Gå til innhold

masse fett rundt magen, plz hjelp :(

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en gutt som snart fyller 21 år, er faktisk ganske så tynn , altså rundt armer og andre deler av kroppen, men magen min har blitt et stort problem det siste året ......

BMI ligger på 21,45 så jeg er ikke overvektig, men magen min tuter ut, og det ser så stygt ut, jeg tørr ikke å gå ut og kan heller ikke gå med t - skjorter lenger... hva burde jeg gjøre for å få den jævla magen inn....jeg har trent nå i et par månder, og det har blitt bedre......men det er forsatt ganske så ille.... burde jeg vurdere fettsugging?

folk sier at jeg må spise sunt osv, det klarer jeg ikke....jeg har høy forbrenning og har aldri i mitt liv vært feit, men bare blitt det det siste året.......

jeg spiser av og til kebab og pizza ute men alt slags brus har jeg kuttet ut.......

plz svar , takker :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, jeg har selv nettopp satt opp treningsprogram for å komme i bedre form. De tipsene jeg har fått, fra noen som tydligvis har klart å kvitte seg med fettet rundt magen er følgende:

1. Ikke forvent deg resultater over natta. Det tar, dessverre, lang tid å få bort fettet rundt magen, det er stort sett det siste som forsvinner.

2. Gjør mageøvelser, crunch, side-crunch, planke, sideplanke og gjerne skråbenk. Dette bør du gjøre hver gang du trener styrke. Mageøvelsene kan du godt gjøre annenhver dag. Dette vil ikke i seg selv gjøre at fettet forsvinner, men du vil få muskler og muskler forbrenner fett. Tren generell styrke i tillegg, fokuser i starten på store muskelgrupper, rygg, skuldre, bryst og føtter om du ikke orker å ta alt.

3. For å få flat mage, kreves det masse kondisjonstrening i tillegg til styrketreningen.

4. Sist, men ikke minst - spis sunnere og oftere.

Du bør ikke hive i deg raske karbohydrater, gi faen i potetgull, sjokolade og andre godterier. Det er dessverre slik at man må ofre noe for å få flat mage.

Jeg har akkurat samme problemet som deg, jeg er tynn og spinkel generelt sett, men magen er noe større enn det jeg skulle ønske. I løpet av den første måneden så gikk jeg ned 5 hele kilo. Det meste er vann og slikt piss, men jeg merker stor forskjell, siden buksene ikke lenger henger på meg - og at jeg derfor må klippe et nytt hull i beltet mitt. ^^

Det du bør gjøre er å sette deg opp ett treningsprogram som du følger slavisk. Spis havregryn og mager yoghurt med bær og/eller fersk frukt til. Finn frem til basalforbrenningen din, det finnes kalkulatore for dette, som ikke gir deg helt nøyaktig svar, men som i det minste gir deg en pekepinn på hvor mange kalorier du trenger. Skal du forbrenne noe fett så må du ligge i kaloriunderskudd, men aldri under basalforbrenningen din og heller ikke i for stort underskudd. Det eneste du oppnår med det er å ødelegge forbrenningen din, slik at du gjør vondt verre.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Ja, spis sunnere og oftere.

Lag deg en plan med måltidsrutiner, f.eks klokka 09:00 er det frokost, 11:30 er det lunch, 16:00 middag, og innimellom kan du knaske på noe frukt som et variert mellommåltid? Er selv ganske rutinert sånn sett.

Så kan du jo kanskje vurdere å trene etter middagen, helst 2 timer etter måltidet så maten får tid til å fordøyes.

Finn ut hva du har tid til, men husk å være rutinert og ha regelmessige måltid! Og spis sunt. Lag deg salat eller noe, slike salatbarer er kjekke fordi da har du mulighet til å plukke ut akkurat hva du vil ha. Sunn mat er godt! :new_woot:

Lenke til kommentar

Man kan ikke "punktforbrenne" fett. Situps/crunches/andre mageøvelse brenner ikke bort mer magefett enn andre øvelser. For å få det bort må man rett og slett bare forbrenne mye fett, og da vil magefettet være en del av det som forsvinner. Mageøvelser gjør derimot at magen ser bedre ut når fettet er borte.

Lenke til kommentar

TUSEN TUSEN hjertlig takk til alle sammen :) jeg skal jammen meg prøve mitt beste :)

skulle ønske man kunne få en personlig trener til billigere pris.....det hjelper sikkert mye, jeg må nesten bli flinkere med hva jeg spiser og trene oftere......

jeg tenker å trene 4 dager i uken :( men uff jobber så veldig mye.....men skal prøve å skaffe tid til trening i samme sleng....

per i dag gjør jeg som følger:

oppvarming: jogger rolig i 10 minutter

styrke:

- trener både lår og legger...

