Gå til innhold

HTPC som server, og til film/musikk/torrenter

Anbefalte innlegg

Hei.

Har hatt lyst på denne NAS-harddisken en god stund nå, men har i tillegg lyst på en HTPC til stua. Så jeg lurer på om det er mulig å kombinere HTPC-funksjonalitet og samtidig benytte HTPC-en som en hjemmeserver?

Tanken min er at HTPC-en skal ha en (eller flere) store harddisker som jeg enkelt kan benytte som lagringsplass for film og musikk. Både min stasjonære spill-pc og min bærbare PC bør da helst enkelt kunne laste ned eller overføre filer til HTPC-en over det trådløse nettverket. I tillegg vil jeg gjerne ha mulighet til å lese av de filene som ligger på HTPC-en med en hvilken som helst maskin som har tilgang (f.eks. dama sin gamle dell-laptop).

Er det mulig å få til dette? Jeg har veldig liten peiling på nettverk og servere.

I tillegg vil jeg gjerne at HTPC-en skal fungere som media-avspiller, og skal kunne spille av både det som ligger på harddisken(e) og evt. dvd'er. Blu-ray er ikke viktig, men det er fint om den kan spille av hd-materiale (720p for det meste). Det ville også vært en fordel å kjørt en torrentklient på den, men det regner jeg med skal gå greit å få til?

Jeg har forresten en 32" LCD-TV (med HDMI-inngang), og et Logitech Z-5500 anlegg. Så trenger en digital lydutgang og DVI- eller HDMI-ut.

Hva anbefales å kjøpe? Er det en fordel å bygge selv, eller finnes det gode ferdigløsninger? Budsjettet ligger på ca. 5000 kroner.

Oppsummert så ser jeg etter følgene:

- Både hjemmeserver- og HTPC-funksjonalitet (som nevnt over)

- God lagringsplass (2 harddisker er en fordel, men ikke et krav)

- Fin design (dama må godkjenne den før den får komme inn i stua)

- Spille av hd-materiale (mest 720p)

- Digital lydutgang og DVI/HDMI-ut

- Ikke overstige 5000 kroner

Jeg kan bygge selv, eller kjøpe ferdig. Håper noen kan komme med noen gode innspil :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabinett: Antec Fusion Remote

Kabinetttet kommer med støydemping til hardisker, og har god luftflyt. Kan gjøres nesten helt lydløst ved å bytte ut kabinettvifter. Kabinettet har plass til 2 hardisker. I tillegg ser det pent ut.

Strømforsyning: Corsair VX 450W

God strømforsyning i forhold til pris/ytelse/kvalitet

Minne: GeIL Value DDR2-800 2048 MB

Kanskje 4Gb minne, kommer ann på operativsystem, men det er uansett verdt oppgraderingen.

Hovedkort: Gigabyte GA-E7AUM-DS2H (Rev 1.0)

Hovedkort med innebygd skjermkort som støtter HD materiale opptil 1080p.

Gigabit nettverk og innebygd lydkort som støtter de fleste lydformater.

CPU: Intel Pentium E5200

Prosessor med nok kraft til de fleste oppgaver.

Forholdsvis kjølig.

DVD: Samsung SH-S223F

Ingenting spesielt med denne :)

Hardisk: 2x Western Digital Caviar Green 1 TB

eller 2x Western Digital Caviar Green 2 TB

Western Digital Green serien er for tiden mest stillegående.

2 hardisker bråker mer enn dobbelt så mye som 1 pga. resonans/vibrasjoner.

(her setter budsjett/fornuft grensen :)

Her er link til delene (bortsett fra hardisk):

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=97955

Software: Her kan du sette det opp så enkelt eller avansert du vil.

Det letteste er å bare dele ut en mappe, så vil den være tilgjengelig for alle i nettverket.

Alle operativsystemer klarer dette forholdsvis enkelt. Jeg synes Ubuntu er et veldig godt (gratis) alternativ.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Er det Antec-kabinettet greit å bygge selv i? Har bare bygget et par vanlige stasjonære PC-er tidligere.

Er det enkelt å sette inn et trådløst nettverkskort inn i det?

Finnes det noen gode løsninger for å bruke PC-en både som en hjemmeserver og HTPC? synes at XBMC ser bra ut. Ligger dette bare oppå OS'et, så jeg kan enkelt kjøre et nettverk med deling av en partisjon/mappe i bakgrunnen?

Lenke til kommentar

Satser nok på det Antec-kabinettet om det blir godkjent av fruen :)

Kan hende jeg prøver meg på Ubuntu, ellers så er vel Windows XP media center også brukbart. Går det greit å kjøre et nettverk med både Windows-pc'er og Linux-pc'er sammen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...