Gå til innhold

Er dette riktig trening for langdistanse?

Anbefalte innlegg

hei, jeg driver med løpetrening om sommerferien, og jeg lurer på om dette oppsettet vil være ideelt for langdistanse (alt fra 4 km og oppover til 1 mil)

mølle:

bakkemotstand 10% (altså, på incline, så er tallet 10)

så holder jeg tempo 15 i 50 sekunder. jogg/spurt i 50 sekunder

dette gjentar jeg 10 ganger, og når jeg er ferdig med den 10'ende, så er jeg død, og pusten går stort sett av seg selv. svetten renner, og jeg er helt ferdig.

er det slik trening jeg vil trene for langdistanse, eller burde jeg fokusere på mildere intensitet, og lengre minutter?

edit:

kan jo legge til at denne treningen er pulsrettet trening, får puls på, sist jeg målte under trening, maks 192 !

Endret av LøperFraVevelstad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Som langdistanseløper bør du trene lengre intervaller (f.eks. 3x6 min eller 2x15 min). Men viktigst er det å legge inn langkjøringer (rolig intensitet, 60-72 %, evt. 60-82 %, av makspuls hvis du bruker pulsklokke) over 1-2 timer. Mitt råd er å trene mange langkjøringer og færre harde intervalløkter. Husk å skille mellom langkjøring og intervall, langkjøringer skal være rolige:)

Lenke til kommentar

var det jeg tenkte, igrunn.

vel, jeg har syklet mye hver dag, og spilt fotball, så har pådratt meg belastninger i knærne og stiv lysk, så jeg ser ut som en verpesyk kenguru når jeg løper nå!

jeg føler ikke at kondisjon er ett problem, men derimot stivhet i slutten av løpene mine (er i løpesesongen nå, men blir ingen løp framover p.g.a reising til utlandet, osv.) så jeg føler jeg må trene kroppens evne til å transportere vekk melkesyre og jobbe under dette presset. derifra er jo korte, harde intervaller bra.

mener jeg har lest at 15/15 er bra for god kondisjon?

har vel mest med motivasjon og det å faktisk gidde å løpe i 2 timer. jeg er bare 16 år liksom. tror jeg har brent meg litt på trening.

noen tips for å sakte komme seg igang med langkjøringstrening? var veldig hypp på det før (senest i fjor november - desember) men det har dabbet av i det siste :( noe jeg er lei meg over...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...