Gå til innhold

Ingen nettlesere fungerer

Anbefalte innlegg

Heisann

har et lite problem med en data her hjemme. Ingen av nettleserene fungerer. Har brukt opera,firefox og IE.Har prøvd og reinstallere osv men det hjalp ikke. Av og til fungerer IE vel og merke ^^.

Noen som kan hjelpe?

takker får svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du pinge www.vg.no mens nettleserene ikke fungerer? i så tilfelle vil jeg tippe at det er èn av to ting:

Enten rett og slett feile instillinger - i så tilfelle kjør gjennom setup guiden i internet explorer.

eller, du har en brannmur installert på maskinen, og den har av en eller annen grunn begynt å blokkere trafikk påport 80. Prøv å disable den. Windows brannmuren forårsaker skjeldent slike problemer, men jeg har sett slike ting mange ganger med diverse tredjeparts brannmurer. Husk at mange antivirus programmer har innebygget brannmur også.

-Stigma

Lenke til kommentar

Du skriver ipconfig /all feil i skjermbildet du postet over ;).

Funker IE av og til så kan det være router eller routermodem som har hengt seg.

Prøv å slå de av og på. Hjelper det så kan det ha vært DNS som ikke fungerte.

For å sjekke hvilken DNS du har så kan du skrive ipconfig /all. Trolig får du routerens ipadresse til svar. Det beste kan være å bruke DNS fra din ISP og sette den manuelt på datamaskinen.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
Du skriver ipconfig /all feil i skjermbildet du postet over ;).

Funker IE av og til så kan det være router eller routermodem som har hengt seg.

Prøv å slå de av og på. Hjelper det så kan det ha vært DNS som ikke fungerte.

For å sjekke hvilken DNS du har så kan du skrive ipconfig /all. Trolig får du routerens ipadresse til svar. Det beste kan være å bruke DNS fra din ISP og sette den manuelt på datamaskinen.

Skriver det ikke feil? Uansett hvordan jeg skriver det så får jeg samme svar som det jeg tok skjermbilde av. Hva er forresten og pinge?

Lenke til kommentar
nå gjorde jeg det riktig?

Nei, du har faktisk skrevet det feil hele tiden. Men heldigvis virket det selv uten mellomrom mellom "ipconfig" og "/all".

Det ser ut til at alt er satt opp ok.

Skriv så i samme vindu: nslookup vg.no

nslookup = name server lookup. Dette programmet spør DNS om å finne adressen(e) til et oppgitt domenenavn. Og virker det så har du DNS som fungerer.

Deretter: ping vg.no

Det sender ut et "ping" (navnet er tatt fra sonaren som brukes i ubåter) og venter på svar. Virker det, så får du se hvor lang tid det tok å sende en pakke fra din maskin, til vg.no og tilbake igjen til din maskin. Står det "Request timed out." så virket det ikke.

En annen nyttig kommando: tracert vg.no

tracert = trace route. Forsøker å finne ut ruten mellom din maskin og en annen. Altså alle routere og andre maskiner som pakkene går i gjennom før de kommer frem til vg.no. Går noe galt på veien dit kan tracert ofte hjelpe til.

Neste steg blir å se på firewall etc.

Lenke til kommentar

Jeg trykke på Diangose connection problems på IE nå da IE slutta og funke. Da fikk jeg følge svar : Kan ikke koble til internett ved hjelp av HTTP,HTTPS eller FTP. Dette skyldes trolig brannmurinnstillinger på denne datamaskinen.

Kontrolller brannmurinnstillingene for HTTP-porten (80), HTTPS (443) og FTP-porten (21).

-

Hvordan gjør jeg det? :p

Lenke til kommentar
Brannmurinnstillingene finner du i kontrollpanelet.

Disable brannmuren og se om det fungerer da. Hvis det blir OK, kan du slå på brannmuren igjen og legge til programmene i unntaksregler for brannmur.

har nå disabla brannmuren med desverre fungerte ikke det heller :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...