bilens egenvekt+tillatt hengervekt her blir større enn tillatt vogntogvekt, og da blir det jo praktisk umulig å henge på en henger på 2100kg, ettersom vogntogvekta selv med "tom" (dvs kun full tank og fører, ingen annen nyttelast) bil da ender på 3750, altså 100kg for mye... Men ellers har du forstått det rett. ja, hehe. Var derfor jeg la til retorisk i parantes Edit: hyptotetisk hadde vel kanskje passet bedre. Endret 29. juni 2009 av Inc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå