Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NAT på win2k server problems


Anbefalte innlegg

Slik er saken:

 

Med standard ICS fungerte delingen bra, men ikke etter jeg la inn dhcp, AD og domenekontroller på serveren.

 

Dermed kjørte jeg Ruting & remote access og satt opp NAT med demand-dailing til internet. Denne connection fungerer helt fint fra server, men fra maskinene i nettverket vil ikke DNS serveren fungere, samt at hvis jeg skriver f.eks IP 213.77.34.213 (hw.no) så kommer jeg på mySQL login for hw.no...

 

Slik jeg ser det er det 2 problemer her, altså DNS serveren forwarder ikke til ISDN oppkoblingen og rett og slett at ikke PORT 80 er åpen ut.

 

Noen tips her hadde vært knall altså :) Satt i hele natt med dette...

 

Mvh Akke

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på at port 80 ikke er åpen ut? Grunnen til at du får opp sql-login og ikke websida er jo at du skriver ip-adressa, og ikke url'en. Når webservern blir kontakta uten å få noen url så gir den deg bare den websida som er satt opp som default, og det var sql-login greia.

 

Siden du har satt opp domene så bruker du selvsagt domenekontrollern din som dns-server? Gå i dns-konsollet og se om det kan være noen instillinger du har oversett, som gjør at dns-lookups ikke blir forwarda til isp'en din. Du må kanskje skrive inn adressa på dns-serverne du vil forwarde til en plass.

 

Hvis du ikke får til noe av dette så prøv å manuelt bytte dns'servere på en klientmaskin. Sett opp isp'en sine dns-servere istedet for din egen og se om du kommer på web da. (Men nå du gjør dette vil ikke klienten fungere ordentlig i domenet, da den er avhengig av masse oppføringer i navnetabellen på domenekontrollern din).

Lenke til kommentar

Nei, ikke hør på urban, han veit ikke hva han snakker om.

 

Klientene dine MÅ bruke domenekontrollern din som dns-server for at AD skal fungere.

 

Du kan prøve å manuelt bytte dns-server på en klient for å se om du får "surfa", men du må endre den tilbake igjen hvis ad-nettverket ditt skal fungere.

Lenke til kommentar
Nei, ikke hør på urban, han veit ikke hva han snakker om.

 

Klientene dine MÅ bruke domenekontrollern din som dns-server for at AD skal fungere.

 

Du kan prøve å manuelt bytte dns-server på en klient for å se om du får "surfa", men du må endre den tilbake igjen hvis ad-nettverket ditt skal fungere.

 

Hva er det du kåler med da jølle?

 

Han må jo seff ha den lokale DNS servern som primary DNS i scopet sitt, men vis han legger inn feks telenor sin dns som secondary dns i scopet vil problemet hans være løst!

Lenke til kommentar

Ingen grunn til krangling :)

 

Takk for svar og har testa alt dere skrev.

 

Jeg får surfa fra klienten hvis jeg skriver inn adressen til DNS serveren til telenor selv :)

 

MEN blir den sendt via DHCP vil det ikke fungere... Rare greier det der, litt av vitsen med DHCP blir jo borte når man alikevel må legge inn noe manuelt på klienten. Løsning?

Lenke til kommentar
"]hmm.. er du sikker på at du har lagt inn telenor sin dns i dhcp scopet? og oppdatert ip'n på klienten?

 

Jepp, under server options... DNS har jeg nå. 192.168.0.1, 195.159.0.100 og 200 (Start sin DNS som funka rett fra klienten men altså ikke via dhcp)

 

La også merke til at DNS-suffiks blei borte. Domenet mitt heter akke.no men dette kommer ikke frem, men får connecta til http://akke.no.

Lenke til kommentar
Om du deaktiverer DHCP serveren som du la til, vil alt fungere smertefritt(Vel og merke dersom ICS fortsatt er aktivisert)

 

Edit: Tror jeg da... :lol:

 

Vil Active Directory funke da?

 

Vet ikke, har aldrig testet.

ICS har en innebygget DHCP server som må dele ut IP selv, dersom det skal fungere(192.168.0.x -serien).

Lenke til kommentar

Bruk DNS'en i domenet som vanlig du, men under properties på DNS'en din add telehors dns server som root hint. (kan hende du må slette .'en for å få tilgang til dette).

De DNS oppslaga dns serveren ikke har svaret på vil da sendes til telenors dns og jehu!.....

Kan også gjøres under Forwarders taben? (jeg gjør det....)

Lenke til kommentar
btw, ICS funker bare med APIPA (Automatic Private IP Addressing ) dvs

en ip som begynner med 169.254.x.x

skal ikke plage mer jeg da... :lol:

 

Ja, jeg har jobbet litt for mye med LAN i det siste...

 

Kan legge til at det du sier her stemmer ikke helt...sjekk f.eks her på første oppslag jeg fikk på google 8)

Lenke til kommentar

Etter å lese alle disse svar burde det være mulighet for å få dette til :) Takk!

 

 

Fant forresten ut en kjip ting, XP home ed kan ikke koble seg til domener! For noe tullball... Det fikk begeret til å renne over, inn suser win2kpro isteden! (Fant et prog som fikser det på XP home, men mister endel settings)

Lenke til kommentar
btw, ICS funker bare med APIPA (Automatic Private IP Addressing ) dvs

en ip som begynner med 169.254.x.x

skal ikke plage mer jeg da... :lol:

 

Ja, jeg har jobbet litt for mye med LAN i det siste...

 

Kan legge til at det du sier her stemmer ikke helt...sjekk f.eks her på første oppslag jeg fikk på google 8)

 

Så vet jeg det også, regedit er en kjekke ting... :)

Lenke til kommentar

ICS har ingenting med APIPA å gjøre.

 

Grunnen til at det ikke virker hos deg er at DNS serveren din tror den er en root server. DNS'en til Ms virker slik at når den innstalleres ser den etter andre DNS servere på Internett. Hvis du ikke er tilkoblet Internett vil DNS serveren din tro at den er den eneste i verden og innstallerer seg derfor som en ROOT server.

 

Når du er i DNS manageren velger du advanced view. Deretter går du ned og sletter den sonen som begynner med " . " Du sletter også alle ROOT hints. Restart DNS serveren, gå inn i manageren igjen og åpne "properties" på serveren. Her legger du inn DNS adressen(e) til din ISP i forwarders. For å teste oppsettet kan du gå inn på arkfanen "monitoring".

 

Thats it.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...