- etterfulgt av litt arme trening, jeg veit ikke hva jeg trener biceps eller triceps, har aldri satt meg inn i det....hehe

- dermed trener jeg magen, har to forskjellige øvelser for det

- oxo trener jeg vel ryggen

avslutning:

- og helt tilslutt jogger jeg i ca 20 - 30 min i ca 9 - 10 km/t

spisevaner:

jeg spiser vanlig mat, men MÅ bli flinkere med å kutte ned alt det tullet...... hva hadde dere anbefalt meg å spise til frokost, lunsj , mellomåltid, middag , dessert og kveldsmat? :D

Jeg kan lett spise 6 ganger om dagen, men det viktigste er jo hva jeg spiser :p og det har jeg ikke så godt peiling på :(

jeg takker alle sammen som tar tid til å svare :)

mvh

tynn feit kar :(

Lenke til kommentar

Personleg hadde eg ungått styrketrening mens eg skulle slanka meg, får bare dårligare/treigare resultat på begge fronter.

Kondisjonstrening er det bare å kjøre på med, hvis du ikkje likar å jogge/springe er lange fjellturar genialt.

Som med all anna vektreduksjon/slanking må du få ned kalori-inntaket, treng ikkje nødvendigvis å spise mindre, bare bedre. Mykje protein, fiber osv, mindre fett og karbo.

Mager fisk/kjøtt/fugl, grønnsaker, frukt.

Litt rettelser på det NikkaYoichi sa:

Muskler forbrenner på ingen måte fett.

Ingen form for trening kreves for å få flat mage, du må bare vere tynn (logisk?). For å få ein flott struktur må du derimot trene styrke.

Lenke til kommentar
Personleg hadde eg ungått styrketrening mens eg skulle slanka meg, får bare dårligare/treigare resultat på begge fronter.

Litt rettelser på det NikkaYoichi sa:

Ingen form for trening kreves for å få flat mage, du må bare vere tynn (logisk?). For å få ein flott struktur må du derimot trene styrke.

Er det ikke gøy når folk uttaler seg bastant om ting de ikke har greie på?

http://www.trim.no/pub/art.php?id=589

Hovedregelen er at jo tyngre du er, jo flere kalorier forbrenner du. Vær klar over at man tenker da på tyngde i form av muskelmasse. Muskelmassen er det som i kroppen primært brenner kaloriene.

Men antall kalorier som forbrukes varierer også med type kroppsbygging. En annen faktor som er helt avgjørende, er hvilken innsats man bruker, dvs. hvor hardt man utfører aktivitetene.

http://www.weightlossforall.com/muscle%20c...%20calories.htm

Successful weight loss starts at the cellular level. Muscle cells burn the most calories, they are responsible for 90 percent of the calories we burn every day. Muscle cells make up most of our lean body weight and this accounts for a large proportion of energy burned in our basal metabolic rate.

Our muscle cells burn more calories because they are responsible for every movement including subtle movements such as speaking, breathing and blinking. Muscle cells also need maintaining, proteins need to be replaced on a daily basis and energy systems must be prepared for contraction at any time. These processes all require energy so even at rest muscle cells constantly burn calories to maintain life.

Hvis du har noen kilder på at muskelmasse ikke forbrenner fett, så vil jeg veldig gjerne se de kildene.

Du sier du ønsker å trene 4 ganger i uken, det er helt fint det. Du bør ikke overdrive i starten, av flere grunner.

1. Du kan risikere å gå lei.

2. Hvis du ikke har trent før, så risikerer du skader om du kjører på for hardt. (Jeg "skadet ankelen" og gikk glipp av 2 uker med løping.)

Prøv å sett deg opp et program. Jeg har fått god hjelp til å sette opp treningsprogram, så hvis det er interessant så kan du sikkert få se på det programmet jeg følger akkurat nå, om ikke annet for å få idéer til øvelser og fordeling av øvelsene. Det viktigste er at du kommer i gang, du vil ikke se resultater på magisk vis på kort tid - de som lover det lyver rett og slett.

Jeg spiser følgende:

Frokost:

Havregryn eller Firkorn(uten tilsatt sukker og slike tørkede frukter)

Litt blåbær og rosiner

Yoghurt(veksler litt mellom naturell og yoghurt med smak)

Joda, det er helt klart sunnest å spise fettfri yoghurt og yoghurt uten smak, siden de inneholder en del sukker, men det skal da smake godt også. Det er uansett sikkert sunnere enn det du spiser i dag, og derfor vil det hjelpe på.

