Henrikenn Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Skjeldent 80km/t??? Alle steder utenfor tettbebygd strøk er det jo 80. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 70 blir mer og mer vanlig; skal ikke mye bebyggelse langs veien til for at det blir 70 istedet for 80. 80 vs 70 varierer også mye fra region til region. Bebyggelsesmønstre er forskjellige, dermed blir også fartsgrensene forskjellige. Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Der jeg har kjørt har det vært stort sett 50- 60 og 70-soner, det er da i bergenvest-området,der er det ikke mange 80-soner og med mindre du skal kjøre landet på tvers er det ikke mange 80-soner som ikke er motorvei her i landet. Det er ikke ofte du legger ut på langtur med en moped for å si det sånn.. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Her jeg bor er det 60 i 7-8 km før man kommer til sentrum, hvor grensen er 40. Man trenger ikke se godt etter for å legge merke til farlige situsjoner som oppstår som en følge av lav fart. Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Her jeg bor er det 60 i 7-8 km før man kommer til sentrum, hvor grensen er 40. Man trenger ikke se godt etter for å legge merke til farlige situsjoner som oppstår som en følge av lav fart. Nevn 1! Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 (endret) Den største utfordringen jeg ser med å øke hastigheten er alle disse tenåringa som ikke er voksne nok til å respektere trafikkregler og fartsgrensen. De kjører gjerne forbi overalt og driter i vikeplikt, og forstår ikke at de fort kan bli drept eller alvorlig skadet på grunn av dette. Langt over halvparten (av de jeg ser) kjører stort sett full pinne selv om fartsgrensa er 30 km/t i et boligstrøk med masse unger eller fartsgrensa er høyere enn det mopeden går. De aller fleste med trimma moped er enda værre. Det samme gjelder forsåvidt de med lettsykler. Og hva opplæring angår. Syklister kan sykle i trafikken fra de klarer å gå, og mange syklister kommer opp i hastigheter mopeder ikke klarer. Mopedene igjen har speiler og gjerne bedre dekk og bremser. Det er strengt tatt ikke noe særlig vanskligere å kjøre moped enn å sykle heller. Lettsykkel igjen er heller ikke noe vanskligere å kjøre enn moped, bare man er klar over konsekvensene av å få f.eks. en hjullåsing i høy hastighet. Dessuten klarer mange mopeder 60-70 km/t i nedoverbakker, eller kanskje mer enn det også. Endret 29. juni 2009 av >Jonas< Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 (endret) ...med mindre du skal kjøre landet på tvers er det ikke mange 80-soner som ikke er motorvei her i landet. Skulle det være en vits? Målt i antall kilometer, så er jeg rimelig sikker på at 80-sonene på alle riks-, fylkes- og Europaveiene langt overstiger 80-sonene på de veldig få strekningene med motorvei her i landet... Eksempelvis kan jeg jo nevne stort sett hele E6 nord for Trondheim, med stort sett bare 80-soner (i beste fall 90-grense, men fortsatt uten å være motorvei) utenfor tettbygd strøk, som ikke er motorvei, muligens med unntak av noen korte strekninger. Edit: Legger til litt tall: Veilengde motorvei: 650km Veilengde riks og fylkesvei: 54292km (dette er inkludert motorvei, som jo også er riksvei) Fartsgrensefordeling: av de 54292km har 70% 80-grense, eller ca. 38.000km. Trekker vi fra de 650 km motorvei, så er det fremdeles ca.37350 km riks og fylkesvei med 80-grense, mot bare 650 km motorvei, altså er det hele 57,5 ganger så mye veier med 80-grense som ikke er motorvei, som det er motorvei i landet... Edit 2: Kilde Endret 29. juni 2009 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Nevn 1! Du kan få flere. Hodeløse forbikjøringer. Køer som skaper kaos og forsøk på farlige u-svinger. Mopeder som blir presset mer eller mindre ut i grøfta av bilen(e) bak. Er flere ulykker hvert år, noen ganger fatale, som kunne vært unngått om ikke bilistene hadde prøvd å komme forbi, eller var for nær mopeden. