Gå til innhold

Nybegynner spørsmål angående Ubuntu

Anbefalte innlegg

Har akkurat innstalert Ubuntu på maskina mi nå og har en del nygebynner spørsmål angaende Ubuntu...

1. Trenger jeg som normal bruker noe ekstra antivirus\brannmur innstalert?

2. Sku brenne en DVD plate i sta som er en ISO fil. Alt gikk greit bortsett fra att det tar jo fryktelig lang til og brenne den ut ifa det jeg var vant med fra windows. Noen som hvert hvorfor?

3. Beste torrent programmet til Ubuntu er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Nei

2. Mulig det er en "safe burn mode" som sikrer at brenningen går riktig for seg og reduserer faren for feilbrenning, bare flikk litt rundt i innstillingene til Brasero så finner du nok løsningen på det ;)

3. Finnes mange forskjellige, men Deluge er vel den beste klienten med GUI. Ellers er jo Transmission også en fin klient som ligger på plass i Ubuntu.

Lenke til kommentar

1) Ubuntu (og alle?/de fleste linux distroene) kommer med en brannmur, iptables, ferdig installert. Det finnes flere forskjellig GUI i pakkebrønnen (se synaptic eller legg til/fjern programmer) for å konfigurere brannmuren.

Firestarter er en av disse: https://help.ubuntu.com/community/Firestarter

Se System -> Administrasjon om du har ett valg for brannmur/firewall der. Mulig det er noe installert fra før av.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

1: Nei, men hvis du er snill nok kan du legge det inn for å ikke spre virus videre til andre windows maskiner.

3: rtorrent! med f.eks. rtgui som front-end. Kjør dette på en server og du har torrent-tilgang hele tida, døgnet rundt. :)

Men dette svaret er fryktelig teit hvis du bare skal ha et program på din lokale maskin!

Lenke til kommentar
Deluge er vel den beste klienten med GUI.

Deluge er en av de bloateste med GUI <.< Ktorrent er ikke hakket bedre, begge 2 lider av sitt <.<

Dog jeg er en sær bruker, ikke ta råd fra meg.

Skjønner deg veldig godt. Jeg er en minimalist (innenfor fornuftige rammer, jeg bruker ikke Console og Lynx til å surfe nett, lzm :p) på softwaresiden selv, men hver gang en nybegynner i GNU/Linux-forumet spør etter "det beste" programmet, går jeg ut i fra at det menes "det programmet som har best utviklet GUI"..

Lenke til kommentar
på softwaresiden selv, men hver gang en nybegynner i GNU/Linux-forumet spør etter "det beste" programmet, går jeg ut i fra at det menes "det programmet som har best utviklet GUI"..

jeg går altid ut i fra at de spør etter: "Noe som fungerer godt på det som det skal, og faktisk har et GUI som er mulig å bruke" :p Og det vis det skal settes opp, skal det også være mulig etter ikke for mye kludder.

Og ikke etter alt for mye selvsagt, det er bare dumt <.<

Lenke til kommentar

Takker for svar. Men nå har det dukket opp ett problem her, hvor blir det av di minimerte vinduene? Alle vinduer som jeg minimerer forsvinner bare og dukker ikke opp igjen før jeg startet maskina på nytt. Hva har skjedd?

Lenke til kommentar
Takker for svar. Men nå har det dukket opp ett problem her, hvor blir det av di minimerte vinduene? Alle vinduer som jeg minimerer forsvinner bare og dukker ikke opp igjen før jeg startet maskina på nytt. Hva har skjedd?

Høyreklikk på panelet, og finn noe angående vinduer der. Legg det til, og kluss til UI'et til sånn du vil ha det :p På alle vis.

Lenke til kommentar
64-bits eller?

Er det ikke 32-bits a? Har ikke så mye greie på dette skjønner du..

Hmmm, tipper du kjører Firefox............. Har ikke nok peiling på område rundt java fra pakkebrønnen og dens bruk i nettlesern for å kunne si noe som helst(Opera har en innebydg).

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker heeelt feil leveres Ubuntu 9.04 med Red Hats Java-implementasjon Iced Tea, og den er, mildt sagt, bedriten. Enn så lenge.

knekk opp en terminal og skriv

sudo apt-get remove icedtea6-plugin && sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras

Da avinstallerer du icedtea, og du får installert sun-java6, flash og andre godbiter som er kjekke å ha.

edit: ok, kan noen forklare meg hvorfor jeg alltid får så vanvittig store kodebokser?

edit2: whops, glemte å dytte inn "sudo apt-get" etter && :innocent:

Endret av cmyrland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...