Lunsj:

Hjemmelaget tunfisk eller kyllingsalat. 100-200g med fisk eller kylling, salat, tomater, sukkererter, paprika og diverse andre godt grøntfor. Ingen dressing.

Middag:

Salat med diverse grønt

Magert kjøtt, svin, kylling mager fisk og oksekjøtt er fint.

Jeg prøver å unngå sauser selvsagt, da de inneholder masse fett jeg ikke har bruk for.

Potet, cous-cous og ris er fint.

Kvelds:

Tunfisk eller kyllingsalat, spekeskinke - eller noe annet med høyt innhold av proteiner.

Når du trener styrke så er det viktig at du får i deg nok proteiner, ganske enkelt fordi proteiner er det kroppen din bygger muskler av. Uten proteiner, ingen muskler og som sagt, muskler hjelper kroppen din til å forbrenne mer. Det er riktig at du må forbrenne mer kcal enn det du putter i deg for å gå ned i vekt. Det som ikke er riktig er at det lønner seg å spise så lite som mulig uten å trene. Det kan rett og slett føre til at du ødelegger forbrenninga di.

Spis sunnere og oftere, få i deg nok proteiner og tren både styrke og kondisjon.

Som sagt, jeg er i samme situasjon som deg, pinglete bygd, men med en mage som er litt for stor. Min har blitt mindre etter at jeg begynte med dette her, så det skulle bety at det virker.

Lykke til. :)

Red.: Her står det også mye interessant.

http://www.iform.no/pub/art.php?id=1038

Red2.: En liten presisering, muskler forbrenner ikke fett direkte, men de forbrenner kcal. Har man underskudd på kcal, noe muskler vil hjelpe til med, så må kroppen ta disse kcalene fra ett sted. Det er her fettforbrenningen kommer inn.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

Ingenting som forbrenner kcal, kcal er ein av mange måleeinheiter for energi. Fortjener eit spark i ansiktet for det utsagnet.

Grunnen til at du ikkje bør kombinere styrketrening med slanking er fordi du for å få eit godt resultat med treninga er avhengig av å ha eit kalorioverskot.

Du kan ha ein slags balansegang her, men som sagt vil framgangen bli mykje dårligare.

Lenke til kommentar

Husk å ta baseøvelser som Knebøy,benkpress,markløft (dips?)

Prøv å tren mye bein og lår fordi det er oftest ganske lett å få lår muskler, og jo mer muskler jo mer forbrenner du.

HELT FEIL!

Trenger du program for forbrenning? gerilja kardio :)

Tror ikke at TS har lyst å gå ned i vekt, men miste magefettet. Dessverre finnnes det ikke punktforbrenning. Men ikke kjør alt for mye kardio, varier mellom styrke og kardio.

Endret av opijo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

Jeg samme kroppsfasong som trådstarter, og vil komme med noen erfaringer.

Har fortsatt til gode å finne en tråd på dette forumet, hvor noen har trent guerilja kardio slavisk i 8 uker. Dette er PAIN, og krever en enorm mental styrke. Kan ikke skjønne at dette flere steder blir anbefalt til utrente soffagriser (btw: anklager ikke trådstarter for å være utrent soffagris)

Jeg startet med GK etter jul, men ga opp etter 3 uker. Nå trener jeg vanlig kondisjon 3 ganger i uka(4-6timer til sammen), kombinert med et vanlig kosthold. Brødmat til frokost, brød eller salat til lunsj. Middag (kjøtt, fisk, wok...) Teller ikke kalorier, men har kuttet NED på snop, brus og pottis. Unner meg gjerne litt øl i sommervarmen. Har gått ned 8 kilo etter jul. Veier nå 62 kilo. (163 høy)

Kluet er å finne på noe som er gøy, og som motiverer. Jeg har kjøpt meg landeveissykkel, og syns det er knall.

Hang in there. Dette trenger ikke være vanskelig.

Endret av jaymz
Lenke til kommentar

Åssen er det med holdningen din? Jeg har en tendens til svai i ryggen, og da stikker magen plutselig ut. Etter endel vekttap samt mage og ryggtrening og jogging og gåing har dette blitt bedre.

Og siden du sier at det har blitt bedre etter et par måneder med trening, så er du jo på rett vei!

Lenke til kommentar

"Nei"!

Jeg er også tynn og slank (tynn var å ta i). Men jeg er slank sett forfra. Men jeg har den magen. Jeg skylder på gener, fordi jeg ser akkurat ut som bestefar (gener pleier å hoppe over en generasjon). Hadde jeg trent, hadde jeg hatt en brystkasse som faren min, men det har jeg ikke, men jeg ser at jeg har god anlegg til det.

