Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvordan reklamere når butikk er konkurs?


JFM

Anbefalte innlegg

Hei.

 

For ca et og et halvt år siden kjøpte jeg meg en ny dataskjerm. Nå viser det seg at det muligens er feil på den. Skal teste den litt i andre maskiner først, for å være helt sikker.

 

Men jeg kom til å tenke på en ting. Dersom jeg finner ut at skjermen har feil kan jeg jo reklamere til butikken jeg kjøpte av. Har jo 5 års reklamasjonsrett. Men tror jeg kan få et problem der. Jeg kjøpte nemelig skjermen av www.shg.no. Tingen er bare at shg.no er konkurs

 

Hvordan kan jeg da reklamere på skjermen min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

selvsagt har du det. :)

Ikke noe å bekymre seg for. Er det en rimelig skjerm fra Samsung er de vant med at de går i stykker, så jeg tviler på at du får noen problemer med å reklamere på dette produktet. Jeg har selv en som gikk i stykker for et par dager siden, sannelig bra du sa det så skal jeg sjekke reklamasjonen på den. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Det skal ikke ha noe å si i teorien, men mange er ofte mer samarbeidsvillige dersom produktet er innenfor garantitiden.

Lenke til kommentar
Er det bedre å benytte seg av garanti enn reklamsjon foresten?

Skjermen er en Samsung SyncMaster 226CW

Edit: Shg.no sendte meg skjermen 13.02.08

ehm. du reklamerer jo på produktet innenfor garantitiden med den årsak at det ikke fungerer.

Andre reklamasjonsårsaker ville jo være feks at du ville benytte angreretten eller at det var et feilsendt produkt.

 

Fra MPX sine sider om Samsung-skjermer:

Ved service- og garantireparasjon på Samsung skjerm kontakt Infocare på tlf: 815 81 333

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Nå blander du veldig. Reklamasjon og garanti er to forskjellige ting. Reklamasjon og angrerett har heller ingen ting med hverandre å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men jeg kan vel ta dette på garantien i stede for reklamasjon?

Det er som regel ikke noe som du behøver å ta stilling til. Ta kontakt med produsent/importør (siden selger er konkurs), og ut fra når skjermen ble kjøpt vil de [produsent/importør] avgjøre om det er en garantisak eller reklamasjon (i henhold til hvor lang garantitid det er på apparatet). Er det innenfor garantitiden vil (evt. skal) det alltid bli en garantisak, ettersom garantien aldri kan gi dårligere vilkår enn den lovfestede reklamasjonsretten.

Endret av eught
Lenke til kommentar

Du kan bare glemme å få reklamasjonsretten din hos Samsung Norge da du har kjøpt produktet ditt av et dansk selskap som parallellimporterte varene sine gjennom uoffisielle kanaler.

 

Dette gjør at Samsung mest sannsynlig vil avvise en hver form for reklamasjonsrett, muligens vil de dog godta garantiansvar hvis denne er verdensomspennende og mer enn 1 år.

Endret av BennyXNO
Lenke til kommentar

Samsung Norge er ikke importør av varen, Shg.no står som selvimportør, altså mister du muligheten til å reklamerere ovenfor Samsung Norge.

 

Du har altså 5 års reklamasjonsrett ovenfor Shg.no (noe de som regel ikke gav deg og du måtte innom FTU for å få den), men siden de er konkurs, så mangler du et annet ledd å reklamere ovenfor I Norge!

Endret av BennyXNO
Lenke til kommentar
Står til og med henvisning til kjøpsloven (som er verdensomspennende) i forbrukerkjøpsloven. Kan hende du ikke kan reklamere til Samsung Norge, men et eller annet sted er det et overordnet ledd.

Er du bare litt upresis i formuleringen her, eller mener du at en norsk bedrift som handler Sony-produkter fra en amerikansk distributør kan reklamere til Sony i Japan og henvise til norsk Kjøpslov i en tvist? Siden Kjøpsloven er verdensomspennende.

 

Har en følelse av at en sekretær ansatt ved Sonys japanske kontor ville humret litt av brevet før det gikk i makuleringsmaskinen.

Lenke til kommentar
Står til og med henvisning til kjøpsloven (som er verdensomspennende) i forbrukerkjøpsloven. Kan hende du ikke kan reklamere til Samsung Norge, men et eller annet sted er det et overordnet ledd.

Er du bare litt upresis i formuleringen her, eller mener du at en norsk bedrift som handler Sony-produkter fra en amerikansk distributør kan reklamere til Sony i Japan og henvise til norsk Kjøpslov i en tvist? Siden Kjøpsloven er verdensomspennende.

 

Har en følelse av at en sekretær ansatt ved Sonys japanske kontor ville humret litt av brevet før det gikk i makuleringsmaskinen.

 

Litt upresis formulering: Kjøpsloven bygger på den internasjonale konvensjonen om kjøp av løsøre (CISG), så reglene er nogenlunde likelydende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...