JFM Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Hei. For ca et og et halvt år siden kjøpte jeg meg en ny dataskjerm. Nå viser det seg at det muligens er feil på den. Skal teste den litt i andre maskiner først, for å være helt sikker. Men jeg kom til å tenke på en ting. Dersom jeg finner ut at skjermen har feil kan jeg jo reklamere til butikken jeg kjøpte av. Har jo 5 års reklamasjonsrett. Men tror jeg kan få et problem der. Jeg kjøpte nemelig skjermen av www.shg.no. Tingen er bare at shg.no er konkurs. Hvordan kan jeg da reklamere på skjermen min? Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 der de reklamerer, hos produsenten. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 28. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2009 Men jeg har akkurat samme rettigheter da bare at jeg går direkte til produsent (Samsung Norge i dette tilfelle)? Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 selvsagt har du det. Ikke noe å bekymre seg for. Er det en rimelig skjerm fra Samsung er de vant med at de går i stykker, så jeg tviler på at du får noen problemer med å reklamere på dette produktet. Jeg har selv en som gikk i stykker for et par dager siden, sannelig bra du sa det så skal jeg sjekke reklamasjonen på den. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 28. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2009 (endret) Er det bedre å benytte seg av garanti enn reklamsjon foresten? Skjermen er en Samsung SyncMaster 226CW Edit: Shg.no sendte meg skjermen 13.02.08 Endret 28. juni 2009 av JFM Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Det skal ikke ha noe å si i teorien, men mange er ofte mer samarbeidsvillige dersom produktet er innenfor garantitiden. Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Er det bedre å benytte seg av garanti enn reklamsjon foresten?Skjermen er en Samsung SyncMaster 226CW Edit: Shg.no sendte meg skjermen 13.02.08 ehm. du reklamerer jo på produktet innenfor garantitiden med den årsak at det ikke fungerer. Andre reklamasjonsårsaker ville jo være feks at du ville benytte angreretten eller at det var et feilsendt produkt. Fra MPX sine sider om Samsung-skjermer: Ved service- og garantireparasjon på Samsung skjerm kontakt Infocare på tlf: 815 81 333 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Nå blander du veldig. Reklamasjon og garanti er to forskjellige ting. Reklamasjon og angrerett har heller ingen ting med hverandre å gjøre. 1 Lenke til kommentar
JFM Skrevet 28. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2009 Men jeg kan vel ta dette på garantien i stede for reklamasjon? Lenke til kommentar
eught Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 (endret) Men jeg kan vel ta dette på garantien i stede for reklamasjon? Det er som regel ikke noe som du behøver å ta stilling til. Ta kontakt med produsent/importør (siden selger er konkurs), og ut fra når skjermen ble kjøpt vil de [produsent/importør] avgjøre om det er en garantisak eller reklamasjon (i henhold til hvor lang garantitid det er på apparatet). Er det innenfor garantitiden vil (evt. skal) det alltid bli en garantisak, ettersom garantien aldri kan gi dårligere vilkår enn den lovfestede reklamasjonsretten. Endret 28. juni 2009 av eught Lenke til kommentar
JFM Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 (endret) Da har jeg funnet ut at skjermen er ødelakt. Skal se om jeg får kontaktet Samsung i dag da Noen som har erfaring med Samsung Norges support? Endret 29. juni 2009 av JFM Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 (endret) Du kan bare glemme å få reklamasjonsretten din hos Samsung Norge da du har kjøpt produktet ditt av et dansk selskap som parallellimporterte varene sine gjennom uoffisielle kanaler. Dette gjør at Samsung mest sannsynlig vil avvise en hver form for reklamasjonsrett, muligens vil de dog godta garantiansvar hvis denne er verdensomspennende og mer enn 1 år. Endret 30. juni 2009 av BennyXNO Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Merkelig. Står ingenting i forbrukerkjøpsloven om parallellimport... Lenke til kommentar
JFM Skrevet 30. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2009 For at shg.no skulle få selge varene sine i Norge så måtte vel de følge norsk lov (forbrukerkjøpsloven, 5 års reklamasjonsrett)? Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 (endret) Samsung Norge er ikke importør av varen, Shg.no står som selvimportør, altså mister du muligheten til å reklamerere ovenfor Samsung Norge. Du har altså 5 års reklamasjonsrett ovenfor Shg.no (noe de som regel ikke gav deg og du måtte innom FTU for å få den), men siden de er konkurs, så mangler du et annet ledd å reklamere ovenfor I Norge! Endret 30. juni 2009 av BennyXNO Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Står til og med henvisning til kjøpsloven (som er verdensomspennende) i forbrukerkjøpsloven. Kan hende du ikke kan reklamere til Samsung Norge, men et eller annet sted er det et overordnet ledd. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Står til og med henvisning til kjøpsloven (som er verdensomspennende) i forbrukerkjøpsloven. Kan hende du ikke kan reklamere til Samsung Norge, men et eller annet sted er det et overordnet ledd. Er du bare litt upresis i formuleringen her, eller mener du at en norsk bedrift som handler Sony-produkter fra en amerikansk distributør kan reklamere til Sony i Japan og henvise til norsk Kjøpslov i en tvist? Siden Kjøpsloven er verdensomspennende. Har en følelse av at en sekretær ansatt ved Sonys japanske kontor ville humret litt av brevet før det gikk i makuleringsmaskinen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Står til og med henvisning til kjøpsloven (som er verdensomspennende) i forbrukerkjøpsloven. Kan hende du ikke kan reklamere til Samsung Norge, men et eller annet sted er det et overordnet ledd. Er du bare litt upresis i formuleringen her, eller mener du at en norsk bedrift som handler Sony-produkter fra en amerikansk distributør kan reklamere til Sony i Japan og henvise til norsk Kjøpslov i en tvist? Siden Kjøpsloven er verdensomspennende. Har en følelse av at en sekretær ansatt ved Sonys japanske kontor ville humret litt av brevet før det gikk i makuleringsmaskinen. Litt upresis formulering: Kjøpsloven bygger på den internasjonale konvensjonen om kjøp av løsøre (CISG), så reglene er nogenlunde likelydende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå