stich_it Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse. Sånn jeg ser det er det likevel forbikjører sitt ansvar at forbikjøringen skjer forsvarlig. Hadde mopeden kunne kjørt i 75 km/t hadde det ikke vært et problem i det hele tatt, vinn vinn situasjon. Er bare å søke på "forbikjøring av moped" på google og du vil finne en del historier fra diverse nyhetsartikler og forum om situasjoner som oppstår delvis pga mopedistens lave fart. At den skjer forsvarlig er i alle tilfeller et felles ansvar mellom den som kjører forbi og den som blir forbikjørt, for meg er det ganske klart når man leser paragraf 12 som jeg tidligere har linket til. den sier helt klart hva man skal gjør før man skal kjøre forbi og hvordan den som blir forbikjørt skal forholde seg/reagere på forbikjøringen. hadde en vanlig manuelt girt moped(alla suzuki rmx) gått i 75 på en rulle(som er der de testes) ville den aldri klart dette under vanlige forhold på veien. det er iallefall helt sikkert at den jeg hadde når jeg var 16 ikke klart de 45km/t den skulle på veien som den gjorde på rulle(og ja den ble testet på rulle) den klarte på flat mark ved vindstille ca 35km/t, en scooter med "automatgir" ville det selvfølgelig være anderledes men da det finnes begge typer her til lands og begge er lovlig så kan jeg ikke se at din løsning ville fungert nevneverdig bedre i en 80 sone, slik du påstår. Mitt argument er også at før man uten videre ettertanke øker tillatt hastighet på moped, bør man være sikker på at de som tar mopedlappen vet nok om trafikkreglene og har nok respekt for hvordan deres valg om å ignorere det som står der vil påvirke trafikkbildet rundt dem. den dagen jeg ser kjøretøy som ikke kan/vil/har mulighet for å holde fartsgrensen konsekvent tilrettelegger for å bli forbikjørt på en trygg måte(slik som man ser enkelte lastebiler blinke til høyre når de kjører for sent og vet at de har en mye bedre oversikt en bilene bak og dermed kan tilrettelegge for at kjøretøy som kan holde fartsgrensen kan trygt kjøre forbi) da kan jeg gå med på at man kan vurdere å øke den tillate hastighet på moped da det viser at opplæringen faktisk er god nok til det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå