Gå til innhold

Nybegynner spørsmål angående Ubuntu

Anbefalte innlegg

Gå i pakkebehandleren og søk fram sun-java-6 tror jeg det er. Innstaler.

I Firfox kan du legge til Java plugin eventuelt java console tillegg.

Da skal det fungere på netbank, gjør det hos meg.

kommandoen jeg oppga ovenfor gjør alt automagisk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gå i pakkebehandleren og søk fram sun-java-6 tror jeg det er. Innstaler.

I Firfox kan du legge til Java plugin eventuelt java console tillegg.

Da skal det fungere på netbank, gjør det hos meg.

kommandoen jeg oppga ovenfor gjør alt automagisk

Vi skrev samtidig

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke husker heeelt feil leveres Ubuntu 9.04 med Red Hats Java-implementasjon Iced Tea, og den er, mildt sagt, bedriten. Enn så lenge.

knekk opp en terminal og skriv

sudo apt-get remove icedtea6-plugin && sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras

Da avinstallerer du icedtea, og du får installert sun-java6, flash og andre godbiter som er kjekke å ha.

edit: ok, kan noen forklare meg hvorfor jeg alltid får så vanvittig store kodebokser?

edit2: whops, glemte å dytte inn "sudo apt-get" etter && :innocent:

Mener Sun Java ikke er en del av Ubuntu Restricted Extras lengre (ikke i mitt tilfelle i alle fall). Gå i Applications > Add/Remove og søk på Sun Java, og legg inn runtime + nettleserplugin.

1) Som normal bruker (som du skriver) trenger du ikke å gjøre noe på den fronten slik situasjonen er i dag. Har aldri vært borti et tilfelle for en normal desktop-bruker der aktivert brannmur eller antivirus på GNU/Linux har gjort noe bedre enn å spise ressurser. En kjekk ting med anti-virus er riktignok at du kan scanne Windows-partisjoner og eksterne harddisker ++ :) Har brukt Avast litt til dette.

3) Transmission som ligger inne er jo egentlig en veldig bra klient, kanskje den beste hvis du ønsker en enkelt og grei GUI-klient, og har de fleste funksjoner. Et annet program jeg har brukt endel er Azureus. Spiser litt ressurser, men gjør jobben og har alle funksjoner. Men vanligvis bruker jeg rTorrent + wTorrent-web-gui på serveren min, men dette er på et mer avansert nivå.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...