Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

1 time ekstra på skolen, lov?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg begynner i 10'ende til høsten.

På siste skoledag fikk vi beskjed om at neste år skulle vi begynne en time tidligere på skolen slik at vi kunne gjøre lekser i en time, og at det var obligatorisk at vi kom 1 time tidligere.

Det vil si at våres skoledag blir forlenget med en klokketime, altså fra 7:30 til 14:10.

Har skolen lov å gjøre dette? Det er bare våres skole som blir å gjøre dette i kommunen.

Takker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aner ikke hvordan reglene er for Ungdomsskole kontra Videregående, men på videregående hadde vi skole fra 0750 til 1440 hver dag, hadde bare 0900 til 1430 though på ungdomsskolen så høres rart ut. Bare en måte å finne ut på, spør noen som har peiling.

Lenke til kommentar

Ja, men det som er enda mere kjiipt er at jeg må ta en buss som går 40 min før skolen begynner. Det vil si at bussen blir å gå 06:50 fra meg. I tillegg må jeg dusje og spise før jeg går til bussen. Da antar jeg at jeg må stå opp i 6 tiden.

For at jeg skal få "anbefalt" timer med søvn må jeg sovne i 9 tiden, dette er alt for tidlig :(

Lenke til kommentar
Ja, men det som er enda mere kjiipt er at jeg må ta en buss som går 40 min før skolen begynner. Det vil si at bussen blir å gå 06:50 fra meg. I tillegg må jeg dusje og spise før jeg går til bussen. Da antar jeg at jeg må stå opp i 6 tiden.

For at jeg skal få "anbefalt" timer med søvn må jeg sovne i 9 tiden, dette er alt for tidlig :(

Du klager fordi du kanskje må stopp kl. 6? Det er ikke spesielt uvanlig, det, om man bor et stykke fra skolen.

For øvrig hørtes det merkelig ut, men norske skoler finner på så mye rart at det ikke ville forundret meg.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Uvanlig og uvanlig. Jeg sto opp i 06:30-tiden som 16-åring, og da la jeg meg gjerne rundt 01. Det er ikke noe problem. Se heller på den lyse siden: du slutter tidlig (14:10) og slipper lekser, mens de på videregående ofte går til rundt klokken 16. Pendler man en time hver vei, som jeg gjorde, blir fritiden betydelig kortere. I tillegg kommer leksene.

Lenke til kommentar

Men er en god del forskjell på ungdoms skole og vidregående.

Kan også nevne at visst bussen går 06:50 åsså kommer jeg hjem omkring 15:00 så blir min skoledag på 8 timer og 10 min. Dette er jo lenger en en vanlig arbeids dag for voksne. (7,5 timer).

Er det rett at en 15 åring skal ha en så lang skoledag?

(Ja, jeg regner bussturen som "skole", siden det ikke er fritid og har forbindelse med skolen.)

Men det KAN jo hende alt dette er bare en dårlig spøk fra skolen sin side, hvem vet? ( men de virket veldig særiøs ut da de fortalte det. )

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar

Hvis du ikke blir ferdig med leksene på skolen, spesielt nå som denne ekstra timen er lagt inn, så må du fokusere mer, jeg tror jeg kan telle på en hånd antall ganger jeg endte opp med å måtte gjøre lekser hjemme på ungdomsskolen, og jeg hadde ikke denne timen. :)

Lenke til kommentar
Men er en god del forskjell på ungdoms skole og vidregående.

Kan også nevne at visst bussen går 06:50 åsså kommer jeg hjem omkring 15:00 så blir min skoledag på 8 timer og 10 min. Dette er jo lenger en en vanlig arbeids dag for voksne. (7,5 timer).

Er det rett at en 15 åring skal ha en så lang skoledag?

(Ja, jeg regner bussturen som "skole", siden det ikke er fritid og har forbindelse med skolen.)

Du regner reise til/fra skole som skole for deg, men arbeidsdagen for voksne er bare 7,5 timer? Skeptisk. Ellers er arbeidsdagen min 1 time per klokketime da, ikke 45 minutter per klokketime.

"Fasitsvaret" er at skoletiden er gitt et minsteantall timer (for 8.-10. trinn er dette 2566 timer), iht rundskriv F-12/2008. Skoleeier har plikt til å sette opp dette antallet timer, og elevene har rett til dem. Det er ingen begrensning på når timer kan settes opp innenfor rammene gitt i opplæringsforskrifta § 1-6 (08:00-15:30). Kommunen har rett til å gi forskrift om (pliktig) ekstra skoletid, både for enkeltskoler og for samtlige skoler, jf opplæringslova § 2-2 annet ledd.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Men når du får en time til å gjøre lekser, og du rekker å gjøre dem ferdig antagelighvis, har du absolutt ingenting å klage over. Jeg gikk på en såkalt "pilot" skole i Oslo, der utdanningsetaten brukte bl.a. vår skole som prøvekanin til mange nye ideer. Vi fikk helt ekstremt mye lekser og prøver, nærmest en prøve i uka parallellt med masse lekser. Skoledagene var 7-8 timer lange, 2 timer skolevei hver dag (for meg), og minst 1 time med skolearbeid etter skolen og noen ganger flere timer pga prøver. Så jeg syns ikke du har noe å klage over, og det kan godt hende det er en spøk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...