Altså, for å få vekk magen min, så behøver ikke jeg å slanke meg. Jeg veier 68,5 og er 1,75. *regne ut bmi fiort* 22,36 - som ikke er så veldig mye mer enn TS.

For at magen min skal synes mindre, så må alt annet bli større. Jeg har forresten 85 cm rundt magen. Det synes jeg er mye.

Styrketrening er mitt svar. Jeg er stusselige 32 cm rundt biceps. Tenk om jeg hadde vært 40 cm rundt?! Hadde ikke det sett bedre ut? Da hadde fokuset på magen blitt langt mindre.

Jeg innrømmer at vekt at har noe med dette å gjøre. Jeg drømmer om å veie 62,5 kg igjen. Da var magen min bortimot flat. Men da var jeg tynn og ikke slank, men likevel hadde jeg mage.

Så dette koker ned til kroppsholdning og kroppsbygning. Den berømte svaien i ryggen. Det er så lite man kan gjøre med det.

Alle de kostholdsrådene i tråden - flott, men jeg tror ikke det er svaret.

Lenke til kommentar
Styrketrening er mitt svar. Jeg er stusselige 32 cm rundt biceps. Tenk om jeg hadde vært 40 cm rundt?! Hadde ikke det sett bedre ut? Da hadde fokuset på magen blitt langt mindre.

Enig. Hjelper godt på med skikkelige armer, øvre rygg og brystkasse!

Så dette koker ned til kroppsholdning og kroppsbygning. Den berømte svaien i ryggen. Det er så lite man kan gjøre med det.

Den svaien tror jeg delvis kan være medfødt. Men om du gjør endel mage-rygg-trening (på SATS hadde de noen fine sal-timer som styrker core-muskulaturen) så skal det ble bedre. Jogging er også bra, kjennes det som. Gå tur i skauen likeså.

Så, mer muskler i overkroppen + bedre holdning = MRN i ettersittende tskjorte.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert på trening, men jeg må få si at min holdning har blitt MYE bedre i det siste. Mye for at jeg faktisk tenker over det og faktisk retter meg opp, pluss at jeg har kjørt hardt på mage, og ikke minst det folket kaller kjernemusklatur(core). Dette styrker musklene som ligger under de musklene man tydelig ser, musklene som sitter langs ryggvirvlene osv. Det er disse musklene som i stor grad hjelper deg å holde deg rett i ryggen. I tillegg bør man venne seg til å suge inn magen og skyve ut brystkassa. Altså, ikke overdriv, men vær litt bevisst på holdningen din. Jeg har blitt mye flinkere i det siste, før så hang jeg alltid med skuldrene og hadde en bøy i ryggen, jeg håper og tror at dette kommer til å komme helt bort etter som jeg får trent musklene mer og at det faktisk blir mer og mer en vane å rette seg opp. Det er nok ingen enkel løsning her, det krever faktisk at man er bevisst og står på litt.

Jeg vil påpeke at det er like viktig å trene støtte/kjernemusklatur som å trene de store musklene som vises. Det ser litt dumt ut, hvis du har svære armer og brystkasse, mens magen henger over beltet, eller at man har en svai i ryggen. Om du ser på folk som er godt trent, så ser du at de sjelden eller aldri henger i ryggen, nettopp fordi at de trener hele kroppen og ikke bare armer og bryst.

Du bør også være klar over at det ikke er noen magisk løsning her, men at dette krever jobbing og disiplin. Kjør langkjøring på jogging, eller cardio guerilja(om du faktisk klarer det, men det dreper motivasjonen om du ikke har litt grunnlag - for det er knallhardt). Begynn med jogging og gåing i starten, minimum 45 minutter om du skal ha noen fremgang. Du bør holde et tempo som gjør at du holder ut i 45 minutter, du kan gjerne starte rolig i 20 minutter, øke litt for hvert minutt frem til 30 minutter, slakke litt for hvert minutt frem til 40 minutter og jogge deg ned de siste 5. Klarer du dette så kan du kjøre hardere neste gang. Nå har du jo holdt på en stund(?), merker du noen fremgang?

Lenke til kommentar
Grunnen til at du ikkje bør kombinere styrketrening med slanking er fordi du for å få eit godt resultat med treninga er avhengig av å ha eit kalorioverskot.

Sorry, men du har ikke snøring. Styrketrening på deff er et must for å begrense tap av muskelmasse.

Hva tror du kroppen forbrenner først når du sulter? Store muskler som ikke er i bruk og allikevel krever masse ekstra energi å vedlikeholde, eller fettreserver som den kan spare til enda trangere tider?

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...