Gå til innhold

hvilken type terminalemulator foretrekker du?

28 stemmer

1. 1. hvilken liker du best?

• innholdsrik
      5
    • minimalistisk
      11
    • Quake Console
      5
    • annen
      1
    • kunne ikke brydd meg mindre
      6

Anbefalte innlegg

hvilken terminalemulatortype er din favoritt? valgene:

innholdsrik - den typen som kommer med de store og tunge skrivebordsmiljøene. GNOME-Terminal og Konsole er de to mest populære. disse tilbyr en haug med måter å forandre utseendet, og mange forskjellige valg. bokmerker, monitorer for aktivitet, lydinstillinger og fult av annet dilldall som folk flest ikke har behov for.

minimalistisk - terminalemulatorer som ikke har noe som helst. det er bare user@host$WD. men greia med disse er jo at de kan som oftest tilpasses og lekes med. man kan tradisjonellt sett gjøre mye mer avanserte innstillinger og tweaks med disse enn man kan med de store og tunge innholdsrike emulatorene. man må bare orke å kikke litt i manualen før man kaster seg inn i konfigurasjonsfila først. gode eksempler på dette er *term. xterm, aterm, eterm - you name it!

Quake Console - de er elegante, de er kule - de er superpraktiske! og de etterligner Quake. hva mer kan man be om? dette er terminaler som kommer rullende ned (eller opp - eller hvilken vei du vil) når du trykker på din hurtigknapp.

så - hvilken type liker du best? selv bruker jeg både minimalistiske og Quake-lignende. min klare favoritt er Quake-lignende emulatorer, da de er bare en hurtigknapp unna. jeg har en aterm på skrivebordet som jeg bruker når skrivebordet er ledig, uten masse applikasjoner over det. men når er det helt egentlig det? sjeldent. min stemme går helt klart til Quake-lignende emulatorer.

og når jeg først har deres oppmerksomhet kan jeg jo reklamere for mine tech tricks (høhø). dersom du vil vite litt mer om Quake-lignende terminalemulatorer, se http://www.linustorvaldsfacts.com/techtricks/quake.html - og dersom du vil sette opp en transparent terminal på skrivebordet, se http://www.linustorvaldsfacts.com/techtricks/trans.html.

Endret av indietrash
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker den terminalemulatoren som følger med skrivebordsmiljøet. I de fleste tilfeller vil det si Gnome Terminal.

Hvis jeg bruker et "minimalistisk" skrivebord, som f.eks (stort sett bare) Fluxbox, så passer rxvt-unicode bra.

Så lenge jeg lett kan endre konsollfont, har støtte for unicode og farger så er jeg i grunn fornøyd. Støtte for tabs er en ekstra bonus siden det forenkler vindushåndtering (jeg har bare brukt "stablende" vindushåndterere).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...