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 problemet med mopeder er at de ikke overtholder trafikkreglene §12 punkt 4: Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse. på de deler av veien de ikke kan overholde den satte fartsgrensen. hadde alle mopeder faktisk overholdt denne så hadde tilnærmet alle de farlige forbikjøringene vært forhindret(med forbehold om at det alltid finnes noen som bare må forbi den j***a mopedusten ). så for min del er det helt tåpelig å påstå at det å øke farten på mopeder ville ført til færre farlige forbikjøringer og kø, når det eneste de trenger å gjøre er å faktisk overholde reglene slik de er i dag så vill vi opp nå akkurat det samme. Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 ...med mindre du skal kjøre landet på tvers er det ikke mange 80-soner som ikke er motorvei her i landet. Skulle det være en vits? Målt i antall kilometer, så er jeg rimelig sikker på at 80-sonene på alle riks-, fylkes- og Europaveiene langt overstiger 80-sonene på de veldig få strekningene med motorvei her i landet... Eksempelvis kan jeg jo nevne stort sett hele E6 nord for Trondheim, med stort sett bare 80-soner (i beste fall 90-grense, men fortsatt uten å være motorvei) utenfor tettbygd strøk, som ikke er motorvei, muligens med unntak av noen korte strekninger. Edit: Legger til litt tall: Veilengde motorvei: 650km Veilengde riks og fylkesvei: 54292km (dette er inkludert motorvei, som jo også er riksvei) Fartsgrensefordeling: av de 54292km har 70% 80-grense, eller ca. 38.000km. Trekker vi fra de 650 km motorvei, så er det fremdeles ca.37350 km riks og fylkesvei med 80-grense, mot bare 650 km motorvei, altså er det hele 57,5 ganger så mye veier med 80-grense som ikke er motorvei, som det er motorvei i landet... Edit 2: Kilde Samme det, hvem er det som legger ut på tur Oslo-Bergen på en moped da? Det er ikke mange 80-soner i byområder og tettbebygde strøk der moped er mest aktuelt å bruke som ikke er motorvei. F.eks i bergen er det 80 sone på motorveien Loddefjord-sentrum-åsane, resten er stort sett 50-60-70 soner. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Samme det, hvem er det som legger ut på tur Oslo-Bergen på en moped da?Det er ikke mange 80-soner i byområder og tettbebygde strøk der moped er mest aktuelt å bruke som ikke er motorvei. F.eks i bergen er det 80 sone på motorveien Loddefjord-sentrum-åsane, resten er stort sett 50-60-70 soner. Ja, vel, landet er faktisk litt større enn Bergensområdet, og du trenger ikke akurat kjøre Oslo-Bergen for å finne en 80-sone som ikke er motorvei, det holder med en liten kilometer ut fra Bardufoss sentrum, for eksempel. Som nevnt i forrige innlegg, så er hele 70% av veinettet 80-sone, og at du i fullt alvor indirekte påstår at moped hovedsakelig bare brukes på de resterende 30% er egentlig ganske utrolig. At moped er mest aktuelt å bruke i byområder og tettbygde strøk er ærlig talt også noe av det dummeste jeg har hørt. Ute på bygda er du "nødt" til å ha moped for å komme deg noe sted som 16-åring, i byen og tettstedene kan du faktisk gå eller ta buss, selv om bussen kanskje ikke går så ofte du skulle ønske... Et eksempel som viser det motsatte av ditt: Fra her jeg bor og til nærmeste butikk/kino/bensinstasjon/ungdomsklubb er det ca 10 kilometer, og 8,5-9 av dem er 80-sone. Påstår du at det ikke var "mest aktuelt å bruke moped" her når jeg var i 16-18-årsalderen? Forholdene blir fort litt annerledes når du beveger deg ut av Bergensområdet, og som nevnt, min påstand er at de fleste mopedene befinner seg nettopp utenfor byene. Når det er sagt, og for å komme tilbake til hovedspørsmålet, så er jeg mot å heve fartsgrensa for moped noe særlig. Du blir uansett en hindring for de aller fleste bilistene enten du holder 45 eller 70, og det er mye lettere, og krever mye kortere forbikjøringsstrekning, for å komme forbi en moped (eller traktor) som kjører i 40-45 enn en i 65-70. At mopedistene lærer seg å overholde den trafikkregelen stich_it siterte (Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.) er den aller enkleste løsninga på problemet. Vil 16-åringen kjøre fortere, så får han heller ta A1-lappen! Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Tror nok at de fleste mopedene/scooterne i Norge befinner seg i byer som Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger eller rettere sagt storbyene med få 80-soner til å boltre seg i på mopeden. Selv om det er en større prosentandel av ungdommene på landet som kjører moped fra alderen 16-18. Men tilbake til topic, som jeg har nevnt før, opplevde jeg mye flere farlige situasjoner når jeg kjørte i 45 km/t kontra når scooteren gikk i 70-75, dette har jeg også fått høre av en de fleste jeg kjenner som har kjørt moped. Dersom en moped kjører i 70 i en 80-sone og en bil absolutt skal forbi, er det ikke verre for mopedisten å bremse litt ned når han ser bilisten blinker seg ut for å kjøre forbi. Det er ikke mopedisten sitt ansvar å gjøre det, men han/hun har mulighet til det for å hindre at det skal oppstå en farlig situasjon. Det er opptil den som skal kjøre forbi å sørge for at det skjer forsvarlig og det skaper mye mer frustrasjon med mopedister i 45 km/t uansett hva fartsgrensen er. Når mopedisten kjører i 45 km/t er det mange som tenker at det går an å kjøre forbi uansett forhold og om det kommer bil imot, har sett det selv flere ganger. For ikke å snakke om når det er en gammel dame som ligger bak mopedisten som ikke tør å kjøre forbi i det hele tatt, bak der igjen ligger det en som ikke har tålmodighet til å vente, selvfølgelig er det ikke noe luke mellom den gamle damen og mopeden og den utålmodige bilisten tar en sjans og kjører forbi begge to, noe som veldig ofte kan skape ubehagelige situasjoner. Når du er ute og kjører en tur på 15 km i varierte trafikksoner og du kjører i 45 km/t , hvor mange forbikjøringer kan du da regne med å få, enn hvis du hadde kjørt i 75 km/t eller det fartsgrensen tilsvarte? Hvor stor sjanse er det for at èn av de forbikjøringene skal gå gale? Har selv sett hva en mopedist i 45 km/t kan gjøre når det er litt trafikk og halen bak blir på 20+ biler, da har du mange frustrerte mennesker i bilene bak den mopeden. Frustrasjon fører til stress som også fører til uforsvarlig kjøring. Et alternativ er å sette opp en lov som gjør det mulig for mopedisten å kjøre fortere når personen har hatt mopedlappen i f.eks et år eller har fyllt 18. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 det er vel rimelig urelevant hvor mopedene befinner seg i norge så lenge de har tilgang på offentlig vei med en høyere fartsgrense en det som de klarer å holde uten å ulovlig trimme kjøretøyet. og med tanke på hva vi snakker om her så er det rett og slett en 50 sone... Dersom en moped kjører i 70 i en 80-sone og en bil absolutt skal forbi, er det ikke verre for mopedisten å bremse litt ned når han ser bilisten blinker seg ut for å kjøre forbi. Det er ikke mopedisten sitt ansvar å gjøre det, men han/hun har mulighet til det for å hindre at det skal oppstå en farlig situasjon. du har ikke fulgt med i timen her har du vel. jeg har tidligere presentert urokkelig bevis for at det nettop ER det! uansett om man holder 10, 20, 30, 40, eller 45 som er teoretisk maksfart på moped(i en 50 sone), 60 eller 70 i en 80 sone(bare for å ta de generelle fartsgrensene i norge) så er man lovpålagt å slippe forbi folk som kommer bak vis det er uoversiktelig vei og/eller motgående trafikk. du kommer med uttalelser som ikke holder grep i fakta. vanligst ikke gjør det. Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 (endret) Vegtrafikkloven: § 3. Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen. Er det mopedføreren som følger lovgitt fart på 45 km/t eller bilisten som vil forbi som har ansvar for at en forbikjøring skjer i forsvarlig tilstand? Endret 30. juni 2009 av NorvegianDad Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Som jeg tidligere har sagt så er det mopedføreren. Samme gjelder traktorer som ikke kan overtholde fartsgrensen eller eventuelle lastebiler o.l. kjøretøy som befinner seg på en veg der den gitte hastighetsgrensen er høyere en kjøretøyet kan holde/har lov til å holde. Ja man skal alltid forholde seg til paragraf 3 det er en ypperlig grunnregel. MEN det blir som jeg har tidligere henvist til i §12-4 gjort helt klart hvordan man skal forholde seg ved en forbikjøring vis man ikke kan/vil/har lov til å kjøre den gitte fartsgrense. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse vis man ikke gjør det så vil man umidelbart ikke lengre forholde seg i sammsvar med paragraf 3 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 En bekjent vurderer en gammel moped fordi, sier han, den er ikke lovpålagt å være plombert. Dermed kan den lovlig klare 70. Stemmer dette? Kan han lovlig kjøre den i 70, eller må han selv passe på at den aldri kjører fortere enn 45, selv om den klarer 70? Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 (endret) Som jeg tidligere har sagt så er det mopedføreren. Samme gjelder traktorer som ikke kan overtholde fartsgrensen eller eventuelle lastebiler o.l. kjøretøy som befinner seg på en veg der den gitte hastighetsgrensen er høyere en kjøretøyet kan holde/har lov til å holde. Ja man skal alltid forholde seg til paragraf 3 det er en ypperlig grunnregel. MEN det blir som jeg har tidligere henvist til i §12-4 gjort helt klart hvordan man skal forholde seg ved en forbikjøring vis man ikke kan/vil/har lov til å kjøre den gitte fartsgrense. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse vis man ikke gjør det så vil man umidelbart ikke lengre forholde seg i sammsvar med paragraf 3 4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse. Sånn jeg ser det er det likevel forbikjører sitt ansvar at forbikjøringen skjer forsvarlig. Hadde mopeden kunne kjørt i 75 km/t hadde det ikke vært et problem i det hele tatt, vinn vinn situasjon. Er bare å søke på "forbikjøring av moped" på google og du vil finne en del historier fra diverse nyhetsartikler og forum om situasjoner som oppstår delvis pga mopedistens lave fart. Mannen med ljåen: Er usikker når denne 45 km/t begrensingen kom, men i Norges grunnlov står det at ingen lover har tilbakevirkende kraft, det tolker jeg slik at hvis mopeden ble registrert i norge før denne loven kom, har den lov å kjøre fortere enn 45 km/t. Men er trøtt nå og gidder ikke lete mer i lovverket, ta problemstillingen opp på juss-delen av forumet eller send en mail til ditt lokale biltilsyn evt NAF. Endret 30. juni 2009 av NorvegianDad Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Norvegiandad: Tullball. En vanlig moped *må* trimmes for å få såpass effekt at den henger med i trafikken, og 75kmt er ikke i nærheten av å være fornuftig som grense med så mye 80-veier det er. 80, greit. Men en typisk totakt 50ccm klarer ikke å holde følge med trafikken om den skal gå i 80 orginalt. Så fort man enten trimmer eller fjærner plomberingen så begynner det å hjelpe, men da klarer den plutselig ikke lenger utslippskravene. Sykler som er beregnet for å klare en toppfart på mellom 80 og 120kmt har en motor på minst 125ccm. Disse er både sikrere og mer miljøvennlige samtidig som de har såpass til motor at de holder med trafikken ellers. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Norvegiandad: Tullball. En vanlig moped *må* trimmes for å få såpass effekt at den henger med i trafikken, og 75kmt er ikke i nærheten av å være fornuftig som grense med så mye 80-veier det er. 80, greit. Men en typisk totakt 50ccm klarer ikke å holde følge med trafikken om den skal gå i 80 orginalt. Så fort man enten trimmer eller fjærner plomberingen så begynner det å hjelpe, men da klarer den plutselig ikke lenger utslippskravene. Mange av dagens mopeder med plomberinger klarer ikke engang å følge trafikken i 40 km/t så fort det kommer litt motvind og/eller en motbakke. Så fort man enten trimmer eller fjærner plomberingen så begynner det å hjelpe, men da klarer den plutselig ikke lenger utslippskravene. Det vil ikke en bil som VW Bluemotion eller liknende så fort man setter på andre dekk heller. Strupingen på flere mopeder gjør også utslippet værre enn bedre, samt at motoren sakte men sikkert soter igjen. 60-65 km/t syns jeg hadde vært fint, så hadde man kunnet holde fartsgrensa i tettbebygde strøk også. Men det største problemet i mine øyne er, som jeg skrev lenger oppe, alle disse tenåringa som ikke er voksne nok i toppetasjen. Disse finner man mye av på tråsykler og lette (og tunge) motorsykler også. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Hvis de ikke klarer å kjøre i 70, klarer de ikke å kjøre i 45 heller. Den eneste forskjellen er hvor fort du kommer deg hjem. Kjøretøyet, reglene og veien er de samme uansett hastighet. Eller mener du at alle som allerede har lappen må ta den om igjen når vegvesenet bygger veier med fartsgrense 110? Er det vanskeligere å kjøre litt fortere, når man først kan reglene og behersker kjøretøyet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå