Grinii Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Hei. Jeg har forstått det slik, at EU har prakka på oss regelen om at mopeder og scootere ikke kan gå fortere enn 45 km/t! Men Norge er jo ikke medlemm av EU, hvorfor må vi da følge den regelen? Og Spania er et EU lamd, men der har de ikke den 45 km/t regelen :S Hvorfor??? Takk for seriøse svar Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Jeg er på mikrometertynn is her, men jeg tror det er slik at EØS-reglene ikke tillater mer enn 45km/t. Eller så er det et kompromiss mellom EU og Norge, er som sagt på tynn is Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Fordi Stortinget har vedtatt at på dette feltet skal vi ha de samme reglene som resten av EU-området. Vi ønsket ikke å benytte oss av reservasjonsretten i EØS-avtalen. Spania har de samme reglene. Mopedlappen (kalt LCC) kan fås ved fylte 14 år. Grunnen til at noen EU-land ikke har disse reglene ennå er at fristen for å implementere dem ikke har gått ut (må implementeres innen 2013). Lenke til kommentar
Grinii Skrevet 28. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2009 Tusen takk for gode svar! Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Hei! Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og dermed vil det være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. Tråden bryter også med tre-ords-regelen. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. Om du ikke endrer emnetittel kan tråden bli stengt. Når endringen er gjennomført er det flott om du bruker -knappen ved dette innlegget slik at en moderator raskere får fjernet denne moderatormeldingen. Reaksjoner og spørsmål rundt moderering skal gjøres på PM, ikke i tråden. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Bare fyrer et spørsmål her: Oppstår det ikke langt flere farlige situasjoner når man kjører i 45 i feks en 70-sone, enn hvis man kjører i 70? Dersom man satte opp grensen til 60 km/h, så ville man jo eliminere endel køer som oppstår som en følge av mopedkjøring, da spesielt i byer o.l. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Norge kan ikke på egen hånd sette opp grensen. Ellers har man jo et fullverdig alternativ til mopedførerrett på det punktet: Klasse A1, lettsykkel. 16 års aldersgrense. Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Bare fyrer et spørsmål her: Oppstår det ikke langt flere farlige situasjoner når man kjører i 45 i feks en 70-sone, enn hvis man kjører i 70? Dersom man satte opp grensen til 60 km/h, så ville man jo eliminere endel køer som oppstår som en følge av mopedkjøring, da spesielt i byer o.l. Jo, det er helt sant. Mopeder i 45 km/t i trafikken er livsfarlig. Ellers har man jo et fullverdig alternativ til mopedførerrett på det punktet: Klasse A1, lettsykkel. 16 års aldersgrense. ... som bare pappagutter eller folk som har spart penger i flere år har råd til. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Ellers har man jo et fullverdig alternativ til mopedførerrett på det punktet: Klasse A1, lettsykkel. 16 års aldersgrense. ... som bare pappagutter eller folk som har spart penger i flere år har råd til. Ærlig talt... Har du ikke råd til den treningen og ferdighetsutviklingen som er nødvendig for å føre noe som går i mer enn 45 km/t så har du ikke noe på veien å gjøre. Førerkort er ingen rettighet. Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Poenget mitt er at ikke alle 16-åringer har råd til lappen til 20.000 og en sykkel som koster 30-40.000.... Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Den gamle grensen på 60 var vel vel så ille. I 70 og 80-sone er det mye lettere å kjøre forbi noe som går i 45 om man skal kjøre forbi på forsvarlig vis. Kostnadene ved A1 er et moment, men det er ikke så mye verre enn B, og hvor mange kjører egentlig moped fordi de ikke har råd til å kjøre opp til klasse B? Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Nei, derfor finnes det et annet alternativ, moped. Hva tror du er farligst av en moped som kjører i 45km/t i 80km/t sona, enn en moped som presser 70km/t i 80km/t sona? Selvfølgelig når han kjører i 70km/t. Blir jo høyere fart, og bilene må ta mere sjanser for å komme forbi. Og tro meg, selvom du ligger i 80 med moped, så vil bilene bak forbi! Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Blir jo høyere fart, og bilene må ta mere sjanser for å komme forbi. Og tro meg, selvom du ligger i 80 med moped, så vil bilene bak forbi! Har aldri jeg opplevd. Holder du 80 i en 80-sone, gir det mye bedre flyt, enn hvis du hadde putra rundt i 45... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Poenget mitt er at ikke alle 16-åringer har råd til lappen til 20.000 og en sykkel som koster 30-40.000.... Så derfor skal vi lempe på kravene vi setter til ferdigheter? Mopedførerkortet er billig fordi opplæringen er grunnleggende. Bilførerkortet, derimot, er dyrt fordi biler ikke er differensiert (man har ikke "lett", "mellomtung" og "tung" bil) etter hestekrefter. Med førerkort klasse B kan du kjøre en Lada eller en McLaren. Med førerkort for moped kan du kjøre en liten sak som går i 45 km/t. Hvis mopeder skal gå fortere blir mopedlappen dyrere. Jeg vil heller ha et allment tilgjengelig (prismessig) kjøretøy som det er greit å lære seg trafikal samhandling på. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Det har alltid jeg opplevd. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Mitt poeng var at i byer o.l., så vil det oppstå lange køer når en nisse på moped kjører foran i 45 km/t. I byer og trangere veier vil det ikke være noe alternativ å kjøre forbi heller. Derfor hadde det vært mye bedre å sette opp grensen til 60km/t, som jo er den vanligste grensen i de fleste byer. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Er det 60 km/t i byen der du kommer fra? Her er det 30km/t .. Uansett, jeg har sett mange jenter, som såvidt klarer å holde sykkelen i balanse og bremse skikkelig. Jeg er glad for at disse ikke kan kjøre i 60 ++. Det hadde vært uhyggelig. Da må opplæringa bli bedre, og flere praksis timer. Og da blir det dyrt. Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Nei, derfor finnes det et annet alternativ, moped. Hva tror du er farligst av en moped som kjører i 45km/t i 80km/t sona, enn en moped som presser 70km/t i 80km/t sona? Selvfølgelig når han kjører i 70km/t. Blir jo høyere fart, og bilene må ta mere sjanser for å komme forbi. Og tro meg, selvom du ligger i 80 med moped, så vil bilene bak forbi! Er bare delvis enig i den teorien. En moped som kjører 80 km/t er ikke noe problem å legge seg bak og vente på en god anledning til å kjøre forbi. Kjører man i 45 km/t blir man fort behandlet som en sykkellist og da skal bilene forbi uansett om det kommer bil i mot eller ikke. Bare så det er sagt så SKAL både sykkellister OG mopedførere ha feltet for seg selv uansett om de ikke bruker det. Om en noen faller foran bilen ved en forbikjøring er det ikke deres feil for å ikke holde balansen men det er DIN feil for at du ikke ga de plass nok. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 De på to hjul må også være flinke til selv å KREVE feltet for seg selv. Man er både tilnærmet usynlig og smal nok til at man ved korrekt plassering sørger for at man har feltet for seg selv. Har bilisten bak en annledning til å kjøre forbi så er det greit, hjelp gjerne litt til ved å legge deg litt til høyre, men aldri så mye at det går løs på egen sikkerhet. Det med å kjøre forbi syklister og mopedister samme hvor og hva som kommer imot er en ukultur. Hender ofte at de bak legger seg farlig nære meg som bilist når jeg venter på passende sted å kjøre forbi, gjerne tuter de og bruker lyshornet også. Bland bilistene er det mange idioter, man må nesten lære seg å tilpasse seg det først som sist. Tar man ikke høyde for det så kan det fort gå ut over egen sikkerhet på to hjul. Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 (endret) Må si meg enig med trådstarter her, jeg hadde en scooter før og når jeg kjøpte den gikk den i ca 75km/t. Det var min første scooter/moped og jeg hadde ikke kjørt siden jeg tok lappen på ungdomskolen, det var ingen problem å kjøre i den farten, det er sjelden du er i 80-sonen likevel siden det ofte er motorveier som har 80-sone. Når fartsgrensen er 70 og du ligger i 70 med mopeden/scooteren oppstår det få, nærmest null problemer. 4 år uten ulykker eller noe særlig farlige situasjoner, så ble jeg stoppet av politiet da jeg kjørte i 60 i en 60-sone og de sa at sykkelen gikk for fort, 4200 kr i bot og jeg måtte sette på fartsperren igjen. Når sykkelen gikk i 45 km/t opplevde jeg farlige situasjoner HVER dag når jeg kjørte på veiene, farlige forbikjøringer o.l. Det verste er når du har en bak deg som ikke tør å kjøre forbi, bak der igjen ligger det en utålmodig person som veldig gjerne vil forbi, han ta en sjans og kjører forbi begge i ren frustrasjon og vips du har en meget farlig situasjon. Hva er det som er så utrolig viktig å lære seg for å kjøre i 75 km/t kontra 45 km/t ? Du kjører på samme veien uansett, kan du ikke vikeplikten har det ingenting med fartsgrensen å gjøre. Vil påstå at det eneste du lærer på opplæringen til klasse B bedre enn mopedopplæringen som har med fart å gjøre er at du greier å sette et tall på bremselengden i antall meter, ikke at det har noe som helst å si for når du kjører på veien tror jeg du bedømmer bremselengden mye bedre instinktivt enn om du skal regne deg frem til det, det er noe som kommer av litt erfaring som kommer etter litt kjøring. Vil nå tro at de fleste kjører litt rolig i starten uansett hvilken kjøretøy de kjører. Hadde det vært opp til meg hadde fartsgrensen på mopeder/scootere vært 75. Evt en liten vri der den er 50 km/t første året du har lappen og 75 km/t når du har hatt lappen i et år eller fører er eldre enn 18 år. Endret 29. juni 2009 av NorvegianDad Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå