Pug Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Hei. Har hatt lyst på denne NAS-harddisken en god stund nå, men har i tillegg lyst på en HTPC til stua. Så jeg lurer på om det er mulig å kombinere HTPC-funksjonalitet og samtidig benytte HTPC-en som en hjemmeserver? Tanken min er at HTPC-en skal ha en (eller flere) store harddisker som jeg enkelt kan benytte som lagringsplass for film og musikk. Både min stasjonære spill-pc og min bærbare PC bør da helst enkelt kunne laste ned eller overføre filer til HTPC-en over det trådløse nettverket. I tillegg vil jeg gjerne ha mulighet til å lese av de filene som ligger på HTPC-en med en hvilken som helst maskin som har tilgang (f.eks. dama sin gamle dell-laptop). Er det mulig å få til dette? Jeg har veldig liten peiling på nettverk og servere. I tillegg vil jeg gjerne at HTPC-en skal fungere som media-avspiller, og skal kunne spille av både det som ligger på harddisken(e) og evt. dvd'er. Blu-ray er ikke viktig, men det er fint om den kan spille av hd-materiale (720p for det meste). Det ville også vært en fordel å kjørt en torrentklient på den, men det regner jeg med skal gå greit å få til? Jeg har forresten en 32" LCD-TV (med HDMI-inngang), og et Logitech Z-5500 anlegg. Så trenger en digital lydutgang og DVI- eller HDMI-ut. Hva anbefales å kjøpe? Er det en fordel å bygge selv, eller finnes det gode ferdigløsninger? Budsjettet ligger på ca. 5000 kroner. Oppsummert så ser jeg etter følgene: - Både hjemmeserver- og HTPC-funksjonalitet (som nevnt over) - God lagringsplass (2 harddisker er en fordel, men ikke et krav) - Fin design (dama må godkjenne den før den får komme inn i stua) - Spille av hd-materiale (mest 720p) - Digital lydutgang og DVI/HDMI-ut - Ikke overstige 5000 kroner Jeg kan bygge selv, eller kjøpe ferdig. Håper noen kan komme med noen gode innspil Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 (endret) Kabinett: Antec Fusion Remote Kabinetttet kommer med støydemping til hardisker, og har god luftflyt. Kan gjøres nesten helt lydløst ved å bytte ut kabinettvifter. Kabinettet har plass til 2 hardisker. I tillegg ser det pent ut. Strømforsyning: Corsair VX 450W God strømforsyning i forhold til pris/ytelse/kvalitet Minne: GeIL Value DDR2-800 2048 MB Kanskje 4Gb minne, kommer ann på operativsystem, men det er uansett verdt oppgraderingen. Hovedkort: Gigabyte GA-E7AUM-DS2H (Rev 1.0) Hovedkort med innebygd skjermkort som støtter HD materiale opptil 1080p. Gigabit nettverk og innebygd lydkort som støtter de fleste lydformater. CPU: Intel Pentium E5200 Prosessor med nok kraft til de fleste oppgaver. Forholdsvis kjølig. DVD: Samsung SH-S223F Ingenting spesielt med denne Hardisk: 2x Western Digital Caviar Green 1 TB eller 2x Western Digital Caviar Green 2 TB Western Digital Green serien er for tiden mest stillegående. 2 hardisker bråker mer enn dobbelt så mye som 1 pga. resonans/vibrasjoner. (her setter budsjett/fornuft grensen Her er link til delene (bortsett fra hardisk): https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=97955 Software: Her kan du sette det opp så enkelt eller avansert du vil. Det letteste er å bare dele ut en mappe, så vil den være tilgjengelig for alle i nettverket. Alle operativsystemer klarer dette forholdsvis enkelt. Jeg synes Ubuntu er et veldig godt (gratis) alternativ. Endret 29. juni 2009 av obergeru Lenke til kommentar
Pug Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 Takk for svar Er det Antec-kabinettet greit å bygge selv i? Har bare bygget et par vanlige stasjonære PC-er tidligere. Er det enkelt å sette inn et trådløst nettverkskort inn i det? Finnes det noen gode løsninger for å bruke PC-en både som en hjemmeserver og HTPC? synes at XBMC ser bra ut. Ligger dette bare oppå OS'et, så jeg kan enkelt kjøre et nettverk med deling av en partisjon/mappe i bakgrunnen? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Trådløst kort: https://prisguiden.no/product.php?p...&cat_id=174 Finnes det noen gode løsninger for å bruke PC-en både som en hjemmeserver og HTPC? synes at XBMC ser bra ut. Ligger dette bare oppå OS'et, så jeg kan enkelt kjøre et nettverk med deling av en partisjon/mappe i bakgrunnen? XBMC ligger bare oppå operativsystemet så du kan kjøre programmer/deling i bakgrunnen. Lenke til kommentar
Pug Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 Satser nok på det Antec-kabinettet om det blir godkjent av fruen Kan hende jeg prøver meg på Ubuntu, ellers så er vel Windows XP media center også brukbart. Går det greit å kjøre et nettverk med både Windows-pc'er og Linux-pc'er sammen? Lenke til kommentar
Pug Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 (endret) Etter å ha målt litt på TV-bordet har jeg funnet ut at HTPC-en ikke kan være dypere enn ca 35cm. Finnes det noen gode kabinettalternativer som ikke er fult så dype som antec-kabinettene? Edit: Synes dette kabinettet ser bra ut, noen som vet noe om det? Endret 29. juni 2009 av Pug Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Ellers har du denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=434391 Mindre kabinetter fører (som regel) til lavere luftflyt, og dermed litt mer støy. Men lydnivået på denne skal være bra. Det er plass til en hardisk. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=85767 Lenke til kommentar
Pug Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 Synes den Asus Pundit maskina virket interessant - På bildene jeg har sett står den oppreist, men regner med at det ikke er noe problem å ha den liggende? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå