Gå til innhold

Ny bærbar pc: Compal KHLB2

Anbefalte innlegg

Hei! Er påtide med ny pc nå og har sett litt rundt.

Dette er da pcen jeg har tenkt med fram til:

http://www.multicom.no/SystemConfigurator....567338%3bfl%3a0

Budsjett 10.000kr MAKS

Bruksområder:

For det meste surfing og slikt, Men også en del videoredigering, skolearbeid og litt gaming innimellom

Det er en del oppgraderingsforslag som er der og da har jeg tenkt på disse "modifikasjonene"

Intel® Core™2 Duo P9700 processor, 2.8GHZ 1066MHz FSB 6MB cache 25W

320GB SATA 7200RPM 2.5"

G.SKILL 4GB DDR3 1066MHz SO-DIMM CL7 Kit (2GBx2)

Intel® Turbo Memory 4GB (kun sammen med Windows Vista, fungerer ikke med Windows XP)

Open Office programvare med regnark, skriveprogram m.m.

Med disse forandringene kommer pcen på 10.675kr

noen forslag til endringer? Noe jeg trenger mindre eller mer av? Opperativsystem "Skaffer" jeg :ph34r: og jeg har en harddisk på 1TB til overs også så har godt med plass

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Var i samme situasjon som deg for litt siden. Endte opp med en JHL90+ fra Multicom istedet for den du nevner. Grunnen var rett og slett pga oppløsning på skjermen. Vær klar over at den du ser på kommer med 1366x768 oppløsning native, (evt vent til Juli så får du den med 1920x1080). 1366x768 ble litt for lite for mitt bruk så jeg la samme summen i JHL90+ og fikk en med 1440x990 eller noe i den duren. Du får den også med 1680x1050..

Jeg har også lest en del om turbominne, men har kommet frem til at det har så lite å si at jeg ikke gadd å legge penger i det. Min JHL med 320gb, 5400rpm hd, 4gb ram og den enkleste av cpuene kosta vel ca 8k. Mye for pengene ihvertfall:)

Bare vært litt obs på at når jeg pratet med de i forrige uke, så var de tomme for dvd-brennere, og de hadde ca en ukes leveringstid på disse. Estimert levering på maskinen min er visstnok rundt 10.Juli.

Lenke til kommentar

ok, har lest litt rundt på forumet og kommer fram til et par endringer:

1: Jeg tar:

Intel® Core™2 Duo T9600 processor, 2.8GHZ 1066MHz FSB 6MB cache 35W

i stedet for:

Intel® Core™2 Duo P9700 processor, 2.8GHZ 1066MHz FSB 6MB cache 25W

Grunn: Pengemangel, pluss at eneste forskjellen på de to er at T9600 har 35W i stedet for 25W til P9600. Blir dette egentlig noen betydelig forskjell?

500GB SATA 5400RPM 2.5"

i stedet for 320GB SATA 7200RPM 2.5"

Grunn: Ligger på omtrent samme pris, og har ikke råd til noe dyrere, og har lest at det ikker er noe særlig forskjell på 54000 og 72000 rpm når det kommer til hastighet --> ?

Dropper Turbo minne, siden det tydeligvis bare var store ord fra Intel, og at "turbo minnen" egentlig ikke gir noen særlig stor forskjell i oppstart av programmer osv...

Bestemmer meg for å legge til Windows Vista Home Premium, med senere oppgradering til win 7. Tar ikke sjangsen på å laste ned pirate version.

Dropper forresten å kjøpe det skrivetullet for 50 kr :!:

Samlet pris: 10 513,-

Høres dette greit ut? :p

EDIT: Sorry for "Wall of Text, ble vist en del å skrive

Endret av gravlaksen
Lenke til kommentar

Synes det ser greit ut jeg. Har satt opp lignende oppsett selv, men med den skarpere skjermen. G-skill ram-en har blitt litt dyrere siden sist forresten :ph34r:

Forskjellen på harddiskene er at 5200rpm er saktere (men ikke så mye at du kommer til å banke deg selv halvt i hjel for at du valgte det), tar mindre strøm og lager mindre varme. Du vil altså bruke litt lengre tid på å laste brett før du spiller osv., men mot lavere varme og bedre batteritid er det et helt legitimt kompromiss imo. Er uansett ikke all verdens forskjell.

De forskjellige watt-forbrukene på prosessorene betyr at de bruker ulik mengde strøm => litt ulik batteritid.

Når det gjelder programvare, prøv Open Office. Det er ikke 100% kompatibelt med Microsoft Office, men close enough for det aller meste :) Og helt lovlig :D

Endret av pkg_inc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...