Gå til innhold

Lite kompaktkamera med god kvalitet


Anbefalte innlegg

Hei,

Eg har per idag eit Sony A100 speilreflekskamera eg dessverre nytter lite. Det er så jævla svært at eg simpelthen ikkje orker å ta det med når eg skal nokon plass (t.d stranda).

 

Ser etter eit kompakt, helst ikkje så stort kamera som gir meg gode bileter.

Konkrete anbefalinger?

 

Redigert: Endra emnetittel og førstepost.

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis det skal være vanntett, så er vel svaret ganske enkelt: Olympus Mju.
Det er langt fra så enkelt, siden Olympus μ-serien inkluderer både vanntette og ikke-vanntette kameraer. De nyere vanntette modellene heter μ Tough (8000 er vel den nyeste), de eldre vanntette modellene har vel "SW" i navnet (f.eks. μ 850 SW).

 

Ellers er det listet opp en del vanntette modeller fra andre produsenter i denne tråden.

 

Jeg ville ikke regnet noen av de vanntette modellene som alternativer til speilrefleks, siden de generelt har ganske små sensorer og begrenset ytelse. Da ville jeg heller sett på modeller som Canon G10, Panasonic LX3 og Fujifilm FX-200 EXR. Olympus E-P1 er også et alternativ som kan være verdt å se på, med et lite objektiv er det ikke så veldig mye større enn en litt stor kompakt.

 

EDIT: Men til fotografering i godt lys på stranden funker de fleste vanntette modellene bra. Mitt inntrykk er at Canon D10 er en hårsbredd foran konkurransen, men det er bare fra halv-entusiastisk lesing av tester og ikke personlig erfaring (så ta den meningen med en solid klype salt).

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

For de som ønsker virkelig kompakte kameraer med anstendig kvalitet, anbefaler jeg i beste mening å ta en titt på Ricoh GR Digital II og Ricoh GX200: Disse modellene utmerker seg ved å ha gode muligheter for manuell styring på linje med avanserte systemkamera, høyverdig ergonomi for størrelsen, relativt lyssterk optikk, hurtig oppstartstid, hurtig lagring av filer i råformat, -DNG, samt meget sober byggekvalitet i blant annet magnesiumslegering.

 

Ved å søke blant mine tidligere innlegg jeg har skrevet her på dette forumet, vil det være mulig å lese mer om disse modellenes mange universelt feirede sider, samt også endel teorier om hvorfor enkelte såkalte forståsegpåerere blant annet stadig er ute og ”spenner ben” på de som for eksempel er freidige og ”taktløse” nok til å foreslå disse kameraene i tråder som dette.

 

Å uttale seg i fordelaktig om Ricohs modeller på dette forumet, som i så stor grad er preget av en heller klissete og sleip troskap til et utvalgt produsenter med gode markedsandeler, kan vel til en viss grad sammenlignes med å nyte forbuden frukt i edens hage, eller noe der omkring; -for i motsetning til det en kanskje skulle tro, er fora som dette i større grad en langt bedre arena for virtuell samtykke enn meningsytring med ulikt utgangspunkt og syn.

 

Men nok om det; Blant de mange store fordelene Ricohs spissmodeller, GR D. og GX200, har er objektiver som folder seg helt inn i huset når kameraene er avslått, i motsetning til mange av konkurrentene som har store utstikkende fundamenter for objektivene, noe som igjen gjør at kamerahusets virkelige dybde lett nærmer seg 5 cm, der Ricohs modeller nøyer seg med det halve.

 

For de mindre avanserte brukerne har Ricoh forøvrig nylig lansert CX1, som har fått flere gode omtaler, denne har blant annet en LCD skjerm med særdeles høy oppløsning 920 000 piksler eller så, heller moderat oppløsning på selve billedsensoren , vel 9,3 megapikslers CMOS-1/2.3 ”, og optikk med stort variabelt brennvidde omfang som tilvarer 28-200 mm i 135-filmformat.

 

 

Avsluttningsvis er det viktig å merke seg at valg av kompakt-kamera selvsagt er et like personlig samt smaksavhengig valg som hvilket som helst del av det øvrige fotoutstyret. Det er skrevet mye fjas om kompaktkameraer generelt, annet fotoutstyr forøvrig også, på dette forumet; og skulle en oppsummere meningen i mye av det som skrives, skulle en lett tro at det kun er et par tre kompaktkameramodeller fra visse produsenter det er verdt å ta seriøst; dette stemmer selvsagt ikke; det finnes mange modeller i markedet som hver på sin måte har sine ulemper og fordeler, og ulikhetene er jammen ikke så abnorme som enkelte får det til å fremstå som; mindre kameraprodusenter som Ricoh, som vel idag kan sies å være en spesialisert kompaktkameraprodusent, har de senere årene lansert flere funksjoner og egenskaper på sine modeller som har vist vei for andre produsenter, uten at de av den grunn alltid kan sies å ha fått honnør for det.

 

Det er også viktig å merke seg at utenfor dette og andre fora sitt likes heller klamme rammer, er såkalt støybehandling for høyere ISO/ASA verdier et tveegget sverd i spesielt kompaktkameraer, der sensorstørrelsen i dag jevnt over, med meget få hederlige unntak, er heller beskjeden;

Støyfjerning går som regel på detaljgjengivelsen løs, og slikt er slettes ikke etter alles smak, i tillegg er støy ikke bare støy, men også ulik av utseende og karakter fra kamera til kamera, og slikt bidrar også til helhetsbilde, hvorvidt et gitt kameras støyegenskaper oppfattes på den ene eller andre måten.

 

I tillegg er det vesentlig å merke seg at billedgjengivelse handler om så meget mer enn egenskaper på høyere ISO/ASA verdier; fargegjengivelse, overflategjengivelse, dynamisk karakter, med så mye, mye mer, spiller enn helt vesentlig rolle, og dessverre er ikke verden så banal at slike egenskaper som det kan veies på en skål på linje med nær sagt sideflesk eller kålrabi. Her teller individuelle smakspreferanser såvisst for den enkeltes vurdering, og like mye som den ene foretrekker lapskaus med flatbrød og den andre roast biff med bernaise, fløtegratinerte poteter og sauterte rotgrønnsaker, kan smaksmessige forhold hva gjelder billedgjengivelse egentlig ikke debatteres generelt. ( Det er tydelig at det begynner nærmer seg middagstid når de språklige bildene blir så til de grader spiselige…)

 

 

Jeg håper til sist mine anbefalinger samt ytringer kommer trådstarter til nytte, og jeg ønsker vedkommende til lykke med markedssoneringen videre.

Lenke til kommentar

Hm, meget bra innlegg av M_par-excellence. Han fremhever Ricohs entusiastmodeller, som er svært anerkjente. I tillegg vil mange peke på cannons G10 og LX-3. Selv har jeg LX-3, og er godt fornøyd med det. Sveip innom seriouscompacts.com for uendelige diskusjoner om disse og andre modeller. Husk imidlertid at alle disse kompaktkameraene har minimale sensorer i forhold til din Sony A100, og derfor vil ha dårligere bildekvalitet...

Lenke til kommentar
Då tror eg at det ikkje vart noko vasstett kamera. Men kva med eit ganske kompakt og lite kamera med relativt god kvalitet? Kva sjår eg etter? Eg har falt heilt av, treng hjelp!
Hm. Du må nok selv finne ut hva du ser etter og så fortelle oss hvis vi skal hjelpe deg med å snevre inn valgmulighetene. Det er mange kvalitetskameraer, men de har ofte sine styrker på forskjellige områder.

 

Det blir i stor grad en avveining mellom brennviddeområde, lysstyrke/lysfølsomhet og pris. Hva vil du bruke kameraet til?

 

Skal du ha noe som fungerer bra i dårlig lys, så er det kameraer med relativt stor sensor og lite spenn i brennvidde som yter best. Da er de modellene jeg nevnte i den forrige posten min greie alternativer. Men disse har begrenset zoomområde (LX3 er spesielt svak på den fronten, men optikken har veldig god kvalitet), så du må være forberedt på å bruke mer apostelzoom for å få det utsnittet du vil.

 

Hvis du heller har bruk for stort brennviddeomfang, så er kanskje en kompakt superzoom et bedre alternativ. Men disse er generelt ikke så gode på lysfølsomhet, og gjør seg best i godt lys. Jeg har ikke så god oversikt over modellene som finnes i det segmentet, men du kan jo ta en titt her.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...